Köpa hund - rastips?
Hej! Jag och min sambo har precis köpt lägenhet och är nu helt inne på hund. Vi har en lägenhet (60 kvm) i en förort till Stockholm med mycket grönområden runt om. Vi vill ha en sällskapshund, inte för liten, som gärna kan hänga med ut på en löptur eller långa rundor i skogen. Kommer inte va hemma själv alls mycket då jag jobbar skift och min sambo kan ha hund med sig på jobbet. Snälla, kom med tips på raser! Har läst massor men inte hittat någon ras som verkar perfekt för just oss. Berätta gärna om egna erfarenheter, tack!
Kollat på hundar i rasgrupp 9?
Pudel tex finns i olika storlekar :)
Hur hade ni tänkt jobba med hunden mentalt, aktivering mm?
Vad är "för liten" hund för er? =)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Måste ni kunna ha hunden lös i skogen eller kan ni tänka er en hund från vinthundsgruppen?
Liten? Stor? Päls eller ej? Lägger ni hellre tid på att hålla efter pälsen/kamma osv eller att dammsuga upp det från möbler och golv?
En bra sällskapsras som även är aktiv, tuff och rolig tycker jag är dvärgschnauzer. Går att göra allt med dem, men samtidigt tycker jag då att de gärna ska få göra mycket eftersom de har mycket att ge. Men de är inget superkrävande direkt.
Tack för svar! Ska absolut kolla vidare på de förslag ni gett. Att hunden ska kunna vara lös är inget krav, fungerar fint med koppel/lina också. Har även en nära vän med tre jaktlabradorer, så hoppas vår kommande hund kan bli bra vän med dem och kunna leka och busa tillsammans i skogen. Liten hund för mig är typ cocker spaniel, pappilon osv. Vill alltså ha något i modell större. Har en softis som bor hemma hos mina föräldrar, världens underbaraste kille men kan inte ta honom till en lägenhet då han levt 10 år i hus med fri tillgång till gräsmattan. Fortsätt gärna komma med tips, läser om alla raser ni skriver!
Hur tänker ni kring pälsvård?
Hur ska hunden bete sig mot främlingar (älska allt och alla eller är det ok om den tycker att det är pisstråkigt)?
Kommer ni aktivera den med något annat än promenader och i så fall vad vill ni göra och hur mycket?
Tänk också på att det i flera förorter till Sthlm är koppeltvång även i skogen. Det finns många ställen där det står ungefär "hunden ska vara kopplad i band", och då duger det alltså inte med att ha den "under sådan lydnad som om den vore kopplad".
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Mina förslag:
Eurasier. Avlad till att vara den "perfekta" sällskapshunden. Medelstor spetshund som kommer i många färger. Generellt tysta, lugna, reserverade mot främlingar, lättlärd men med varierande motivation.
Vanlig/utställningsavlad labrador och golden. Gissar att du är rätt bekanta med dessa genom din kompis jaktlabbe. Snälla, okomplicerade hundar med samarbetsvilja.
Berner sennen. Otroligt trevliga hundar, storlek större. Har dock rätt dålig hälsa (tumörsjukdomar och HD) så man får vara riktigt, riktigt noga med uppfödare.
Leonberger. Liknande Berner sennen men storlek ännu lite större. De har en viss vaktinstinkt men alla jag träffat har ändå varit trevliga och okomplicerade hundar men jag är inte superinsatt.
Engelsk springer spaniel. Glad (flamsig enligt vissa), snäll, arbetsglad hund. Kanske lite mer aktiv än labbe och golden så den beror på hur aktiva ni faktiskt hade tänkt vara. Har lite mer krävande pälsvård, måste trimmas/klippas några gånger per år.
Storpudel.
Finsk lapphund. Lite mer uppdelad ras, finns både mer aktiva och lugnare exemplar. Samarbetsviljan varierar därför rätt kraftigt också. Finns i löjligt många färger och kan vara skälliga. Medelstor spetsras, generaliserar man skulle jag säga en mindre, mer aktiv variant på Eurasiern.
Storpudel. Otroligt lättlärd, jätteglada hundar (flamsiga enligt vissa). Lekfulla och lite "tokiga" (på ett bra sätt). Jag är lite svag för pudlar 😍 Mycket pälsvård, kan rakas ner men det kräver ändå att hunden klipps regelbundet för att hålla det kort.
Galgo espanol. Ingen personlig erfarenhet av men ska vara den mjukaste vinthunden.
Whippet. Ingen personlig erfarenhet av men är en av de populäraste vinthunden. Gemensamt för alla vinthundar är att de är lite kattlika, dvs de har inte "will-to-please"-en som vall- och fågelhundarna har utan de gör bara saker om de kan vinna på det (t.ex. få en godis). Men okomplicerade hundar, lugna inomhus och full fart utomhus! Ursprungligen jakthundar som jagar med synen dock så man kan inte räkna med att ha de lösa (även om det går… men då får man ha full så man hinner koppla innan hunden får syn på ett rådjur eller en fågel)
Jag tänkte:
- Sällskapshund = inte bruksras, en hund som är lätt att leva med men som inte nödvändigtvis har supermycket will-to-please
- Inte för liten = 45cm+ i storlek
- Löptur + Långa rundor i skogen = ingen pensionärshund som nöjer sig med en 30 min runda runt kvarteret, utan "aktiv sällskapshund"
Obs. Eftersom jag inte känner dig så vet jag inte exakt hur aktiv (både fysiskt och psykiskt) du/ni hade tänkt vara med hunden. Alla hundraser behöver jobba mentalt, vissa mer (t.ex. brukshundar) och andra mindre (t.ex. vinthundar). Läs på om raserna på SKK och känns det som om det skulle kunna passa så läs vidare på rashemsidor. Du kan också söka här på Hundar iFokus på rasnamnet och så kommer du säkert hitta dussintalet med trådar där folk berättar om sina erfarenheter om rasen. Jag har inte personliga erfarenheter utav alla av raser jag föreslog undan endast några så jag kan inte garantera att alla är en perfect match 🙂 Utöver hundraserna folk föreslår här så säger jag kolla i rasgrupp 1, 5, 8 och 10!
Bearded Collie! Om ni även kan tänka er att lägga en del tid på mental stimulans. Supergoa hundar! Lätta att ha lösa, hänger med på alla upptåg, lite clowniga och väldigt härliga! Känns den långa pälsen jobbig kan du klippa ned hunden.
Funkar utmärkt som aktiv sällskapshund, men som skrivet de kräver lite mental aktivering också.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃

Som vanligt i såna här trådar saknas det information om mental stimulans. För att förklara det så tydligt som möjligt, till och med en hårt arbetande hund klarar sig bra utan promenader om den får träning på annat vis, mentalt och fysiskt. Vad betyder "kunna hänga med på löprundor"? Hur långt? En gång i veckan? Två? Varje dag?
Hej! Tusen tack för alla tips! Kommer såklart ha mental träning med hunden också. Är själv intresserad av spår och lydnad, men känner mig redo för utmaningar och kan gärna lära mig nya roliga aktiviteter tillsammans med hunden.
#7, upplever absolut inte galgo som "den mjukaste vinthunden". Min erfarenhet är att tex italiensk vinthund, Greyhound (kappvarianten) och hjorthund är mjukare till sättet. #10 eftersom du är intresserad av spår och lydnad så är det nog klokt att tänka bort vinthundarna. Det går absolut att träna med dem, men det är lite som att träna med en katt och det brukar vara roligare att träna med hundar som är något mer samarbetsvilliga.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm