Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 528 ggr
RosaMoln
0

Låg vid hantering

Längesedan jag gjorde ett inlägg här nu men tänkte höra med er hur ni hade gjort om hunden hux flux blivit låg när man klipper klor och borstar. Jag har inte blivit arg på honom någon gång och belönar alltid med godis medan jag grejar men han är i spökåldern och tycker det har blivit en obehaglig grej. Inte jättesmidigt när man har en trimras xD Någon som varit med om liknande och har ett bra sätt att få dem tycka det är kul igen? Kör just nu med väldigt korta stunder och massor av beröm var och varannan dag :)

Changrila
0

Jag tror det är rätt väg att gå, att ta lite i taget och berömma när det går bra. Om du har några fasta rutiner för hur du gör i hanteringen kanske du kan testa att ändra dem lite, för att hunden inte ska ha så mycket förväntningar på att det är jobbigt det som kommer. Om du inte har några rutiner kanske det istället är bra att införa sådant och se om hunden blir trygg av att ha koll på läget.

Min unghund tex, hon tyckte länge att det var jobbigt med kloklippning, mycket för att jag slarvat med den biten av träning när hon var liten och hon är en sådan hund som verkligen hatar att sitta fast. Hon vill vara fri, vild och galen ;)

I alla fall, med henne gjorde jag så att jag tog en tuggpinne, en sådan där mald sak som är lätt att tugga sönder och är på gränsen till att bara vara godis. Jag la henne i fåtöljen, gav pinnen, såg till att tassarna var utanför fåtöljkanten och så klippte jag klorna samtidigt som hon åt pinnen. Den tuggpinnen var perfekt för att distrahera henne och är det fortfarande. Jag får nu hålla på med tassarna hur som helst om jag vill, men för enkelhetens skull så ger jag henne en sådan där pinne ändå. Så fort jag tar fram den lägger hon sig i fåtöljen så som hon ska göra när hon får klippta klor. Jag klipper och sedan är allt klart. Nu kan jag klippa klart även om hon hinner äta upp pinnen innan, men tidigare fick jag sluta precis innan hon blev klar för att det inte skulle bli stressigt och trassligt.

Kanske skulle det fungera att göra något liknande med din hund? (gäller ju dock att man har en hund som inte har något direkt resursförsvar när det gäller mat)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

RosaMoln
0

#1 Tack för toppen tips! Vi har inga fasta rutiner för tillfället så då börjar vi med att prova att införa det. Ska prova med tuggben vid kloklippningen men vid trimning kan det bli svårt då han behövet sitta/stå medan jag klipper.. Men kanske kan lägga benet på en stol medan han står, får prova mig fram lite där ^^,