Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 729 ggr
crins
0

Går Kennelhosta nu?

Undrar om någon vet om kennelhosta härjar nu? Min hund har börjat hosta men det är ganska lindrigt och allmäntillståndet ej påverkat! Han är waccinerad mot kennelhosta! Han kan ha symtom som han satt något i halsen och lite genomskinligt snor! Funderar om kennelhosta går nu? Är det någon som vet? Det kan ju också kanske vara noskvalster kanske? Men nu i oktober? är det någon hund där ute som hostat kanske? vad har ni haft för symtom om ni waccinerad mot kennelhosta? Har hunden blivit sjuk? eller har den blivit lindrigt sjuk? Hur mot har den hostat? Har era hundar haft noskvalster? vilken symtom har då hunden haft? Jag har haft hundar med typiska symtom för noskvalster, men även optypiska som kan ha varit noskvalster!

Lona
1

När min förra hund hade kennelhosta så var det liksom en djup, lite skrällig hosta som lät ungefär likadant som de kan göra vid främmande kropp i magen (vilket jag trodde att hon hade den första kvällen). Den av våra hundar som blev absolut sjukast var den som var vaccinerad… Det året gick dock en riktigt elak kennelhosta, vår veterinär fick in några hundar som inte överlevde :-( . Mina tidigare hundar hade noskvalster ett antal gånger, de hostade inte (såvida de inte hade en halsinfektion samtidigt) utan "snörvlade", hade inverterade nysningar. Hunden låter som att den inte får luft utan drar in kraftigt genom nosen (finns säkert exempel på YouTube) vilket förmodligen är det vanligaste symtomet vid noskvalster. Låter lite läskigt och känns förmodligen inte så trevligt heller för den delen så hunden bör behandlas i så fall.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

russin
2

Vaccinet tar inte mot alla stammar av kennelhosta. Har haft hund som blivit riktigt dålig i kennelhosta trots vaccinerad. Haft hundar som fått lindrig kennelhosta utan vaccinerad, då det är så olika.

mejamylove
2

Förmodligen bara förkyld.

Fridaaaa
1

Här i Blekinge har jag inte hört något i alla fall

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
0

För ngn månad sedan var det här i gbg

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Therese
0

Det verkar gå något i Göteborg nu, min dagmattes hund blev sjuk för en vecka sen och är på bättringsvägen nu.

crins
0

Intressant, tack alla!😊! Läste också att Bordetella kan smitta katt! Ska ställa en fråga på katt också, det kunde vara intressant!