vilken medelstor/stor hund?
Äger 2 jack Russell nu men planerar redan nu lite vad jag vill ha för hund när dessa går bort, vill ha en medelstor/stor hund som ska klara av att bo i en lägenhet aktiveras såklart varje dag med promenad och mentalt kan släppas löst i hundrastgård mycket närhet men ska kunna vara ensam då och då utan att få panik.Har ni några tips?
Sheltie kanske men dom kanske är för små?
Springer spaniel eller Dalmatiner?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Eurasier, golden retriever, akita inu, newfoundland
Eurasier har jag tänkt på flera gånger har till och med besökt en uppfödare innan mina nuvarande hundar låter perfekta kanske lite jobbigt på sommaren med all päls och fästingar bara. Har någon annan en Eurasier här?
Newfoundland Sheltie akita och ev golden retriver är också intressant
springer spaniel har jag funderat på men hur är deras pälsvård? vill helst ha en ras med minimal till noll pälsvård i framtiden.
Dalmatiner kommer nog inte vara intressant för mig
Tack för era svar.
Rasen är en klipp- och trimras, men som alla kan lära sig att sköta själv till vardags. På de flesta hundar räcker det med att borsta igenom en gång per vecka. Bada när det behövs. Öronen skall hållas kortklippta på insidan för att förhindra öronproblem. Trimning och klippning ska göras ordentligt minst 4 gånger per år beroende på pälsmängd och kvalité. Tassarna och insidan på öronen bör klippas oftare. En text från skk om engelsk springer spaniel om det kan vara till någon hjälp!
Jag har för mig att en akita kräver ett tydligt ledarskap och endel hundkunskap. Så det kanske blir en för krävande hund? Nu har du ju iochförsig haft/har hund sen tidigare men du kan ju alltid läsa på mer om rasen om den verkar intressant.
#6 jag kommer ha ägt hund i minst 15 år när jag skaffar ny hund (förhoppningsvis) så vitt jag vet är Akita en lugn men bestämd hund men det varierar väl beroende på individ hade vart skönt med en "lätthanterlig" hund också dock. Sen är det ju en del som skaffar svåra raser som förstagångshund jack Russell är inte helt lätta heller men man lär sig på vägen :) hade läst på SKK om springer spaniel pälsvård tänkte mer om någon som själv hade hunden kunde berätta eller liknande men det låter som lite för mycket pälsvård har nu hundar i behov av trimning och skulle vara skönt att slippa den pälsvården i framtiden.
Det var en lång tid! Visst finns det personer som skaffar svåra hundraser från början. Lycka till med framtida hundval!