Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
LĂ€st 3429 ggr
Ratpack
2016-10-16 20:31
0

Rasstandard

Av ren nyfikenhet
 đŸ˜‰

Vilken ras har du och stÀmmer den in pÄ rasens beskrivning (mentalitet/personlighet)?

zakkris
2016-10-16 20:40
0

Hoppar in hÀr trots blandras med medfött hjÀrnfel ;)

Jag kan tydligt se mycket av de som finns pÄ bÄda raserna faktiskt. Ena rasen i henne, tibetansk terrier, hade vi innan och det Àr sÄÄÄ likt, men var mycket jag tyckte var annorlunda sÄ mejlade med en som hade kennel pÄ andra rasen, lapsk vallhund, och hon sa att hennes beteende utifrÄn vad jag skrev var vÀldigt likt den rasen med :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Fisherling
2016-10-16 21:38
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tinja stÀmmer bra överens med sin rasstandard. Hon Àr en Australian Shepherd.

ÖnskvĂ€rd höjd för tikar Ă€r 46-53 cm. Tinja Ă€r 49.
Hon Àr nÄgot lÀngre Àn hög, hennes skalle Àr lika lÄng som bred och lika lÄng som nospartiet, hon Àr korrekt fÀrgad, komplett saxbett, bra vinklar, benen Àr parallella, bröstkorgen nÄr till armbÄgen pÄ den djupaste punkten, underlinjen Àr mÄttligt uppdragen, hon Àr feminin men inte finlemmad, mandelformade ögon av korrekt fÀrg, medelkraftig stomme och medelgrov pÀls.

Det hon avviker pĂ„ Ă€r vĂ€l bland annat att hon har vĂ€ldigt stora öron đŸ˜‚Hennes pĂ€ls skulle kunna vara snĂ€ppet lĂ€ngre pĂ„ kroppen. Sen skulle hennes tassar kunna vara mer vĂ€l vĂ€lvda, om man ska vara petig.

Mentalt stÀmmer hon vÀldigt bra överens med rasstandardens beskrivning. Intelligent arbetshund, utprÀglade vaktinstinkter (inte testat vall pÄ riktigt Àn). En trogen kamrat med uthÄllighet att arbeta hela dagar. VÀnlig, jÀmnt humör och sÀllan grÀlsjuk. NÄgot reserverad vid första mötet med obekanta.

Zadeira
2016-10-16 22:07
0

Jag har ingen egen hund utan daghund, en engelsk cocker spaniel. NÀr jag började passa honom visste jag inget om vad ras-standarden sa om cockern utan enbart vad jag hört om rasen. Först lÀrde jag kÀnna honom, sen valde jag att lÀsa pÄ ordentligt nÀr jag fastnat för honom och trodde nÀstan de skrivit beskrivningen efter honom! SÄ typiskt cocker Àr han.

"Typiskt Àr en medfödd gladlynthet samt en stÀndigt viftande svans. Typiskt Àr ocksÄ ivriga rörelser, speciellt dÄ hunden följer ett spÄr utan att vika för den mest olÀndiga terrÀng." Sinus Àr en riktig liten lycko-maskin med en svans som nÀstan viftas ut led nÀr han trÀffar nÄn han kÀnner. GÄr bra ihop med de flesta mÀnniskor och Àven hundar. Vill alltid vara med och Àr otroligt tillgiven sina mÀnniskor, och lite av en knÀ-hund som alltid ska vara fysiskt nÀra. Envis nÀr han lÀgger den sidan till men alltid positiv och nyfiken. Och angÄende att det stÄr att cockern inte viker för nÄn terrÀng: nÄgot av det första smeknamnet han fick var "den lilla terrÀng-bilen" redan innan jag lÀst den beskrivningen.

Utseende-biten Ă€r jag definitivt inte kunnig pĂ„ och lĂ„ter det vara osagt om han Ă€r "korrekt" enligt standrad. Vikt och lĂ€ngd hĂ„ller mĂ„ttet i alla fall. Dock Ă€r han kryptorchid, har bara en pungkula nere och  fĂ„r inte stĂ€llas ut eller anvĂ€ndas i avel.

Changrila
2016-10-16 22:28
5

"Saluki varierar i typ och denna variation Ă€r önskvĂ€rd och karaktĂ€ristisk för rasen. Orsaken till typvariationen Ă€r dels den speciella stĂ€llning som saluki har haft i den arabiska kulturen, dels den vĂ€ldiga geografiska omfattningen av de omrĂ„den i Mellersta Östern dĂ€r saluki har anvĂ€nts som jakthund sedan tusentals Ă„r tillbaka."

SÄ börjar salukins rasstandard. DÀrefter beskrivs en hund som ska ge intryck av grace, symmetri, snabbhet, styrka och energi. De ska vara ungefÀr lika lÄnga som de Àr höga, men ofta ger de intryck av att vara nÄgot lÀngre. Mankhöjden Àr "vanligen 58-71cm" och nÄgon vikt anges inte. DÀremot beskrivs en hund utan överdrifter. Det ska vara mÄttliga vinklar, en rygg som inte(!) sluttar bakÄt, ovala ögon, starka kÀkar, lÄng hals, tydlig vinkel i skuldra/överarm, lÀtt vinklad mellanhand, lÄnga tassar, vÀl uppdragen buklinje, breda lÄr och lÄgt ansatt svans.

Mentalt sÄ ska de vara intelligenta, sjÀlvstÀndiga "enmanshundar" som inte Àlskar allt och alla. De ska vara riktiga jaktidioter som jagar frÀmst med synen.

Mina hundar Àr utan tvekan rastypiska pÄ alla sÀtt och vis.

---------
TvÄ glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

majhefsticar
2016-10-16 23:53
2

Min shih tzu har nÄgra procent bichon men det syns inte överhuvudtaget. Hon Àr vÀldigt rastypisk. KroppslÀngden frÄn manken till svansrot ska vara lÀngre Àn mank höjden och hon Àr ca 30 cm lÄng. Mankhöjd 26 cm (maxgrÀns för shih tzu 27 cm). Hon har vit svanstipp som Àr mycket önskvÀrt hos shih tzu. Hade önskat att hon hade en tydligare blÀs ocksÄ :/ Personligheten Àr sÄ shih tzu! Livlig, glad, utÄtriktad och smart. LÀttlÀrd men vÀldigt envis! "Mischevious" kan man lugnt sÀga. Kommer ej pÄ det svenska ordet xD

Irmelinis
2016-10-17 10:54
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Min Breton Ă€r inte rastypisk. đŸ˜ƒ
Alldeles för hög med lĂ„nga ben, inte kvadratisk och kompakt som de ska vara. "Som en kort och satt ponny" stĂ„r det i rasstandarden, men vĂ„r Ă€r mer som en stor dressyrhĂ€st đŸ˜‰ Strama, Ă„tliggande lĂ€ppar - nej det har hon inte, lĂ€pparna Ă€r för stora och lite hĂ€ngiga, och skinnet pĂ„ halsen Ă€r inte stramt utan en aning veckat. PĂ€lsen Ă€r dessutom vĂ€ldigt kort, och alldeles för lockig. Ögonen Ă€r för ljusa i fĂ€rgen. 

"Full av energi" - ja, men inte överdrivet mycket. 
"Mentalt balanserad och sĂ€llskaplig" - JA, verkligen 
"intelligent och milt uttryck" - JA :)

Uppfödning dvĂ€rgvĂ€dur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges KaninvÀlfÀrdsförening

jenmjao
2016-10-17 11:07
0

Jag skulle inte vĂ„ga sĂ€ga rakt av, Min hane Ă€r 9mĂ„nader om 6dagar, Jag har hört att rasen kan bli skarpare senare sĂ„ jag kan inte uttala om slutresultatet. Men jag kan berĂ€tta hur han Ă€r nu och vad jag förvĂ€ntade mig :D Jag förvĂ€ntade mig en reserverad, snabbreaktiv hund, En arbetsmyra som skulle vara modig, framĂ„t och intensiv. Jag förvĂ€ntade mig min tik (en blandras) gĂ„nger 10. Jag förvĂ€ntade mig en hund som sĂ€llan skulle slappna av, Som skulle sticka efter allt vilt, Som skulle ha problem med frĂ€mlingar och som skulle vara smal, snabb och hetsig. Vad jag har Ă€r: En ganska seg hund, Men jag kan inte klaga pĂ„ allt, Ibland har han sina perioder dĂ€r han inte alls kan fokusera eller tĂ€nka, eller ens försöka trĂ€na, Sen helt plötsligt gĂ„r vi bara rakt uppĂ„t och han hajar allt direkt. En Ă€lskare av allt levande, Han har blivit lite reserverad (skĂ€ller) emot hundar med för spetsigt utseende dĂ„ en lös huskymix kom fram till oss och var ganska 
tjurpuppig och skulle minsann tillrĂ€ttavisa honom, Men han har aldrig reagerat pĂ„ nĂ„gon hund illa (nĂ€r dom vĂ€l hĂ€lsat), Han accepterar det mesta, katter, hundar, barn, mĂ€nniskor. Han bara Ă€lskar allt rak igenom, Och Ă€ven nĂ€r hundar sĂ€ger ifrĂ„n/gör utfall emot honom brukar han bara reagera jĂ€tte glatt. MĂ€nniskor har han ALDRIG haft nĂ„gra problem med, han Ă€lskar frĂ€mlingar, vĂ€nner, grannar, alla. Han somnar och slappnar av ganska lĂ€tt, ibland Ă€r det lite jobbigt att tadet lugnt, Men har han fĂ„tt göra nĂ„got litet brukar han inte alls ha problem med att gĂ„ och lĂ€gga sig pĂ„ kommando. Han Ă€r inte alls sĂ„ intensiv som jag trodde. Hittills har han inte rymt, och inte varit intresserad av nĂ„got förutom mĂ€nniskor, hundar och fĂ„glar, Men vilt, hĂ€star m.m. har inte varit nĂ„got direkt superintressant. Han Ă€r en matglad liten tjockis, Han Ă€r vĂ€ldigt stor, Älskare av allt, vĂ€rldens goaste kille. Lite trög i skallen, men vill ingen nĂ„got illa. Jag brukar kalla han för en labrador i förklĂ€dnad.

[tk1971]
2016-10-17 11:34
0

Jag har en JRT. Om hon stĂ€mmer in pĂ„ rasstandarden? Mja
 det finns nog ingen hund som helt och hĂ„llet skulle kunna illustrera rasstandarden. Min har ett par "avvikelser", som t.ex. sneda framben (ska vara raka och parallella) och sĂ„ tror jag inte att hon har det dĂ€r riktiga terriertemperamentet, hon Ă€r lite försiktig och Ă€lskar alla (men domarna pĂ„ utstĂ€llningar brukar skriva i kritiken att hon Ă€r en mycket trevlig och feminin representant för rasen och det fĂ„r man ju vara nöjd med). Förra hunden dĂ€remot hade mer av terriertemperamentet och skillnaden temperamentmĂ€ssigt mellan den och nuvarande hunden Ă€r som natt och dag. Denna Ă€r, och har varit hela tiden, mycket "lĂ€ttare".

Jamie+Engla
2016-10-17 14:51
4

Finns ingen hund som stĂ€mmer in 100% pĂ„ sin standard, men man kan ha hundar som Ă€r vĂ€ldigt nĂ€ra. Mina hundar följer ras standard vĂ€ldigt bra, jag stĂ€ller ut och fĂ„r en bekrĂ€ftelse pĂ„ detta vĂ€ldigt ofta. Jag Ă„kte till exempel ner till Belgien (Bryssel) och visade 3 av mina hundar pĂ„ European Winner 2016. Alla 3 vann sina klasser, och tog hem nya fina titlar. Av 3 möjliga BÄST I RASEN pĂ„ lördagen, plocka vi 3. SĂ„ jag Ă€r nöjd Dessa 3 Ă€r Ă€ven vinnare pĂ„ Nordisk Vinnare 2015 nĂ€r den hölls i Sverige pĂ„ stora Stockholm. Bild tagen utanför mĂ€ssan i Bryssel, dĂ€r mina 3 hundar tog totalt 10 av 10 nya titlar och 6 BIR av 6 möjliga. 2 hĂ€rliga utstĂ€llningar som gav super resultat för oss

VĂ€lkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare pÄ HundutstÀllning

belliiboii
2016-10-17 15:46
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Alpha Ă€r vĂ€ldigt rastypisk till utseendet, det enda vi fĂ„tt kritik för pĂ„ utstĂ€llning Ă€r framförallt att han Ă€r lite knapp i bakvinklarna och att han önskas ha nĂ„got mer utfyllt nosparti. 

DÀremot i mentaliteten tycker jag att vi fick de vi förvÀntade oss. En trogen hund som Àlskar att vara med familjen, osÀker/ogillar hantering av frÀmmande mÀnniskor, vÀldigt psykisk stark utan nÄgra större rÀdslor, osv.

Det jag tycker att han inte Ă€r lika rastypisk med Ă€r att han har vĂ€ldigt hög jakt i sig, samt sĂ„ har han vĂ€ldigt lĂ„gt föremĂ„lsintresse (vilket Ă€r frustrerande dĂ„ man vill tĂ€vla😕). Men han Ă€r Ă€ven avlad som utstĂ€llnings/familjehund sĂ„ jag tror de Ă€r medvetet att han ska vara rĂ€tt rastypisk utseende mĂ€ssigt och Ă€ven lite lĂ„gt föremĂ„lsintresse dĂ„ han inte Ă€r avlad för bruks. 

(9 mÄnader pÄ bild, runt 15 mÄnader nu)

Changrila
2016-10-17 18:34
2

#9, varför skulle det vara en omöjlighet att ha en hund som passar in till 100% pÄ rasstandarden? Det Àr inte alla raser som har "hunden ska ha x % vinkel i den och den leden" tex. Tittar man pÄ saluki sÄ Àr rasstandarden skriven för att hundarna ska fÄ se ut pÄ vÀldigt varierande sÀtt, sÄ egentligen gÄr det att sÀga att alla salukis utan överdriven exteriör och med rastypisk mentalitet passar in utmÀrkt i vad rasstandarden beskriver.

---------

[tk1971]
2016-10-17 19:01
1

#11: Hm
 varför ska man alls ha en rasstandard om hundarna fĂ„r se ut lite hur som helst? Vad Ă€r syftet med rasstandarden dĂ„? Jack russell terrier, som Ă€r en tĂ€mligen ny ras inom SKK, har en rĂ€tt sĂ„ detaljerad rasstandard. DĂ€r har i stort sett varje kroppsdel gĂ„tts igenom och specificerats. PĂ€lsen beskrivs, temperament, anvĂ€ndningsomrĂ„de, viktiga mĂ„tt
 dĂ„ blir det svĂ„rt att hitta en hund som har alla rĂ€tt! Det Ă€r rĂ€tt ironiskt dĂ„ att om man tittar pĂ„ JRT som man möter ute sĂ„ varierar de kolossalt i utseende och framförallt storlek. En del av variationen beror pĂ„ att det finns en till rasklubb för JRT utanför SKK, som avlar mer pĂ„ jaktegenskaper Ă€n pĂ„ utseende. Och en del av variationen beror pĂ„ vanligt folk som velat ta valpar efter sin hund utan kĂ€nnedom om rasstandarden.

Fisherling
2016-10-17 21:45
1

#12 Fast alla Salukis ser ju fortfarande ut som Salukis, och dÄ fungerar vÀl rasstandarden alldeles utmÀrkt?

[tk1971]
2016-10-17 21:46
0

#13: gör de verkligen det? Allihopa?

Fisherling
2016-10-17 21:48
1

#14 Jag har aldrig sett en bild pĂ„ en Saluki, eller trĂ€ffat en Saluki, dĂ€r jag inte direkt ser att det Ă€r en Saluki. 

Finns en ganska abstrakt illustration pÄ vÀggen dÀr jag gÄr hundinstruktörsutbildning, bara ett fÄtal konturstreck - jag ser ÀndÄ att det Àr meningen att det ska vara en Saluki.

Changrila
2016-10-18 00:02
4

#15, det finns de som brukar tÀnka att salukis frÄn ursprungslÀnderna Àr blandraser :p (De ser sÀllan ut som de salukis som syns i utstÀllningsringarna hÀr, men samma "grund" har de ju)

#12 Saluki Ă€r inte en ras som Ă€r konstruerad för att se ut pĂ„ ett visst sĂ€tt. Saluki Ă€r en jakthund frĂ„n mellanöstern, en hundtyp som finns i ett flertal lĂ€nder ursprungligen och eftersom deras levnadsomrĂ„den varierar sĂ„ har Ă€ven exteriören varierat. Folket som bott/bor i de olika omrĂ„dena har avlat pĂ„ den typ av hund som bĂ€st passar jakten dĂ€r. Det gör att vissa hundar Ă€r lite lĂ€ngre i kropparna, andra lite kortare, vissa har lĂ„ng pĂ€ls pĂ„ öronen och svansen, andra bara pĂ„ svansen, vissa bara pĂ„ öronen, vissa Ă€r korthĂ„riga pĂ„ hela kroppen, de kan vara vilka fĂ€rger som helst osv.  Gemensamt Ă€r sjĂ€lva grundkonstruktionen som gör den till en bra jakthund och det Ă€r den som beskrivs i dagens rasstandard. Mentaliteten bör ocksĂ„ den ha mĂ„nga likheter, just för att de ska vara jaktexperter.

NÀr salukin kom till vÀstvÀrlden sÄ skrevs en rasstandard som skulle tÀcka in alla variationer som finns i ursprungslÀnderna. Hade salukin hittat hit först idag, dÄ Àr det inte omöjligt att det istÀllet blivit ett tiotal olika raser MEN det hade Ä andra sidan varit mycket, mycket negativt för aveln. Aveln pÄ sunda hundar gynnas av att det finns en bred avelsbas med mÄnga hundar att vÀlja mellan och det Àr fortfarande sÄ att det gÄr att importera hundar frÄn ursprungslÀnderna och fÄ dem inmönstrade hÀr.

SÄ ja, allt med salukin styrs efter hur de ska vara som jakthundar. Med nyare raser som mer Àr "pÄhittade" och framtagna genom korsningar av olika raser sÄ har det sÀkert behövts en annan typ av rasstandard för att fÄ till en enhetlig hundras. Med saluki har det alltsÄ börjat i andra Ànden, dÀr folk avlat pÄ de hundar som fungerat och sedan har andra bestÀmt sig för att beskriva rasen som redan finns.

---------

Jamie+Engla
2016-10-18 09:14
2

#11 För att precis som mÀnniskor Àr ingen hund perfekt, det finns alltid en liiiite liiiten sak som inte Àr till 100%. PÄ min bÀsta hund, som Àr en av det Vinstrikaste hundarna i rasen, finns det nÄgot som stör mig. Jag tycker hon Àr aningen hög, rasstandard sÀger 20-30 cm. Hon Àr 27-28. Fullt godkÀnd, men JAG hade önskat henne lite lÀgre. Hon kunde ha haft öronen tÀtare ihop nÀr dem Àr i vilande position, men i "arbetande" position sitter dem perfekt. Titta pÄ Ärets mest vinnande hundar, dem vinner inte alltid. För att vissa domare hittar nÄgot som inte Àr perfekt och drar ner rejÀlt pÄ hunden i sin helhet. FrÄga gÀrna personerna som Àger hundarna i toppen, tycker dem att deras hundar Àr PERFEKT? jag kÀnner nÄgra av dem, och dem har alltid saker som dem saknar pÄ hundarna.. "Hon kunde haft" "Han kunde vara" fÄr jag till svar. Hundar Àr levande varelser, inte maskiner dÀr varje individ Àr EXAKT likadan och följer mÄttet till 100%

Changrila
2016-10-18 15:44
7

#17 ser du verkligen ingen som helst skillnad pÄ en rastypisk hund och en "perfekt" hund av en ras?

---------

RosaMoln
2016-10-18 16:45
0

Helix Àr rastypisk i utseendet, han Àr engelsk springer spaniel :) Ligger pÄ maxgrÀnsen i mankhöjd med sina 53cm.
Ser man till resterande stÀmmer det dock inte riktigt, han gillar varken vatten eller apporterar. Sen kan jag inte pÄstÄ att jag lagt jÀttemycket tid till trÀning av apportering heller men det brukar dem ha nÄgot sÄnÀr "inbyggt" annars xD

Jamie+Engla
2016-10-19 10:10
0

#18 Absolut, men rastypiska hundar kan se vĂ€ldigt olika ut. SĂ„klart finns det rastypiska hundar, men bara för att man tydligt kan se att "ÅH det Ă€r en mops" sĂ„ betyder INTE det att den Ă€r rastypisk. Alla hundar Ă€r sĂ„klart mycket Ă€lskade av sina hussar och mattar, dem Ă€r sĂ€kert otroligt hĂ€rliga familjehundar/arbetshundar. Men Ă€ven en hund med en disqualified fĂ€rg kan utföra sitt syfte, dĂ„ utan att vara rastypisk. Men att sĂ€ga att alla hundar i en ras Ă€r rastypiska, dĂ€r hĂ„ller jag inte med. FĂ„r alla i rasen ALLTID Excellent? Men jag tycker att alla vovvarna pĂ„ bilderna ser hĂ€rliga ut. #19 Vilken hĂ€rlig fĂ€rg! Är datumen pĂ„ dĂ€r han Ă€r född eller nĂ€r bilden Ă€r tagen?

Changrila
2016-10-19 14:38
0

#20, om nu utstÀllningar Àr vad du vÀljer att gÄ efter (trots att det lÄngt ifrÄn alltid Àr de mest rastypiska som vinner dÀr
): nÀr det gÀller saluki Àr det ovanligt att hundarna fÄr annat Àn excellent ja. PÄ en utstÀllning med ca 40-50 salukis Àr det kanske 1-2 som fÄr very good, resten fÄr excellent.

---------

RosaMoln
2016-10-19 18:29
0

#20 Tack! Det Àr nÀr han Àr född :D

Jamie+Engla
2016-10-20 05:54
0

Imponerande, jag har nyligen blivit Handler pÄ en Saluki hane sÄ detta ska absolut bli kul att se. Om jag hinner se övrig bedömning innan jag mÄste ivÀg till nÀsta hund dÄ. #22 DÄ Àr han bara 9 dagar yngre Àn min podengo medio (Portugisisk import). Har han visats nÄgot pÄ utstÀllning?

[Nalle-]
2016-10-20 20:57
0

#6, MĂ„ste ju bara fĂ„ sĂ€ga att hon var ju hemskt söt din Breton! Rastypisk eller ej đŸ˜ƒ

Min storpudel Ă€r hyfsat rastypisk, av vad jag har förstĂ„tt. Helt Ă€rligt Ă€r jag rĂ€tt dĂ„lig pĂ„ att se hur dom "ska" se ut, om det inte förekommer nĂ„gra uppenbara fel. Han Ă€r i alla fall lagom hög, bra svanshĂ„llning och har ett fint ansikte. DĂ€remot Ă€r han för smal och ranglig, men det blir ju sĂ„ om man Ă€r sĂ„ dĂ„lig pĂ„ att Ă€ta

Han Ă€r utstĂ€lld med excellent i betyg. 

NÀr det gÀller mentaliteten Àr han ocksÄ rÀtt rastypisk, förutom att han Àr nÄgot reserverad. Han har dock blivit otroligt mer intresserad av folk bara under det senaste Äret.

Med valpen Àr det ju svÄrt att sÀga sÄ mycket Ànnu, han Àr lovande men det ÄterstÄr ju att se nÀr han vÀxt klart!

Estelle13
2016-10-20 21:22
2

Sen Àr det ingen nyhet att domarens bedömning pÄ en del hundar beror mycket pÄ vem som hÄller i kopplet, sÄ genomskinligt och ganska skrattretande om jag fÄr sÀga det sjÀlv, det Àr synd dÄ det finns andra hundar i ringen som kanske förtjÀnade första pris mer Àn den som Àr hund till "kÀndisen" sÄ nej det hÀr med vilka som fÄr meriter och inte skall tas med en nypa salt dÄ mycket Àr fulspel ;-) Har Àrligt talat sett hundar som sett ut som ren skit eller betett sig riktigt ohyfsat men fÄtt bra omdöme för att mÀnniskan som Àger hunden Àr kÀnd. Sen finns det ju dom som endast lever pÄ vad hundarna har för meriter inom skönhetstÀvlingarna men att sysselsÀtta och trÀna hunden pÄ annat sÀtt Àr inte alls av intresse trÄkigt nog. En hund har man till mer Àn att stÄ och titta pÄ. Och vad jag har hört sÄ finns det ingen hund som Àr 100% helt perfekt, alla har minst tre fel.

Changrila
2016-10-20 22:17
3

NÀ alltsÄ, tÀnker man att det Àr pÄ utstÀllning som de mest rastypiska hundarna syns.. dÄ kan det vara lÀge att frÄga sig sjÀlv varför vissa raser har sÄ intryckt nos att inte kan andas, varför vissa har sÄ sluttande ryggar och kraftigt vinklade ben att de knappt kan gÄ osv. Dessa hundar kan vinna massvis(!) i utstÀllningsringarna trots att rasstandarden faktiskt beskriver en funktionell och sund hund.

Även domare sĂ€ger att det inte alltid Ă€r den mest rastypiska som vinner, utan den hund som de tycker Ă€r "showigast" och har störst chans att hĂ€vda sig i en BIS-final. De sĂ€ger ocksĂ„ att de pĂ„verkas av vem som hĂ„ller i hundens koppel. (Dessa saker stĂ„r i en tidning dĂ€r en person citerat en svensk, jĂ€kligt populĂ€r domare)

Den dag det Ă€r de mest rastypiska som vinner pĂ„ utstĂ€llningar, den dag kan jag sjĂ€lv börja stĂ€lla ut mer aktivt

---------

Estelle13
2016-10-20 22:46
0

#26 Ja det Àr mÄnga faktorer som spelar in bakom alla titlar, tror man att det endast ligger positiva saker bakom det sÄ lÀr man nog tÀnka om för som du skriver sÄ Àr det allt annat Àn positivt att knappt kunna gÄ eller andas för att ryggen Àr paj eller nosen helt intryckt och det Àr ju ingenting som kommer att gynna vÄr framtida avel.

Changrila
2016-10-21 00:09
5

PÄ tal om det hÀr med att salukis fÄr se ut "lite hur som helst"

PÄ den senaste riktigt stora vinthundsutstÀllningen var det rasspecialister som dömde saluki och dÄ blev resultatet sÄhÀr:
151 hundar frÄn juniorklass till veteranklass.
1 fick G
22 fick VG
128 fick Excellent

SÄhÀr sÀger SKK om vad de olika "betygen" betyder:
Excellent (utmÀrkt)
Hund  som  mycket  vĂ€l  motsvarar  rasens  standard,  och  som  presenteras  i  utmĂ€rkt  kondition, visar ett harmoniskt vĂ€lbalanserat temperament, hĂ„ller utmĂ€rkt klass och har en utmĂ€rkt helhet. Dess utmĂ€rkta kvaliteter i förhĂ„llande till rasidealet tillĂ„ter att domaren kan  bortse  frĂ„n  smĂ€rre  detaljfel.  Hunden  mĂ„ste ha tydlig könsprĂ€gel.
Very good (mycket god)
Hund  som  vĂ€l  motsvarar  rasens  standard,  som Ă€r vĂ€lbalanserad och i god kondition. SmĂ€rre  fel  kan  tolereras,  men  inga  som  negativt pĂ„verkar helhetsintrycket. Denna bedömning kan endast ges till en hund av mycket god klass.
Good (god)
Hund som motsvarar rasens standard och vars exteriöra fel Àr av mindre framtrÀdande karaktÀr.

Det som pekas pÄ i inlÀgg #20, att hundar mÄste fÄ Excellent för att rÀknas som rastypiska Àr alltsÄ lÄngt ifrÄn sant, men min erfarenhet Àr att Àgare/handlers till vinstrika utstÀllningshundar gÀrna tolkar det som att allt utom excellent Àr dÄligt ;)

---------

Vattnadal
2016-10-21 12:16
2

#28 detta Àr sÄ sant! De flesta av vÄra hundar blir jag lite besviken om de fÄr VG, som att det skulle betyda nÄgot annat Àn very good. Det Àr faktiskt en hund av mycket god klass. Sen har jag unghundar som jag blir lycklig över VG pÄ.

SjÀlvklart Àr det ju excellent man siktar pÄ, och helst CK. VG ska inte vara en besvikelse.

Vi har ju polarhundar. Siberian huskyn Àr delad i lite olika linjer, och vÄra arbetande gÄr inte alltid bra att stÀlla ut pÄ SKK. De fÄr good som bÀst, Àven om de fÄr som sÀmst VG eller excellent pÄ rasklubbens utstÀllningar. Vi Àter deras rastypiskhet pÄ utstÀllning och tÀvlingar i spann pÄ snö, medel och lÄngdistans.
Grönlandshunden Àr inte delad alls, och det blir som sÀmst VG pÄ utstÀllningar. Hon har gjort ett dragprov60, 3 mil 2 dagar i rad med 1:a pris. I vinter hoppas jag att fÄ nÄna ut henne till ett till DP60, kanske i ett spann i lÄngdistansVM och jag sjÀlv ska köra ett DP10, 2 till 1:a pris sÄ Àr hon polarhundschampion.

MVH Elin

Medarbetare pĂ„ spetsar och urhundar. VD pĂ„ Draghundcenter

Kitten86
2016-10-21 15:35
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Jag har shetland sheepdog, 2 hanar. Det Ă€r inget som det egentligen talas om men rasen finns i 2 typer egentligen. Brittisk och amerikansk, bĂ„da följer samma rasstandard men skiljer sig nĂ„got Ă„t i utseende dĂ„ den amerikanska bl.a Ă€r nĂ„got grövre i benstommen. BĂ„da mina Ă€r av amerikansk typ. Mina grabbar har Ă€ven den fortfarande ganska ovanliga fĂ€rgen svart/vit som tyvĂ€rr pĂ„ utstĂ€llningar i sverige inte gĂ„r sĂ„ bra att stĂ€lla, pĂ„ sin höjd kan man fĂ„ excellent. En placering blir det för en svart/vit pĂ„ sin höjd pĂ„ en mindre utstĂ€llning eller pĂ„ en inofficiell. Utomlands Ă€r fĂ€rgen till synes vanligare och gĂ„r Ă€ven bĂ€ttre pĂ„ utstĂ€llning. Min ena fick tom kommentar pĂ„ en, visserligen, inoff utstĂ€llning hĂ€r av en auktoriserad domare för rasen "han har en mycket fin fĂ€rg men vart Ă€r det bruna? De brukar ju ha brunt ocksĂ„?" och syftar dĂ€rmed till trefĂ€rgad varpĂ„ hon som hjĂ€lpte mig stĂ€lla ut honom förklarar att han Ă€r svart/vit och att fĂ€rgen Ă€r godkĂ€nd. DĂ€refter försvann domaren en stund dĂ„ han var tvungen att kolla i rasstandarden. Som kommentar pĂ„ hans lapp har sen domaren gett "originell fĂ€rg"

Min Ă€ldsta hane, River, Ă€r för hög för rasen dĂ„ max för en hane enligt standard Ă€r 39,5 cm och han Ă€r 45 cm. Utöver det har han för tunga öron, nĂ„got som jag valde att inte hĂ„lla pĂ„ att jokla med och försöka korrigera nĂ€r han var mindre. I övrigt har han pĂ„ utstĂ€llning fĂ„tt super bra kritik med toppen vinklar, rörelser, mentalitet, fĂ€rg osv. Men öronen och storleken har dragit ner pĂ„ slutbetyget. Utöver det har han av en massa folk bĂ„de rasentusiaster och annat hundfolk fĂ„tt jĂ€ttebra omdömen bl.a med kommentarer som "han vore ett guldkorn inom avlen bl.a  med sin supermentalitet, synd bara pĂ„ ffa. storleken". För mig Ă€r han lika Ă€lskvĂ€rd Ă€ndĂ„ och han Ă€r en riktig allround hund dĂ„ vi bĂ„de vallat, hĂ„llit pĂ„ med drag, rallylydnad, agility och spĂ„r. Älskar allt och alla gör han ocksĂ„.

Min yngre hane, Jayson, Ă€r 41 cm hög sĂ„ lite över max. Utöver det han han naturligt helt korrekta öron. Även han har pĂ„ utstĂ€llning bara fĂ„tt fin kritik vad gĂ€ller i stort sett allt bl.a vinklar, rörelser, fĂ€rg osv. Det som ses ner pĂ„ pĂ„ honom Ă€r storleken och att han Ă€r av amerikansk typ men Ă€ven fĂ€rgen dĂ„ hans ansiktsuttryck bl.a sĂ„ klart blir annorlunda Ă€n vad t.ex en sobel fĂ„r som Ă€r ljusare. Nu Ă€r han inte köpt för att vara utstĂ€llningshund heller utan vi hĂ„ller pĂ„ med en rad andra sporter och aktiviteter, precis som med River. Han kan visa viss reservation mot vissa frĂ€mmande, precis som rasen fĂ„r vara enligt standard, men Ă€r överlag otroligt öppen och glad mot allt och alla.

Fisherling
2016-10-21 17:31
0

#30 SÄnt dÀr med fÀrgplacering tycker jag Àr rÀtt vidrigt. SÄ lÀnge hundens fÀrg Àr godkÀnd ska domaren ge fanken i vilken fÀrg hunden har.

Kitten86
2016-10-21 22:40
0

Jo, sĂ„ kan man tycka (och sĂ„ tycker jag ocksĂ„) men sĂ„ Ă€r inte sanning iaf inom min ras. Är som sagt betydligt lĂ€ttare att stĂ€lla fĂ€rgen utomlands Ă€n vad det Ă€r hĂ€r vilket Ă€r synd. Detsamma gĂ€ller biblue tyvĂ€rr.

Fisherling
2016-10-21 22:42
0

#32 SÄ extremt trÄkigt.

Jag vill ju gÀrna fÄ ett Very Good pÄ Tinja, men hon har ju mycket fÀrg, lite vitt och running copper. Det plus att hon Àr av brukslinjer gör ju att hon inte gÄr speciellt bra pÄ utstÀllning.

Kitten86
2016-10-21 22:50
0

Det Àr trÄkigt det dÀr nÀr en ras blir skild Ät i olika typer och att just en typ eller fÀrg gÄr bra pÄ utstÀllningen men inte den andra fast det fortfarande Àr samma ras och följer samma standard. Som du sÀger, Àr det godkÀnt enligt standard sÄ ska det inte sÀtta hinder för hunden pÄ en utstÀllning.

Men det hÀr med att en domare tar med sig sina egna preferenser i bedömningen, t.ex. vilken typ och/eller fÀrg hen vill se kommer alltid att förekomma. Jag tycker Àven att det Àr trÄkigt nÀr det Àr "kompis bedömning" dvs att vissa hundar frÄn en viss kennel alltid vinner eller vinner pga vem som hÄller i kopplet och helt enkelt inte pÄ "egna" meriter/egenskaper.

Fisherling
2016-10-21 22:57
0

#34 vad jag tycker Àr extra konstigt Àr att domare fÄr, vad jag vet, döma hundar frÄn sin egen uppfödning. Liksom jaha, litar vi verkligen pÄ att de kan vara objektiva?

Estelle13
2016-10-21 23:14
1

#30 Oj sĂ„ fina bĂ„de i fĂ€rg och utseende, ser lite ut som border collies fast med mer pĂ€ls. Har aldrig varit riktig förtjust i dessa populĂ€ra blue merle fĂ€rger eller att det ska vara en massa fĂ€rger överallt Ă€r mer för standard fĂ€rgerna om man nu kan kalla det sĂ„ vad gĂ€ller bĂ„de collie och sheltie. Vet att det kan vara lika med pudel, mycket spelar roll vad domaren sjĂ€lv personligen tycker om för typ och fĂ€rg. Fick höra av en uppfödare att en domare i en av pudelringarna hade dömt ut alla pudlar som inte var svarta eller vita. Dvs de uttömda var aprikos/röd/grĂ„ och brun, alla godkĂ€nda fĂ€rger. Och hos en del domare kan en hund fĂ„ excellent med ck för att nĂ€sta dag fĂ„ good eller bli diskad av en annan domare. UtstĂ€llningar Ă€r sĂ€llan rĂ€ttvisa och bör dĂ€rmed enligt mitt eget tycke inte tas pĂ„ sĂ„ stort allvar. Är vĂ€l viktigare att hunden Ă€r frisk för övrigt och mentalbeskriven, fri frĂ„n armbĂ„gs och höftledsproblem och ögonlyst, det om nĂ„got vĂ€ger upp mycket mer för mig Ă€n om hunden var utmĂ€rkt exteriört men bara var skit för övrigt.

Fisherling
2016-10-21 23:21
1

SjÀlv sitter jag ibland och slipar pÄ ett alternativ till utstÀllning dÀr Àven hundarnas rörelser och pÄverkan av dessa sÀtts pÄ prov. En uppvisning dÀr utseende "plays second fiddle" till den kroppsliga funktionen.

Changrila
2016-10-22 00:30
1

Det skulle nog rÀcka gott med en exteriörbeskrivning dÀr hund kan bli godkÀnd eller icke godkÀnd, dÀrefter fullt fokus pÄ arbetsmeriter av olika slag (samt relevanta hÀlsotester och en mentalitetsbeskrivning).

---------

Fisherling
2016-10-22 09:28
0

#38 Jo men jag tror inte man nĂ„gonsin kommer kunna Ă€ndra pĂ„ utstĂ€llningar, sĂ„ jag tĂ€nkte att det vore ju bra om det fanns ett
 HĂ€lsosammare alternativ. 

Men absolut, i en bÀttre vÀrld skulle det bara vara exteriörbedömning med godkÀnd/icke godkÀnd och sedan fokus pÄ andra meriter.

Kitten86
2016-10-23 20:31
1

Tack sĂ„ mycket. Ja, jag fĂ„r rĂ€tt ofta höra, eller frĂ„gan, om det Ă€r bordercollie eller aussie faktiskt. Annars Ă€r det poppis med "det Ă€r en sĂ„n vallhund va?" som om det inte finns sĂ„ mĂ„nga som faller under den kategorin đŸ˜ƒ

Det lĂ„ter som ett hĂ€lsosammare alternativ Ă€n utstĂ€llningar. Att hundens exteriör bedöms rent sakligt istĂ€llet för efter domares egna preferenser. Även om jag har svĂ„rt att tro att utstĂ€llning kommer försvinna

Jamie+Engla
2016-10-24 13:23
0

HundutstÀllning Àr Sveriges största hundsport, att den ska Àndras drastiskt kommer nog aldrig att hÀnda. SmÄ förÀndringar i regler stöter vi ju pÄ, med ofta Àr det beslut frÄn FCI och har inget med skk att göra. Jag vill ocksÄ Àndra en hel del saker i ringen, men det Àr bara att acceptera och gÄ vidare.