Färskfoder hur mycket
När min hund ska bo med mig igen så kommer jag att byta hans mat och ge honom färskfoder istället. Men hur mycket ungefär behöver en hund på 4 kg som promenerar ca 10 km varje dag?
Det där är jätteolika även om jag har för mig att det är ca 2% av hundens kroppsvikt. Valpar har jag för mig är 5%. Men citera mig inte på det. Min italienartös äter till exempel dubbelt så mycket av vad som står på Mush hemsida att hon ska äta. Annars går hon ner i vikt.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Ca 2-3% av kroppsvikten, små hundar och aktiva hundar hamnar oftare på 3%. Valpar och växande hundar får 2% av förväntad vuxenvikt. (Självklart är de siffrorna bara något att börja med, inget facit för hur det måste vara. Är hunden tjock, ge mindre, är hunden för smal, ge mer)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Hur mycket är 3% av hans kroppsvikt då?
Du delar kroppsvikten på 100 (dvs 4/100 = 0,04) och sedan multiplicerar du det med procentenheten (3 i detta fall. Så 0,04*3=0,120kg = 120 g/dag) :)
#3 0.97x4=3.88
4-3.88=0.12
120 gram måste de bli då :)
nouw.com/vovveloo
instagram: @kajsaalfrida
#3 finns (som du ser av svaren här) många olika sätt att räkna ut det på ;) Jag tycker det är lättast att ta vikten gånger procenten. Gör man det så blir uträkningen såhär:
0,03 x 4 = 0,12 Vilket innebär 120g per dag.
---------
Oj det blir ju jättebilligt med mat till honom då med tanke på priset på färskfoder. Typ 200 kr i månaden
#7, det beror på vilket foder du ger ;) Räknar jag på vad några av de billigare färskfodren kostar så blir det max 150kr/mån.
---------
#8 Vet inte vad de har här men har kollat på djurkompaniets och arken zoo's hemsida och där kostar 500g 25 kr
Om man ger de foder som jag ger så blir det 43,2 för det ena och 86,4 kr månaden för det andra, för din lilla :D
#10 Oh vilket köper du?
Jag bor hyfsat nära Pondus-fabriken, så jag kan köpa 10-kilosklumpar av 3XP i kartong för 12 kr/kg (dvs 43,2 kr/månaden för din hund)
annars ger jag Priima NK för 24 kr/kg (dvs 86,4 kr/månaden) och de kommer i 1-kilosförpackningar.
Har du möjlighet så skulle jag direkt rekommendera Pondus. Ett skitbra foder med riktigt bra kvalitet, både i praktiken och etisk. :)
Är four friends ett bra val?
#13 Det är ett blötfoder, inte ett färskfoder (jag antar att det är det du menar, det "färskfodret" som man kan förvara i rumstemp? Det är det enda jag sett :) )
#15 Jo, jag vet att det står färskfoder, men i verkligheten som räknas det inte som det. Jag har någon vag tanke om att de tillagar råvarorna (annars är jag sjukt imponerad hur de tänker förvara rått kött i rumstemperatur under långa perioder :) ).
Purenatural då?
#17 Inget jag egentligen skulle rekommendera. Många av produkterna är BARF-produkter, och måste alltså kombineras för att få till ett komplett foder. Det helfoder jag fann innehöll en del konstigheter.
De foder som jag rekommenderar, klassade från bäst till "sämst" av de jag kan tänka mig att ge (inget av de här är alltså dåliga foder, utan det här handlar om, om jag stod i en butik som hade inne alla de här fodrena, i vilken ordning hade jag tömt frysarna :D). :)
- Pondus, Mush
- Priima, Nordic, Naturligt hundtugg, Sund hundmat
- VOM, Emmzo, Icas
- Fodax, Halla, Purenatural, Bravo, Klass, Axess
Vi har några av dom där i stan så får åka dit och köpa det. Men står det barf på om det är barf-produkt? Eller hur vet man att det är ett helfoder? Vill inte köpa fel.
#19 Förhoppningsvis så står det att det är BARF eller ej helfoder på produkten, men känner du dig osäker, så fråga gärna!
Ett kännetecken för barf-produkter är att de innehåller endast 1 proteinkälla (ett sorts kött), men även vissa färskfoder produkter är såna.
Så. Innehåller produkten flera olika proteinkällor kan du känna dig lugnare än om det bara är en :)