Lexies valpar i sina nya hem!
Här tänkte jag uppdatera med de bilder jag fått och fått lägga upp av valparna från sina nya hem.🙂
Här är deras valptråd.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Här är den allra nyaste bilden på Gizmo som jag fått, och självklart har tillåtelse att ladda upp.😃
Gizmo har det jätte bra i sitt hem, hans matte har en blogg som vi följer och jag tycker vi har en väldigt bra kontakt. Det var senast förra veckan hans matte hörde av sig till mig då hon var så orolig för Gizmo hade nämligen spytt en gång i två nätter i rad. Det känns så bra att han kom till denna familjen!
Vad fin han är! :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Oj vad stor han har blivit! Och fin! Hur gamla är dom nu?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Dom blir 15 veckor nu på tisdag om jag inte missminner mig helt.🙂Förhoppningsvis får jag ladda upp bilder och nyheter om Liten, inväntar svar från hans matte.🙂
#4 Oj, då är dom 1(!!!) dag äldre än min flufftroll…
-
#4 oj! Blir kul att se liten också :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 Ja, din Flynn är väl född den 17e oktober? Dessa är födda den 15e eller 16e oktober.🙂
#7 Japp, Flynn är född 17 oktober!
-
Lilla Liten som numer heter Nero och inte alls är så liten längre😃Det går jätte bra med honom och han är jätte lättlärd men ett "sjujäkla" energiknippe!
Va fina:):)
#7 #8 😮 Frodo är född 14 oktober!
Fy tuuusan så söta dom är! Kommer bli så kul att se dom växa upp! ❤️
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Det kommer bli intressant att se hur de utvecklas då vi faktiskt inte har en aning om vilka raser det finns i olyckorna. Mamma Lexie har det bra i alla fall, hon har blivit kompis med den svarta katten i sitt hem.
Jätteroligt att se dem och all dokumentation du har på dem!🙂
Ska bli roligt att se dem som fullvuxna!
Liten uppdatering, valparna har det super i sina nya hem😃Här är en bild på Liten som heter Nero!
Och här kommer en dagsfärsk bild på stora Gizmo!
Och en liten hälsning från mamma Lexie som får springa runt lös hela dagarna på landet. På bilden hjälper hon till att hämta ved😉
Vad fina dom har blivit! Är så roligt att ha fått följa dessa ända från födseln :) Är lite nyfiken på hur mycket de väger?
Nero väger 20 kg :) Gizmos vikt inväntar jag svar på.
#19 Oj, sedär! Min storpudeltik på 1 år väger bara 2kg mer. Dom kommer nog bli stora, stiliga herrar som fullvuxna :)
#20 Min taniga Siberian husky hane på 1 år väger 20kg😂
Oj vad tiden har gått fort kul o se dom växa och att det går bra för dom i sina nya hem 😃
Gizmo väger hela 22 kg!😮Och är en riktig buskille.
#17 jag har missat lite i trådarna, men fick Lexie ett nytt hem eller behåller du henne?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#24 Hon bor i ett nytt hem på foder typ.
#25 okej :)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Va bra hem du har funnit till alla! Får jag fråga hur du lyckades hitta bra hem? Jag hjälper min vän sälja hennes valp men känna som det är jätte svårt att veta om man väljer rätt
Nej men oj så stora de har blivit! 😍 Jättefina dessutom!
#27 Annonserade ut valparna på blocket, facebook och här och ställde rätt höga krav på köparna med inställningen att de får stanna så länge som behövs bara rätt hem dyker upp och jag ville ha en bra personkemi med ägarna så att de var sugna på att hålla kontakten och vända sig till mig vid problem.
Gjorde hemsidan till valparna och födde upp dom under seriösa omständigheter, ordentliga bilder och skrev seriöst vilket attraherar seriösa människor. Jag skrev en annons och var en "uppfödare" och säljare som jag själv hade velat köpa valp från!😃
Ställde liknande frågor som lätt visat vilken syn på hundar köparen har och hur seriösa de är som hundägare. Googlade deras person information som namn, mejladress, nummer och försökte få så mycket information på egen hand om dom typ kolla deras facebook och liknande med hjälp av mejl, namn och den informationen jag redan fått var det relativt enkelt att klura ut vem som är vem och ställde då frågor om något jag ogillade kom upp. Bland annat en hade haft 4 valpar inom loppet av ett halvår men gjort sig av med samtliga av olika anledningar och frågade då om detta, personen lät seriös men när denna fråga kom fram fick jag inga vettiga svar mer än "valpen var galen" och liknande så denne ströks från listan eller en annan som skrev till mig stod i en tidning att denne inte har ekonomi att ens ha sina egna barn utan lever på bidrag FRÅN GRANNAR!!
Jag är helt ok att personer inte har en super bra ekonomi, men man ska ha råd att ta hand om en hund vilket man inte har när man inte har råd med sig själv "men barnen ville ha en valp i julklapp". Vi pratade lite men hundvärderingarna var helt sjuka och ekonomin fanns inte hos personen. Senare fick jag ett mail av en underbar tjej, sökte upp henne och såg att hon var släkt med personen innan och konfronterade då henne med detta men då spårade det ur och jag märkte att det var en annan som försökte köpa hund åt personen innan fast med en fin berättelse om hur bra hunden får det som inte alls var så den skulle leva.
En annan som hade vart trevlig ville att jag skulle behålla valpen en månad extra vilket är OK för att komma till ett bra hem men bad då om 200kr för jobbet med rumsrenhetsträning, extra foderkostnader och lite annat samt om de vill kan jag ge valpen sina andra vaccinationer men det vill jag gärna ha i alla fall en del betalt av då det är en kostnad som de inte undviker ändå men personen inte hade råd med det så vi pratade då om hen verkligen har råd med en valp med tanke på att vaccination nr 2 och en till avmaskning får hon göra med alla valpar hon köper och på det kommer även försäkringskostnader, foder, leksaker, underhåll och annat skit som kostar en hel del men personen ville inte betala för sånt för valpen då den inte hade råd utan hade enbart råd med inköpskostnaden av valpen så jag sålde inte för valpen måste självklart vara försäkrad såvidare personen inte simmar i pengar tycker jag!
Ja, jag har haft kontakt med människor som har helt störda åsikter. Flera ville köpa Gizmo för att avla på honom med sin underbara tik för att spara en valp och sen se vad som händer med Gizmo.
Magkänslan och sunt förnuft är super viktigt att gå på när man väljer nytt hem.
Gizmo hittade hem via blocket, bor som sagt hos en underbar familj som hör av sig till mig så fort det är någonting och pratar ofta om funderingar, saker som kanske kan bli ett framtida problem, hur jag hade löst saker, de ringde mig senast några månader sedan och var jätte oroliga då Gizmo hade spytt en gång under två nätter. :)
Fd. Liten, nu Nero hittade sitt hem av att en bekant delat annonsen på facebook så hennes släktings familj såg den och hade vart intressrade av att köpa hund ett tag och på den vägen hittade han sitt hem.
Lexie, hon hittade sitt eget hem genom att bli och få en smålandsbo förälskad. Hon flyttade ner till Småland ungefär som en foderhund tillsvidare då jag är väldigt försiktig med att omplacera äldre hundar som redan har sina vanor och behov.
Det är mina valpars resa till sina hem och mina "hitta hem" erfarenheter. OJ vad långt inlägget blev!!!
tack för bra inlägg oavett längd;) ja det kan inte vara lätt att hitta bra hem, av en text kan väldigt många verka perfeka men spinner man vidare så upptäcker man både det ena och de andra. Men det är bra att kolla upp dom lite faktiskt för att se hur dom egentligen är, finns för många oseriösa där ute tyvärr:(
får jag fråga hur nu skrev kontrakt? stod det med i kontratet att dom skall kontakta dig före eventuell omplacering? för man vet ju aldrig om det kan ske någongång tyvärr.. så är bra att veta hur ett bra kontrakt kan se ut=)
#30 Egentligen behöver de inte uppfylla de kraven eftersom det är köplagen som gäller och när de köpt hunden får de göra precis som de vill med den men jag skrev ett liknande avtal som det här.
Några saker som jag skrev med är att valparna säljs inte för avel och vi vill inte att de ska avlas på, om kastration blir aktuellt någon dag står vi gärna för en viss % av kostnaden för att minimera risken att de avlas på. Fast då på ett finare sett och jag har även förklarat Varför muntligt för köparen, för att valparna kommer från en helt okänd bakgrund och då förklarat situationen och följder som kan hända med sån okontrollerad avel så de förstår Varför även om deras valp blir världens underbaraste, friskaste och vackraste.
Sedan flera krav som de kan ställa på mig som säljare som säkerhet för dom som valpköpare då jag sålt valparna med livslång support. Det finns ju ingenting bättre än att faktiskt kunna vända sig till säljaren/uppfödaren om frågor speciellt som ny hundägare och att jag godkänner dom "kraven".
Mycket inspirerat från SKKs köpavtal som jag fick med min renrasiga hund.
Vid omplacering kontaktar dom mig och sedan körde vi mycket muntligt då jag var så pass noga med köparna känner jag mig väldigt säker på att de fullföljer mina krav då de också vill hundens bästa.
Sedan skickade jag med en klicker och en gratis klickerkurs online och lite allmänt vad klickerträningen är och att de kan vända sig till mig vid eventuella funderingar och problem i träningen om de vill för att minimera risken att valparna blir problemhundar. Det var som ett krav som de kan förvänta sig från mig som säljare.
Lexies "kontrakt" är ungefär som att hon bor där, personen som har henne betalar mat och vad som hen vill betala annars ringer hen mig och ber om det som behövs och att hen måste rådfråga mig innan hen gör någonting - byta foder eller precis vad som helst. Det för att personen är en dunderbra ägare till Lexie men saknar kunskapen om vad som är nyttigt för en hund i många situationer men lyssnar och lär sig bra👍
Det är väl typ lite kort vad jag tog med och visst finns det många sjukt oseriösa där ute!
Nero "Liten" som inte alls är speciellt liten, och så har han fått rullad svans! Undrar verkligen vad det är för raser bakom dom här valparna.
Gizmo som också växt väldigt mycket🙂Han får mig att tänka på någon bullhund i ögonuttrycket och över pannan-öronfästet av någon anledning men man ser att han har Schäfer i sig!
Dom blir bara finare och finare! :) Nero har väldigt liten midja med ser det ut som. :)
Vissa rottweilers har ju lite rull på svansen så bullhund och rullad svans får mig att tänka på rottweiler. :) http://i25.tinypic.com/ws342s.jpg
Nero är jättelik sin pappa i kroppen, han var super tanig och smal som valp och unghund. Det är först nu på äldre dagar som han fått en grov kropp.
Rottweiler kan är det mycket möjligt i valparna, men jag tror faktiskt att pappan har Dobermann i sig! De har ju båda okänd bakgrund så det kan vara alla möjliga blandningar i dom här valparna.
Dom växer o frodas fint 😃 Härligt o se bilder på dom och dom är inte så lika varandra lite kul o se. Dom börjar bli stora fina grabbar ska bli kul o se dom som tvååringar jag hoppas att vi kommer få se dom som klara sen, då har dom garanterat breddat lite till ❤️
Valparna växer och har det super i sina hem. Är så lyckligt lottad över att de har kommit till såna bra familjer och Lexie har det jätte bra i Småland dock har hon blivit fet från att vara farligt mager men att dra ner på fodret och motionera henne mera så får hon nog en midja igen.
Lexie är hemma hos oss igen nu som avlastning då hennes fodermatte renoverar och ska åka bort där Lexie inte kan följa med och gud vilken förändring hon har gått igenom psykiskt. Även ögonen är helt annorlunda på henne men vi märker att något hemskt måste ha hänt henne i hemmet hon blev dräktig men som tur är kommer hon aldrig hamna i dåliga händer igen. Här kommer en bild på Lexie när hennes fodermatte och hon var i Gränna!
Och så kan vi ju inte glömma bilderna på valparna… En bild på Lilla Nero "Liten".
Tack för uppdateringarna!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vackra bilder på vackra hundar :D Om jag visste var Gizmo bodde skulle han inte vara kvar där länge! Jag är SÅÅÅÅ KÄÄR i detdär ansiktet ^^,
Han bor i Solna, Stockholm😉Tack för att ni uppskattar uppdateringar kring valparna lika mycket som mig! Det är så roligt att följa med deras utvecklingar och höra vad som händer med valparna och hjälpa till när man kan.
Och pappa Tysons ägare överväger att kastrera honom för han har blivit så sjukligt jobbig mot tikar oavsett om de löper eller ej sedan han skapade dessa valpar. Det tycker jag är bra för Nero och Gizmo vill inte ha fler syskon!
Ja jag uppskattar dina uppdateringar, alltid trevligt att läsa hur/vad som hänt med valparna som du gjorde så mycket för!
Ditt engagemang o medkänsla med Lexie o valparna borde vara en inspiration o ledstjärna för alla hundälskare.
🌺
Åååhh så fina och stora som är nu :) ♥
TS, du är så underbart seriös! Vad jag har förstått är vovvarna blandrashundar och om alla blandrasuppfödare skulle vara så noggranna som du skulle det knappt finnas några illa behandlade hundar!
Jättefint arbete, bra jobbat!
Tass Josephine
Dom har blivit väldigt fina! Har varit jätteroligt att få följa er :)
De är så fina! Du har gjort ett toppenjobb med dessa valpar och jag älskar uppdateringarna! :)
#45 TS är inte uppfödare, hon tog hand om en dräktig tik. Hundar behandlas illa av olika anledningar, det kan man som uppfödare aldrig helt förhindra.
Hur är det med Lexie, Gizmo och Nero nu?
Lexie insjuknade snabbt och blev förlamad i hela bakre kroppen, hennes enda alternativ var att antigen leva enbart liggandes på starka smärtstillande eller att avlivas och eftersom det inte är ett värdigt liv för en hund att aldrig kunna stå upp eller förflytta sig från punkt A till punkt B eller ens kissa själv bestämde vi att det är bäst om hon vandrar över regnbågsbron. Saknaden är enorm.
Valparna bor kvar i sina hem och småprat och Facebook uppdateringar verkar tyda på att dom mår galant i sina hem. En av valparna har lite knarriga höfter och haft hjärnhinneinflammation samt lite taskiga analkörtlar men just nu verkar de ha fått bukt på det mesta otrevliga.
Pappan till valparna har hjärnhinneinflammationer och får tömmas pga analkörtel inflammationer då och då så det är nog någonting de fått med sig från pappan. Men valparna är fortfarande unga så bara tiden kan utvisa om fler otrevligheter från oplanerad avel och sjuka föräldrardjur.
Hade Lexie aldrig fått valparna hade inte hennes höfter och allt kring belastats så pass så hade hon förmodligen vart vid liv idag men veterinären tyckte att det var rimligt att hon inte kunde föda fram valparna själv med dom höfterna och allt som inte stod rätt till, jag vet inte riktigt men det låter definitivt logiskt!
Vi saknar Lexie innerligt 💔
:'(
Vad härligt att du håller kontakten med dina sålda valpar! :D bra gjort!
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
😢
åh det var ledsamt att läsa att hon inte finns kvar 🌺. Många styrkekramar, förstår att saknaden är mycket stor.
Man får hoppas att valparna fått allt bra av båda och sluppit det som är mindre bra. Skönt att du har kontakt med dom och att dom har det bra.
Beklagar förlusten. :(
Beklagar förlusten av lexie
Ser ni vilka dessay snygga grabbar är? Det är nu 3-åringarna Gizmo och Nero som bor kvar med sina familjer i hus med trädgård. Jag är så lycklig och tacksam över vilka underbara hem båda valparna fick!
Vad kul med uppdatering! Att det redan gått tre år alltså.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Snyggingarna