Hakmask? Nä.. Eller?
Dobby med syskon har ju haft mystisk klåda. Dobby har inte kliat sig på över en månad nu, men några andra syskon kliar sig och tappar päls. Nu börjar det pratas om att hakmask kan ge samma symtom på skabb..? Men det känns helt ologiskt. Eller?
Vad jag kan läsa mig till är att hakmask kan ha dödlig utgång om man inte behandlar ganska omgående. Dessa valpar har kliat sig från det att dom var 9 veckor, nu är dom 6 månader…
Är verkligen symptomen på hakmask extrem klåda och håravfall? Dobby hade ju diarré till och från tills det att han var ca 13-14 veckor, inte haft det mer sen dess… Han var även den enda med diarré.
Sen- Dobby slutade klia sig när han fick bravecto. INGEN i hans närhet (då har jag ändå nimbus, en till hund) har kliat sig, haft diarré eller något liknande.
Kan det verkligen stämma med hakmask? Någon med erfarenhet av denna, tydligen ovanliga, mask?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad jag kan se på bibacksedeln så står det inget om något effekt hos mask. Endast "insekter", loppor och fästingar. Det står även att "läkemedlet kan användas som en del av behandlingsstrategin mot allergisk hudinflammation orsakad av loppor". Vad har uppfödaren för ansvar kring detta? Han/hon borde ju vilja gå till botten med varför en hel kull har hudproblem för att säkerhetställa att det inte är något genetiskt. Angående kontakt så kan du kolla upp de nederländska företagen i bipacksedeln, men jag tycker att du ska rådfråga veterinär (gratis telefon om du har Agria), och även Apoteket utifall att de vet något om vidare kontakt. Det hela låter rätt märkligt, och något som uppfödaren borde vilja gå till botten med. Att det är någon typ av parasit som finns hos uppfödaren är inte helt orimligt heller.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#1 självklart är uppfödaren mycket involverad i detta. Även hennes hunds uppfödare, osv….
Ska kolla på jobbet (jobbar på djursjukhus) på måndag, men tror detta är någonting för de som ansvarar för bravecto. Så har mejlat msd animal helth, hoppas på svar på måndag…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)