Hund som vaktar vid hundbesök
Hej!
Jag undrar hur jag ska hantera hundbesök hemma. Jag har en bekant vars 3-åriga hanhund brukar få leka med min 1-åriga tik. I rasthage leker dem fint och på promenad går det bra. Men så fort vi kommer hem till vår lägenhet så blir hon kaxig och vaktar vart han går/blir spänd. Hur tusan introducerar man en hundkompis in i hemmet och hur får jag min hund att vara avslappnad / snäll mot den besökande hunden? Hundkompisen i fråga är snäll och ganska försynt vid själva besöket.
//Unghundsägare =)
Kommer de vid de tillfällena direkt hem till er eller har ni gått på promenad/lekt först? Det är ofta betydligt mer spänt att släppa in en hund i en annan hunds hem direkt än att först gå en avslappnad promenad tillsammans. Om ni ändå försökt avdramatisera med en gemensam promenad så är några bra tips att ta bort allt som kan anses som resurser; ben, leksaker, matskålar, ert fika mm. Även husse/matte kan ses som en resurs så tillåt inte din hund att sitta hos dig och "kaxa upp sig". Vissa situationer är också mer laddade som när det är matdags (ge dem mat i separata rum så att hanen kan få matro), när ni skall gå ut eller om någon mer person kommer eller går. Sen så handlar det också om att styra upp tiken. Det är helt enkelt inte ok att uppföra sig på det viset. Säg till henne när hon håller på så - och var noga med att lugnt berömma henne när hon sköter sig! Undvik att göra henne uppspelt, jag skulle i nuläget heller inte låta hundarna leka inne (om ni gör det) eftersom det lättare "hettar till" då. Träna henne när ni är ensamma på att gå och lägga sig, till exempel på en speciell filt (det har ni nytta av i många sammanhang). Det skall INTE vara en bestraffning eller ett obehag att ligga där utan en trygg och skön plats där man kan koppla av. När hon kan detta ordentligt så kan du be henne lägga sig på filten även när ni har besök. Sitt gärna nära henne så att du kan berömma henne emellanåt och hon får "vara med". Vänta INTE på att hanen skall säga ifrån själv, en del hundar gör helt enkelt inte det och då är det vår uppgift att fixa det åt dem :-) .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tack för svar! Vi möts först för lek i rasthage, därefter promenad och sen går vi hem till oss. Det är inga resurser framme, hon ser hela lägenheten som en resurs xp. Tanken är att jag ska vara hundvakt ibland till hanen och man vill ju att han ska kunna slappna av hemma hos oss utan någon vaktig tik. Men då blir det fortsätta träta med att få henne att ligga plats då i sin säng. Kan skärma av med kompostgaller vara en idé annars?
Skulle lägga till en grej. Kör någon slags gemensam passivitetsövning med dem ute. Typ sitt på en bänk en stund och se till att hundarna sitter/ligger lugnt bredvid utan att nojsa med varandra. Min tanke är att de behöver lära sig att vara stilla och lugna bredvid varandra. Om det går bra kan ni ju försöka föra över det till inomhusmiljö efter några gånger. Sätt dig och glo på TV eller läs tidningen en stund och be hundarnan ligga lugnt.
Det jag gjort är att stänga in hundarna i olika rum med hjälp av kompostgaller, så får de vänja sig vid att vara i samma hem. Det har jag även gjort om jag varit hundvakt åt någon där det blivit för busigt osv. Brukar fungera finfint.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm