Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1611 ggr
[tk1971]
0

Motsatsen till skryttråden

Vi hundägare skryter gärna när det går bra med hunden. Men är vi lika snabba på att prata om bakslag och dåliga erfarenheter? Jag tror inte det.

Så därför startar jag den här tråden. Skriv om vad som retar er just nu mer er hund.

Ok, jag startar. Min hund har varit riktigt stygg idag. (Ja, jag vet, hon fattar inte att hon var stygg för det här beteendet ingår i hennes naturligt drifter, men jag skriver så för enkelhets skull).

Vi har fått in småfåglar i uterummet på sistone. Flera gånger om dagen har vi fått mota ut en fågel. Idag gick sambon ut där för att få ut en talgoxe, och då smet hunden med. Hon kastade sig över fågeln, och sambon hann inte få ut den ur hennes gap innan den var död. Det är väldigt svårt att inte bli arg på hunden då. Precis samma sak hände när hon var valp, men då tog hon död på en av våra undulater.

Så - vad har er hund gjort för irriterande grejer?

jenmjao
2

Jag är nog tvärtom jag berättar mer om skit än när det går bra 🤐

Idag har dom varit normala skulle jag säga, Men unghundsfanskapet ska självklart dra i kopplet, tiken gör ibland utfall emot människor när man vänder ryggen till, Blir så galen på det. Även hon gillar att "glömma bort sig" och dra i kopplet om hanen gör det tillräckligt "bra". 
Min hane har gått bak i ALL träning på senaste tiden också, det är typ förra veckan vi började arbeta upp oss lite.. Så jag är just nu ganska glad över det lilla men försöker ändå vara lite negativ här 😈

Zadeira
0

Min daghund har kommit in i en period då han ska vakta. Satt hemma hos mamma igåroch då är hans plats på en ledig stol bredvid mig vid köksbordet (ja han är lite bortskämd med att få vara med "på samma höjd" som vi andra). Där kan han se ut genom fönstret, och det har aldrig varit problem förut men igår skulle det skällas på precis allt utanför. Han stod och råskällde på grannar, postbilen, andra hundar, fåglar, katter och till och med när det blåste löv för nära fönstret. Och då är det nästan så man tappar tålamodet och låser in honom i ett rum utan fönster.

mejamylove
0

Min Libra blir helt galen i vissa människor…Speciellt när det är unga tjejer, äldre damer eller vuxna män. Hon vill inget hellre än att hälsa medan människorna är likadana, så står man där i mitten och bara… jaha okej då, hälsa ni för all del…

panini
0

På träningstävlingen i agility i tisdags kunde jag inte låta bli att åka därifrån besviken. Han får spel på planen och tar dom hinder han själv tycker, stannar uppe på A-hindret och vägrar att komma ner, skickar in han i en tunnel tre gånger men han kommer ut samma håll igen, springer ut från plan och fram till andra hundar och slalomet behöver vi inte ens tala om…

Turast
0

Aussiebajsen har dragit som en tok i kopplet idag… Hon drog till och med efter att hon röjt 1 h i skogen, hon drog hela vägen hem (max  1km) och var superdryg…. blah

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

jenmjao
0

Kan säga att hundarna är väldigt billiga idag, någon som vill 2 gratis adhd hundar som är döva (på kommando, alltså alla andra kommandon du ger.. inget speciellt dövkommando) 😂?
Drog, kunde inte ens hålla i båda, Förväntade mig dock för mycket (jag kan alltid vända alla problem till att det är mitt fel) var på kennelklubben med båda för första gången…. Väntar nog ett halvår till med det 🤐

Ambrose
4

Hundskrället drog precis iväg efter en hare eftersom jag var ouppmärksam och pillade med mobilen. 110 kilometer i timmen in bakom ett hus och ut över en väg. Rena turen att det inte kom en bil.

När jag väl kom fram till vägen hade hon avbrutit och kom kravlandes tillbaka, väldigt skamsen. Rejäla tillsägelser för jakten… och fy skäms på matte som pillade med mobilen. Vi lärde oss nog båda en allvarlig läxa idag.
Så rädd som jag var i den minuten har jag nog aldrig varit i hela mitt liv.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

tulinia
0

Vi tränar på att cykla, den lilla svarta och jag. Det har gått toppen fram till igår då det tydligen har gått tillbaka till att man måste lägga sig ner (alternativt att sitta och stirra) så fort det kommer en annan hund. Så fort hund + ägare har gått förbi så följer han snällt med igen. 

Jag trodde att vi hade passerat den här fasen men tydligen inte…. ><

Sofy
0

Åh vad roligt, jag är negativa nancy när det kommer till mina djur, sjukt pessimistisk. Idag hatar jag min hund litegrann. Han hoppade upp på sängen och stod på mig med en tass på min axel som gör ont och hittade "sjunka ner gropar" i magen med enbart en tass medans han vred på huvudet och försökte stirra mig i ögonen med viftande svans. Han ville att jag skulle lägga handen under hans snuttefilt så han kunde leka och tugga mjukt på den tills han somnar som en rolig liten lugn lek. Livet med en Siberian husky. Suck.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Majken!
1

Jag tycker det är lite svårt att komma på vad som skulle vara bakslag eller dåliga erfarenheter. Jag har fått vad jag förtränar (får alltså skylla mig själv) och ville ha i min hund, men det kommer ju med en drös av beteenden som måste styras upp. Häromkvällen testade hon till exempel att hoppa upp bakom ryggen på mig i det fria följet, hugga mig i ryggen igenom västen för att nå sin boll som hon tyckte att hon förtjänade. Det är ju inte direkt ett gulligt beteende, men jag blev heller inte förvånad! Som tur är matchar vi varandra ganska bra i reaktivitet,  jag var snabb på att förklara med stora bokstäver vad jag tyckte om beteendet och nu får tiden utvisa om det kommer hända igen eller inte.

tulinia
6

#9 jag känner igen det där. Jag jobbade till midnatt och min kära hund hoppade upp 05.30 och började slicka mig i örat, sen lägger han sig tillrätta, snor allt täcke och fiser mig i ansiktet. Tack!

Lighthorse
0

Valpis är inne i en riktig trotsfas nu. Biter i kopplet och ska ha dragkamp, försvarar matskålen och ska hälsa på ALLA. Tur att valpkursen börjat, blev strängt tillsagd att han inte får hälsa på någon på promenader - bortsett från hundar som han måste ha en relation med. I övrigt snor han skor hela tiden, biter upp trådar i mattor och dessutom har han börjat med ett fantastiskt jobbigt krafsande. Han krafsar på golv, trösklar, soffan - överallt…

alltidnordin
0

Han är OTROLIGT dryg när det kommer till andra hundar - gnäller som en tok om han inte får hälsa/leka. Blir snart gråhårig. Nolltolerans på detta nu, inget hälsande/lekande förens han är tyst OAVSETT situation. (nej han leker/hälsar inte med/på alla haha).

Dessutom gick valpis inte genom besiktningen så det suger också. Blöh.

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Persifone
0

Min tik (på två och ett halvt) har perioder där hon är rädd för saker, lukter, grejer i himlen/taket. Ja, ingen aning om vart hon fått det ifrån (jag har inte varit snål med miljöträningen direkt).

Fick nyligen reda på att ägaren till hennes pappa (import) inte vill göra BPH på grund av "det skulle inte gå så bra". Så antagligen ligger detta beteende i generna och det gör mig väldigt upprörd, arg, besviken och ledsen.  Dels att min tik eventuellt ärft det och dels att han inte testas, känns skit tråkigt.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[gulapelsin]
1

Min hund fyller kinderna fyllda med jord rötter löv som en hamster och jag märker det inte för det syns inte, sen hoppa hon upp i sängen och släppte ut allting kort därefter spydde hon och nu blir det att tvätta om allt som var nytvättat… 😐

förutom det är hon otroligt busig nu och ska bita i mina skor och kopplet och hon har nyligen fyllt 1 år men börjar mogna långsamt…

Frida B
0

Ensamhetsträningen går åt helvete, den 5:e och sista dagmatten visade sig vara helt opålitlig så nu är hunddagis vår sista chans. Funkar inte hunddagis (som egentligen är på tok för dyrt för mig) så är det omplacering som gäller. Överväger att faktiskt testa anti-skall halsband OM han inte kan vara på hunddagis men känns verkligen inte bra… Men funkar han inte på dagiset är det det eller omplacering. Varför, varför, varför.. Det finns en gräns på hur mycket skit man orkar med, speciellt när man börjar närma sig stressyndrom. Fasen vad jag hatar detta.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Irmelinis
0

#15 Åh fy sjutton! I sängen… 😕 

#16 Ensamhetsträning är så drygt, och så himla frustrerande när det inte funkar. Vet precis hur det kan vara.. Synd att du haft sån otur med dagmattar. 😕

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
0

Vår 5 månaders ska gömma och gräva ner allting han hittar. Idag klättrade han upp i vardagsrumsfönstret och gömde sina äckliga tuggben vecken på våra fina linnegardiner.. fräscht.. 😮

www.alrunans.weebly.com/

jenmjao
0

Min hane ska alltid trampa i sitt egna bajs. … . . . Har skett typ 4gånger den senaste veckan…. 😐

[gulapelsin]
0

#16 Varför var dagmatten opålitlig om man får fråga?

Frida B
0

#20 är lite privat tyvärr.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Irmelinis
0

Vår äldre tik som väcker oss varje morgon genom att trampa runt på oss i sängen och gnälla för att hon vill att vi öppnar kylskåpet och ger henne färskfoder till frukost.  Hon är så förbenat envis… det räcker att jag rör på en tå under  täcket så tror hon att jag är vaken och börjar hoppas på frukost. 😴

(När de får torrfoder händer det aldrig, bara när hon vet att färskfodret är framtaget ur frysen)

www.alrunans.weebly.com/

[tk1971]
0

…. och nu kom jag på en till. Det är lite lätt irriterande när hunden vägrar att bajsa på kvällspromenaden, och så väcker hon mig mitt i natten med gnäll och trampande runt i sovrummet för att hon måste bajsa. Det är bara att hämta kopplet och gå ut, för tyvärr sover sambon som en stock och hör ingenting, medan jag har svårt att sova och vaknar av minsta ljud. Men detta är ju egentligen ett i-landsproblem, det vore mycket värre om hon inte sa till alls…

reckon
0

Idag fick vi promenadsällskap vilket överlag var trevligt, om man räknar bort när hundarna började slåss. 😕 Det blev typ  som ett sånt där slagsmålsmoln som man ser i tecknade serier.

[gulapelsin]
0

#23 känner igen det där!

belliiboii
3

Jag existerar inte ens längre för mig skithund. Könsmognaden har kikat in rejält och efter att även ha varit med en löptik i veckan är han helt bäng. Lukta på allt, lukta på marken, lukta i luften, lukta efter människor passerat oss, lukta efter hundar på flera meters avstånd. Alltså det har nog aldrig någonsin varit så illa som det var nu. Sen så tränade jag med kompisar i onsdags och skulle träna på att ha han lös och inte springa fram till de andra hundarna. Han ba drog och lukta, och INGENTING kunde få han att sluta. Satte sedan lina på honom men även där var de svårt att få kontakt och så fort han kom en halv meter ifrån mig var nosen i backen TROTS ALLA TÄNKBARA BELÖNINGAR

SKITHUND NU ÄR HAN GRATIS

RosaMoln
0

Min odåga har massor av knäck i öronen och är extremt nosig sen en tid tillbaka, sjukt svårt att få ut någon vettig träning..

Itchy
1

igår åkte jag för att hälsa på min mor på sjukhuset i hela 45 minuter och lämnade min Vincent hemma, och kom sedan hem till totalt kaos, han hade fått tag på ett 8 pack med toalettpappersrullar, och strimlat var & en överallt i hela lägenheten

You can't spell Bitchy without Itchy

panini
0

Jag är så himla ledsen och trött på min hund just nu, han tycker ingenting är kul. Jag provar nya saker hela tiden för att se vad han uppskattar, men han tycker att allt är skit. För att övertyga honom till att göra minsta lilla så måste jag ha korv i handen, men jag vill inte ha det så. Jag vill inte att han ska göra saker bara för belöningen, jag vill ju att han också ska ha ROLIGT! 😕

Joyous
2

Jag är nog expert på att nämna alla hemska sidor med Humla. Känns ibland som att jag använder henne i alla exempel när det diskuteras problem. Idag har hon bara hittat på ett "bus". Jag hade glömt att stänga lådan för underkläder på morgonen och när jag kom hem var lådan tom och allt låg i sängen. Jag blev inte riktigt populär när jag skulle ta tillbaka "hennes" grejer.

LinaK
0

Får väl säga lite vad dom hade för sig igår. Den ena hanen har nått typ av kåtslag eller besatthet som han får emellanåt, ska bara på min kastrerade hane hela tiden och slicka honom mellan benen. Gaaah.. Den andra dåren skällde ut en tant med sin beaglevalp på våran promenad med min väninna. Schysst att skälla ut en stackars oskyldig valp. Och när han väl börja skälla blir han som besatt och inget får honom att sluta. Ibland vill man bara gräva ner sig..

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

tulinia
0

Det är så skönt att läsa om andras misslyckande ibland, det ger mig hopp om att jag inte har en onormal hund! 
Han är superduktig och lär sig trix på löpande band. Förutom apportering. Att det är just det han är framavlad till spelar tydligen ingen roll. Sitt har han också glömt bort. 

#16 jag lider med dig! Hunddagis kan också vara svårt. Vi blev utkastade från ett innan vi fick en plats. Har du prövat att annonsera på olika hundforum efter dagmatte? Ibland kan det även finnas facebook sidor. Lycka till!

Frida B
0

#32 jag har skrivit i så många forum på så många fb-grupper och smsat, ring, gått runt till varenda granne i hela området… Jag har gjort allt. Förutom citronhalsband.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
0

Idag har min Arrak återvänt, min dryga tonåring till slyngelhund. 

Eller… Nej. Min övertrötta stresshund. 

Vi bussade in till veterinären idag, och så var vi där, röntgade, undersökte osv, och så bussade vi hem. Stressade, trötta och irriterade var människorna, men ändå glada för Arrak var så fruktansvärt lugn, trygg och duktig. 

100 meter från ytterdörren så passerade vi en korridorsgranne, och hen/hens hund luktar något som är helt "out of this world". Om han hade varit en annan hanhund så hade jag sagt att de luktar höglöpstik, men Arrak bryr sig inte om höglöpstikar för fem öre. Så ja. Ni förstår. 

Efter det? Utfall mot person på cykel, utfall mot fotgängare, utfall mot löv, skall mot hunddoft + utfall… Tur att vi var så nära hemma för jag höll på att grina på plats.

Joyous
0

Men fy vad jobbigt! #34 Tyvärr kommer det bakslag och jag kan tycka att det känns extra jobbigt när saker har fungerat bra under en tid, då känns det verkligen som att all träning bara tar ett stort kliv tillbaka och jag vill bara sätta mig ner och grina. Men samtidigt kan bakslagen också kännas värre just för att man vet hur det numera kan vara och det är på sätt och vis en rätt go känsla? Jag vet att min hund kan, jag vet vad min hund har klarat av och det finns ju kvar! Vi är inte tillbaka på ruta 1, vi tog bara en liten omväg mot toppen? Kram på dig!