Sheltie
Hej! Undrar bara om det finns en hundras som liknar sheltie fast är lite större. Då i temperament inte i utseende. Tack på förhand!
Finsk lapphund?
Jag vet inte riktigt vad du menar i tempramentet dock, Även olika shelties är ju olika (vissa mer nervösa, andra mer stabila). Så om du kan förklara lite mer ingående på vad det är hos sheltien det ska likna kan det nog bli lättare 😃
Jag tror faktiskt att collie är samma typ av hund, kanske även Bearded Collie fast dem upplever jag som mer "studsiga". Vad i sheltien är det du vill ha i en annan hund?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det år såhär att vi har en flatcoated retriever här hemma och mitt hundval är sheltie men eftersom vi har en lite större hund och hundarna här omkring är lite större blir det enklare om jag har en lite större hund själv. Det jag vill att dom ska likna är aktiveringsbehov och sammarbetsvillja. En finsk lapphund tycker jag har lite för mycket päls. Sen vill jag också ha en smidig hund.
#3 Förlåt men det där var det konstigaste resonemanget jag hört på länge. Varför skulle hundarna i områdets storlek ha något inverkan på vilken storlek av hund ni skaffar?
Sen skiljer det enormt på storleken inom rasen för Sheltie, finns allt från små som Papillons till stora som Labradorer. Gick på kurs med en som var jämnhög med min Aussie som då var 47 cm.

Är det för att ni oroar er över att den mindre hunden ska skada sig vid lek eller liknande med de större hundarna? Min uppfattning av rasen är att den är tåligare än vad den ser ut och de jag har träffat verkar leka bra med både hundar i sin egna storlek och större hundar. Sen blir väl inte alla shelties pluttsmå utan det finns de som närmar sig 40 och till och med större. Detta är väl tyvärr svårt att veta innan dock. Läst här på forumet att shelties från amerikanska linjer verkar vara kraftigare (?) så det kanske kan vara ett alternativ. Utifrån dina trådar tror jag verkligen att rasen kan passa. Tror tyvärr att du får svårt att hitta en större ras med samma arbetsvilja, samarbete och motor men som inte kräver för mycket utav dig. En till retriever är inget alternativ eller? En collie från lite mer arbetande linjer kanske?
Collie, pudel, corgi??
#4 Jag vet. Jag tänkte också på att mitt hundval ska ju inte gå på hundarna i området men det kanske bara va jag som blev lite nojjig. Vet också att det finns många olika storlekar på sheltie men jag vill helst ha en som går inom rasstandard dock är mentalitet såklart viktigast. #4 Ja jag blev lite små orolig om en mindre hund kanske skulle skada sig då våran granne har en golden retriever hane som är väldigt på men som vi träffar ganska ofta och går på promenader och sånt. Men det kanske inte blir några större problem ändå. En till retriever är inget allternativ pga olika anledningar. Tack för svar!
Skulle precis som andra påpekat inte fastna i vad för storlek vänners, bekantas och grannars hundar har utan skaffa en hund(ras) som passar MIG. Shelties leker, och umgås, mycket fint och utan problem med alla typer av hundar och även andra djur och är tåligare än vad många tror (precis som någon skrev). Det stämmer även som någon annan skrev att shelties av amerikansk typ är lite grövre, och tåligare, än shelties av brittisk typ. Och som flera skrivit kommer rasen i alla möjliga storlekar. Den minsta jag träffat personligen var nog inte högre än 27-28 cm och hört om individer som är över 50 cm i mankhöjd. Det största mina hundar lekt med är grandis och det minsta är nog valpar av små raser. Så det går att umgås "trots" storleken. Skulle du ändock vilja ha en liknande hund fast större så är min enda tanke collie
Kan tillägga att min yngsta sheltie kille blev påflugen av grannens bc mix (på närmare 30 kg) när han var runt 7 månader gammal. Min hund for iväg som en fotboll, gjorde sidovolt och blev nerskickad i ett dike där han efter landning fick grannens hund över sig…. Han klarade hela incidenten med en muskelskada vid sidan om bogen och en stukad tass
Vår rottishane på 50kg är väldigt på när han man ska leka, han skäller och försöker trigga igång den andra hunden. Men om han får en leksak som dom ska köra dragkamp med är han väldigt försiktig, samma sak så leker han inte lika fysiskt som med hundar som är lika stora. När de är små hundar vill han gärna bli jagad eller jaga varandra. Han fick leka med en 6 månaders fralla förut och förutom att han var dryg och försökte skälla igång henne så var han snäll och försiktig med henne när dom lekte, och han blev livrädd såfort hon sa ifrån😂
Så storlek skulle jag inte oroa mig för, så länge er hund leker med "vettiga" hundar som ni känner och ni bara håller koll så lär det inte vara något problem! Sen tror jag de flesta hundar anpassar sig efter varandra och hittar egna sätt att leka på, det enda jag har hört att man ska hålla koll på är vinthundar för dom kan lätt skada sig!