Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 924 ggr
SaraC
0

DAP

Nu börjar det bli dags att förbereda sig inför nyårsfirandet. Har en hund som är livrädd för raketer. På själva nyårsaftonen går det bra, då får han vara hos min moster på landet.

Men tyvärr kan ju inte alla hålla sig till att enbart skjuta och smälla på den dagen, utan det brukar vara först ca 1 vecka i förväg och sedan ca 1 vecka efter som det skjuts. Det är jättejobbigt för hunden och mig, eftersom vi inte kan gå kan gå ut och kissa ens en gång ibland.

Känns inte direkt toppen att ge honom lugnande i typ 2 veckor. Men känner att jag måste göra någonting det här året, för det är för jobbigt.

Därför tänkte jag höra om det är någon som provat DAP? Och helst om det är någon som provat det just emot rädsla för raketer eller likande? Eller om någon har något annat förslag?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

mandan
0

Vi har haft det vid nyårsafton två år i rad, och det har funkat jättebra. Han har faktiskt blivit mycket lugnare när vi har det så vi ska ha det i år med. Glad

En liten nackdel var bara att våran luktade bränt i början men när vi ringde vetrinären sa dom att det gjorde det dom första dagarna eller så.

SaraC
0

Tack för svaret! Det är ju absolut värt att prova, helst nu när man hör att det fungerat för andra :)

Karmatarerskanise
0

Våra har inte luktat bränt faktiskt.
Men vi har inte använt det mot rädsla.

Däremot har mamma dap sprayen som hon använder i bilen, då hennes hund är livrädd för att åka bil. Hon säger att han blir lugnare.

Zebben
0

Har också bara positivt att säga om DAP, men kom ihåg att börja med det lång tid innan, för annars har det ingen verkar. Eller åtminstonde sämre verkan.

SaraC
0

Ska absolut prova.. Hörde även att det ska finnas som halsband också. Ska kolla upp det och se om man kanske kan använda det som komplement till kontakten.

#4 Japp, det är därför jag börjat planera inför detta redan nu, för att vara ute i tid :)

Zebben
0

Tänk också på att om Du har DAP i kontaktuttaget så har den ju en räckvidd på si och så många meter/yta.

Hennum
0

ursäkta mej, men vad är DAP? :S vår hund är livrädd för raketer o smällar av alla slag.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

SaraC
0

Tack Zebben :)

lill-jarven
0

Har ingen egen erfarenhet av det då det aldrig har behövts, men vi sålde ganska mkt av både DAP och DAP-spray när jag jobbade så det verkar fungera, folk kommer ju tillbaka och köper mer :)

Sara87
0

Vi har använt DAP några gånger åt Tjatte. Å det har fungerat het ok på honom måste jag säga. Men han har även fått lugnande  i kombination med DAP. Men han är mkt lugnare på t.ex. nyår nu än han har varit innan vi skaffade DAP: