Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 738 ggr
Karmatarerskanise
0

Får man någonsin?

Får man nånsin säga till hunden då den pissar inne? Man ska ju inte göra det då dom är valpar, men får man säga till dem då de pissar inne när dom egentligen vet att det är ute som ska göra det?

lena1
0

ja när dom är rumsrena får man det,men då gäller det att ta det precis då,och sedan gå ut med den på en gång i alla fall

zeretki
0

Om jag ser min hund börja lyfta på benet, så puttar jag till honom eller säger nej. Han gör ju så för att han vill markera ibland inomhus och det är INTE ok för mig. Puttar jag bara till och samtidigt säger nej så fattar han.

Karmatarerskanise
0

Det har jag aldrig fattat, det där med att man ska gå ut ETFER hunden pissat. De lever ju i nuet och om den redan har pissat förstår den väl inte varför man går ut, då är den ju inte ens nödig mer.

SaraC
0

Om jag hinner ta honom på bar gärning med att markera säger jag ifrån.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lena1
0

det är alltid bra att ta ut dom efteråt, dom kan ju vara mera pinknödiga,eller menar du att han pinakr ur sig allt inomhus?, för jag pratar om en eventuell markering och då kan det bli en liten skvätt eller nått…

Karmatarerskanise
0

De gånger Hades pinkar inne blir det en pöl. Som att han gör det i protest eller för att testa oss.

zeretki
0

#6  Det är nog inte detsamma som markera revir… Sorry, har ingen aning. Hoppas du får nåt råd. Har du ingen hundtränare du kan fråga?

lena1
0

har han gjort så länge hera?

Karmatarerskanise
0

Hundtränaren säger att det kan vara trots, eftersom det sker så sällan. Eller att han testar.

Då och då sedan han varit rumsren ett tag.
Fast han är inte rumsren som många andra hundar är, han säger aldrig till. Så det gäller att man har samma tider då man går ut med honom så han vet.

lena1
0

mm förstår att du måste hålla tiderna med honom…..men det låter konstigt,fortsätter det kanske det vore ide att kolla urinblåsan eller röret på honom hos veten,han kan ju ha en inflammation kanske det kan ju hanar få…

Karmatarerskanise
0

Inflamation en gång i månaden? :P Det är ungeför så ofta han gör inne.

Zebben
0

Jag skulle inte ta ut hunden efteråt. Eller åtminstonde vänta i 5-10 min innan man gör det. Smarta hundar lär sig hur man får fart på matte och får sig en extra promenad. Skvätta inne = få en kisspromenad.

lena1
0

ja det har du ju rätt i zebben så långt tänkte inte jag, dessutom trodde jag att det var flra ggr än en gång i månaden hera….du får helt enkelt konstatera att du har en smart hund :-)

Karmatarerskanise
0

Hehe :)

lena1
0

jamen var glad över det, jag vet inte hur många ggr snodden har spelat ut mig innan jag har fattat att han driver med mig :-), dock inte på hades sätt utan andra sätt…och det är skitkul att minnas sådant ;-)

Karmatarerskanise
0

Blir mest riktigt irriterad. Ser inte varför det gör honom smart? :)

lena1
0

förstår det, men jag tycker det är rätt smart att räkna ut att pinkar jag en sväng så får jag uppmärksamhet på ett eller annat sätt ;-)

Karmatarerskanise
0

Mjo. Men sen hur smart det är att få dålig uppmärksamhet, det vet jag inte ;)

lena1
0

han tänker säkert att det spelar ingen roll vilken uppmärksamhet jag får, jag får någon sort i alla fall :-))

Hennum
0

om en hund inte har brist på uppmärksamhet så borde den ju inte heller behöva bryta regler för att få uppmärksamhet? kanske, vet inte. men isf är han nog väldigt desperat om han gör så. och om hera ger sin hund den uppmärksamhet den behöver vet inte ja, men jag utgår från att så är fallet ^^

fast jag kan inte komma på några bra förslag till varför han skulle kissa inne, kanske är han bara i nån slags trotsålder. eller så testar han gränser eller allt vad ni nu har sagt redan.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Karmatarerskanise
0

När han kissade hade han precis sökt godiar i hela lägenheten, så uttråkad var han inte. Tror jag iaf inte :) Kan vara trots.

Mia-Marie
0

Har ej läst alla inlägg men ni vet väl att om ni SER hunden kissa, LYFT upp den, då slutar den, ta direkt ute den så kissar den resten ute *s* så gör man från det dom är valp och om dom testar också som unghund…Då dom kissar ute berömmer man, ignorera det dom gör inne…Om det är en unghund som testar eller en hane som vill märka revir, vilket dominanta tikar också kan göra *s* Så rekommenderar jag att man lyfter dom medans dom kissar och så ut med dom, eller som någon skrev uppe, putta till den och säg NEJ om den är så vuxen så den vet att den gör fel!!! Sen gäller det ju att man lär sig läsa sin hund, så man kanske är medveten om att den tex. kissar inne på nya ställe osv. så man kan förebygga det genom att inte släppa den lös utan ha den kopplad och låta den nosa runt under uppsikt, sen ut och kissa sen in igen och prova släppa…

jaja, mina åsikter bara…*s*

AnneN
0

#22 Det kan dock bli lite tungt om man ska lyfta en stor hund som väger 30+

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Att lyfta honom är inte aktuellt då han är aaaallllldeles för stor för det.

Och detta är hemma, inte hos andra :)

Mia-Marie
0

*s* då får ni träna också - på köpet!

Säg NEJ bestämt och gå ut eller gå ut oftare om det nu är en yngre hund, testar den så rekommenderas NEJ som tillsägelse och sen direkt ut…

Karmatarerskanise
0

Går ut var tredje timme om han är vaken, sover han var 4:e.
Missar tyvärr ofta själva kissningen, ser hans fotsteg ist ;)
Men han slutar inte kissa om m an säger nej. Brukar sluta med att jag ligger och torkar medans han ligger och tittar på och lyssnar på mina svordomar och på hur dum jag tycker han är ;)

Han verkar inte bry sig nämvärt ;)

Mia-Marie
0

*haha* ett nytt mönster, han vet nog att han gör fel…

Har ni haft kisseruta då han var mindre?

om du gär ut var 3 timme eller där omkring, går du direkt en promis eller går du bara runt husknuten och låter han kissa först sen en promis?

Kan själv rekommendera att gå runt huset eller till närmaste gräsplätt och stå där tills han kissar sen lek och promis och innan man går in så går man till samma kiss ställe i gen och står där tills han kissar - tålamod

Vi körde med Tina så och sa "kisssa" så fort hon gjorde det och duktig tjej kisssa, hon kissar numera på kommandot kissa ute *s* om vi har bråttom eller är ute och åker bil, snabbrastning - vid vägen så säger jag bara kissa så gör hon det…

Nog har det hänt någon kisseolycka inne då hon var mindre men haf lyfte bara upp henne sa nej och gick ut, satte ner henne och hon fortsatte kissa klart!

Jag är supernoga att kissa henne innan vi går in oavsett hur lång el kort stund vi varit ute…

Kan nog inte komma på nått mera - men bestraffa honom inte utan bryt hans mönster…

Karmatarerskanise
0

Nej han hade ingenstans han fick kissa inne på som valp. Och han kissar också på komando ute. Har en speciell liten gräsplätt han kissar på när vi kommer ut och innan vi kommer in igen.

Så ja, jag vet inte :)

Mia-Marie
0

Inte kissa in *fniss* kisseruta kallas de man har ute *fniss* sitter här och skrattar lite, sorry!

Ja då vet jag inte, har ni kollat så han ej har UVI urinvägsinfektion eller problem med snorren!!!

Karmatarerskanise
0

det lär ju inte vara infektion, då det händer så sällan.

Sara87
0

Jag ryter i åt min hund (5 år) när han försöker kissa inne. Han har en ful ovana att vilja pinka i källaren hemma, men även att pinka in reviret inomhus hos andra personer (men då brukar jag ha med mej pinkskydd åt honom) men håller fortfarande koll eftersom jag inte vill att han gör så.