Koppeltvång
Är det någon som vet om hur det är med koppeltvång i Göteborg? Min hund har blivit påhoppad av lösa hundar flertalet gånger och jag börjar bli less på detta. För några veckor sen sprang en lös hund fram till oss, någon vecka senare är samma hund lös igen men ägaren får kopplat den. Idag när jag skulle på en runda så är det en hund framför mig och garage på sidan så jag ser inte gräsmattan jag går mot. Tar avstånd och går långsamt hunden framför, när jag kommer närmre har ägaren före mig stannat och samma hund som jag skrivit om tidigare sprang fram till den. Vet ej om de kände varandra så det lägger jag mig inte i. Ägaren ser åt vårt håll och jag antar att hen ser både mig och min hund men tar inte till sig sin hund ändå. Jag väljer att vända. Den här hunden är nämligen en av de enda som min hund tydligt visat att han inte tycker om genom att morra, och det vet ägarna och de får ej träffas, vilket de accepterad/respekterat. Tidigare i alla fall. Vad gör man? Jag känner mig så less på att behöva vara orolig över om vi stöter på hunden, den sprider ger rätt mot oss om den får chansen, vilket den får eftersom den är lös. Jag har nu googlat på koppeltvång i Göteborg och får fram att det är koppeltvång i slottskogen, naturreservat osv, men i bostadsområden? Vad gör man?
Det är inte något generellt koppeltvång i Göteborg.
Även om koppel tvång inte finns har man ett ansvar. Och det innebär att hunden inte ska springa iväg och fram till andra. Så ta personernas namn och anmäl.
Har du själv sagt till ordentligt?
ibland kan man lösa det genom en diskussion
men nej det är inte okej att dem springer fram, ska man ha hunden lös ska det vara som att ha ett osynligt koppel mellan sig o hunden har jag hört.
Självklart får hunden inte springa lös och skrämma människor och djur Tala med ägaren, säg till att du vill att hon har sin hund kopplad för att du är rädd för din och din hunds säkerhet Kopplar hon inte hunden, så ska du anmäla
#3 Vi pratar ofta när vi ses och hon inte har med sig hund. Det svåraste är att de har en stor familj och man möter hunden med olika familjemedlemmar varje gång. Träffade henne för en vecka sen ca då uppdaterade jag henne om vår situation och att min hund inte får träffa andra hanar. Jag vet dock inte om hon återberättar detta för sin familj, att hunden inte ska gå fram till min alltså. Är hunden inte lös så är den i flexikoppel och är lite varsom. Jag får kanske ta och prata med kvinnan igen och be henne prata ordentligt med sin familj. Har inget emot henne, hon är väldigt trevlig och förstående så sätt men de är sex personer som går ut med hunden. Vad händer om hennes hund, eller någon annan lös hund tar sig fram till min hund och min hund skulle skada den? Nu tror jag inte att det kommer hända, han har blivit påflugen av flera men har litat på att jag fixar det honom och bara stått still.
#5 Du som ägare är ansvarig över de skador din hund orsakar även om hunden kommer fram och anfaller din hund.
Det är rätt intressant ändå, men misstänkte att det var så.