Osäker valp
Hej,
Jag har en saluki valp som är 14 veckor som är väldigt osäker gällande vissa saker. I början var han rädd för passerande bilar, människor, barnvagnar och andra hundar (förutom min vuxna dvs). Jag har jobbat mycket för att stärka hans självkänsla och han är inte längre rädd för passerande bilar eller människor.
Problemen vi har nu är att han är rädd när människor kommer fram och jag tycker inte att han ska behöva hälsa på någon som han inte vill hälsa på men jag vill ända att han ska acceptera att människor är i närheten av honom. Sättet jag tränar på det för tillfället är att ge honom massa godis när en människa är nära för att det ska bli något positivt för honom. Tycker ni att jag gör rätt där eller hur skulle ni själva göra?
Det andra problemet är att han är rädd/osäker på andra hundar. Ser han en hund på avstånd så fryser han och när hundar kommer närmare så skäller han. Hur ska jag hantera detta problem?
Han är dessutom osäker i nya miljöer och vill fly. Återigen, hur bör jag hantera detta?
Känner att jag behöver tips för just nu känns det som att allt jag gör är fel även fast vi har gjort framsteg. Är helt enkelt inte van vid en valp som är såhär osäker/försiktig.
(edit) Vill tillägga att jag självklart tränar på dessa "problem" men ville göra ett inlägg för att få lite synpunkter och ev. nya ideér.