Hundspråk

Tycker den hunden ser ut att vara livrädd
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Osäker/ rädd.
Kul att ni svarade! Vill ni skriva varför ni tolkar det så? Jag är verkligen nyfiken, för jag vill höra om ni tänker som jag gör. :)
Rädd. För att någon trycker ner den eller tar tag i nackskinnet, syns inte på bilden vilket..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

En osäker, men inte livrädd hund ser jag. Svansen hänger rakt ner, hade varit mellan bakbenen upp mot magen och den kännt sig väldigt rädd. Tyngdpunkten ligger på bakbenen (flykt) och öron bakåtstrukna. Huvud och framdel lite sänkt. Blicken osäker och undrande på vad som händer härnäst.
Huvudet är sänkt, svansen nere. Det associerar jag med en osäker/rädd hund. Det är dom som är farliga. De kan hugga av rädsla.

Ögonvitan syns, svansen hänger rakt ner, huvudet sänkt, öronen ner sänkta/hängande (vet inte hur jag ska beskriva det men ni förstår kanske iaf)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Den ser väldigt spännd ut också. Förstelnad typ. Det tar jag också som rädd

Med tanke på hur armen på människan som klappar är vinklad, så böjer h*n sig troligen över hunden. Vilket hunden kan uppleva som hotfullt. Just i det läge som hunden är i på bilden tror jag inte att hon är kapabel till att bita, men det beror på hur människan fortsätter i sitt agerande.
Vad tror du då zeretki? :)
Ja, jag tolkar det först och främst som att hunden tycker det är fruktansvärt obehagligt att bli klappad på huvudet. Det jag ser är en människa som klappar direkt framifrån och ner på huvudet och som jag har läst så är det något man helst inte ska göra på en hund man inte känner.
Vet man att hunden vant sig vid det kanske det är OK, vad vet jag.
Min egen erfarenhet är också att det är så, det är bättre att klappa hunden från sidan och vid halsen. De signaler jag har märkt på hundar är att dom verkar slappna av mer om man inte för handen direkt framifrån och ner på huvudet.
Jag vet inte om jag har rätt men jag tolkar bilden som ännu ett bevis på att det stämmer.
Väldigt kul att höra fler åsikter! 
Absolut.. Det märker man ju även när man klappar en hund som inte är osäker/rädd för en, på huvudet. Helst om man böjer sig ner. De lägger automatiskt öronen bakåt.

#12 Inte alltid de lägger ner öronen bakåt. Ibland finns risken att de fortfarande pekar framåt och att man har handen mellan hundens tandrader. 
#13 Haha ja det är ju sant. Men tänkte på hundar som inte tar det som något slags hot att man gör det, t.ex. sin egen. Att även om de tycker det är skönt att bli klappad på huvudet åker ändå öronen bak.
den är absolut osäker….

#0 Han är nog på ett ganska läskigt ställe också. Jag brukar undvika att ta mina hundar till marknads platser mm pga att det är för stressigt för vovvarna. Folk kommer alldeles för inpå. Jag kan nästan känna hjärtat bulta på honom.

#14 Precis! Jag förstod hur Du menade. 
16, men samtidigt är det en bra träning för hunden,är den trygg i sig och trygg med sin förare så går det alldeles utmärkt….snodden är med överallt,bara det inte smälls fyrverkerier och sådant,hans skottfastehet skulle jag aldrig äventyra på det viset.