Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1029 ggr
[gulapelsin]
0

vilket av dessa torrfoder är bättre?

Vilket av dessa torrfoder är bättre enligt er som har lite koll?

https://animail.se/arion-grain-free-chicken-potato-12-kg.html (arion grain free chicken potato)

eller

https://animail.se/bozita-naturals-grain-free-11-5-kg.html (bozita naturals grain free)

Jag vet inte ens om dessa är bra eller dåliga så lite därför jag undrar men tänkte om någon kunde säga vilket av dem som verkar bättre?

[AnimeV4]
0

Jag skulle ha valt det första om jag tittar på innehållsförteckningen, men jag förstår inte vart potatisen är..🤔

Å andra sidan är ju Bozita svenskt.

[gulapelsin]
0

#1 Sant…

Vinternos
0

Fick en provpåse av Bozita Grain Free för ett tag sedan och gav hundarna lite som godis. Det som gör mig fundersam är att de hävdar att fodret innehåller 75% animaliskt protein, men i innehållsförteckningen kunde jag hitta drygt 42%?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[gulapelsin]
0

#3 Hmm okej ja jag har ingen större koll, tyckte det lät ganska ok dessa foder då dem är spannmålsfria(vet att det råder delade meningar men mina hundar har funkat på det) sen var ingredienslistorna inte så långa känns inte som det var massor av onödiga ingredienser. Har ingen större koll på hur man tittar närmare på om ett torrfoder är bra eller inte men försöker få bättre koll, har testat barf innan till mina hundar men dem fick hudbesvär och då rekommendera veterinären att testa torrfoder med inte så hög proteinhalt och det har faktiskt blivit bra sedan dess :) blandar dock in mjukfoder/barf ibland i deras torrfoder.

[AnimeV4]
2

#4 Jag tycker att det är helt skitsamma om hunden äter BARF eller doggy så länge hunden mår bra och är fin i pälsen!

Karmatarerskanise
2

#5 Är lite som att säga att det är skit samma om man äter McDonalds cheeseburgare eller mat som innehåller det vi behöver,  så länge det vi mår "bra" och ser bra ut.

[AnimeV4]
2

#6 Jag förstår din jämförelse, men nu menar jag ju givetvis när de mår bra på riktigt och inte "bra", för det finns hundar som mår bra på sämre märken.

Tänker dock inte diskutera det djupare då det alltid blir så hetsiga diskussioner.

Karmatarerskanise
0

#7 Det finns folk som mår bra med cheeseburgare också. Betyder det att man bör fortsätta äta det?

lizton
0

#1 Potatisen finns på Arions egen sida.

Arions foder:

Composition

Composition

Potatoes, chicken meat meal, refined animal fat, peas, dried whole eggs, hydrolised chicken liver, fish meal, yeast, beet pulp, natrium chloride, lecithin, F.O.S., Dried Antarctic krill.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Här Innehållet i Bozitas foder:

Ingredienser:
Kött och animaliska biprodukter (kyckling 27 %, färsk kyckling* 15 %), torkad potatis*, ärtstärkelse*, märgfett*, torkad betmassa*, mineraler, lignocellulosa*, linfrön*, cikoriainulin* (FOS, 0,63 %), jäst*, nyponpulver* (0,25 %).

Dessa foder är likvärdiga. Jag tror att mängden kött är ungefär densamma i båda fodren även om potatis står först i Arion. Det är färskt kött i Bozita och då väger det mer och köttet kommer först. Fördelen är att Bozita tillverkas i Sverige, även om inte alla råvaror är svenska.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ett i mitt tycke bättre foder där du får mer för pengarna är Simpsons Premium. Vi ger lammfodret till en hund. 449 kr för 12 kg hos Bitiba. Flera sorter finns. Råvarorna är av livsmedelskvalitet. Ser ut så här:

Ingredienser: 
Lamm (minst 45% - torkat lamm, urbenat lamm, lammfett) potatis (minst 26%) betmassa, bryggerijäst, lammsky, torkade ägg, laxolja, mineraler, linfrön, vitaminer, yuccaextrakt, tranbär, nukleotider, mannanoligosackarider (MOS), fruktooligosackarider (FOS), glukosamin, MSM, kondroitin. 
Analytiska beståndsdelar: Protein 25%, olja 14%, fibrer 3,5%, aska 11%, kalcium 2,09%, fosfor 1,14%, omega 6 2,95% och omega 3 1,72

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Magnussons Meat & Biscuit har ett kommit med ett spannmålsfritt foder. vetzoo.se har det. Alla råvaror är svenska och fodret tillverkas i Sverige. Dock dyrare. Men jag skulle föredra det framför Arion och Bozita eftersom alla råvaror är svenska. (enda torrfodret som har det) 

Protein 24 % fett 12 % Ser ut så här:

Färskt nötkött44%ÄrterTorkad potatisKallpressad rapsoljaFärska äggPalsternackaMorötterPotatisBlåbärLingon

lizton
0

#3 Det finns inget torrfoder med 75 % animaliskt protein. Om det står så betyder det att av hela proteinmängden är 75 % animaliskt. Resten 25 % är vegetabiliskt. 

Bozita grain-free har 26 % protein och av det kommer 75 %  från animalier. Fodret innehåller kolhydrater också som alla torrfoder och det brukar vara den största andelen. Kolhydrater finns i spannmål, potatis, grönsaker och frukt. Många tillverkare skriver inte ut mängden kolhydrater, men det är lätt att räkna ut själv.

Vinternos
0

10# Orijen innehåller väl 80% animaliskt protein om jag inte missminner mig? De formulerar sig tyvärr inte så som du skriver, trots att så må vara fallet.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

lizton
0

#1 Tillverkare formulerar sig så att vi ska tro att foder innehåller mer kött än det gör. Orijen brukar ha drygt 40 % protein och om det står 80 % animaliskt så är det räknat på de dryga 40 %  Det blir då drygt 30% animaliskt protein räknat på hela fodret. Orijen  är ett av de köttrikaste torrfodren som finns att få tag på i Sverige och ändå blir det inte mer.

[gulapelsin]
2

Det varierar vad hundar funkar på

Det är extremt många som utfodrar med torrfoder men jag tror många är rädda för att ens berätta om det men jag tror vi alla försöker göra vårt bästa för hundarna, och jag personligen har testat flera olika sätt att utfodra. Men nu känner jag att det går lite off topic här. Tråden handlade om vilket torrfoder av dem jag länka som verkar bäst även om nu båda är "dåliga"