Kvällsfunderingar igen... (separationsångest)
Som många säkert vet har Dobby separationsångest. Och sådant är ju jätte individuellt men… han kommer behöva vara med på mitt jobb. Och då kommer han få vara själv (eller ja, utan människor. Han har min andra hund som sällskap.) 4 timmar, sen 1 tummas rastning, sen ensam 4 timmar igen. Som det är nu kan jag inte ens lämna honom 5 minuter innan han sitter och gapar. Kan man vända en sån hund så mkt? Finns det ens möjlighet att jag kommer kunna lämna honom så i framtiden? Snälla ge mig lite tankar kring detta… (Ja jag vet att han endast är 6 månader men för att jämföra med andra valpar-folk jag känner kan iaf lämna dom 2 timmar vid denna åldern…..)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Inte så snabbt, men det går säkert. Det lär inte vara omöjligt.
Påtal om valpar och ensamhetsträning, Alla är olika, Jag har hört att arbetande raser är värst.
Jag har en Malinois som får råpanik av att vara ensam hemma, Han tål det om han är helt ensam, men inte om tiken är med. Han kan max vara ensam hemma i 10minuter med tiken, och 15minuter utan tiken. Då är han 8månader gammal, Och jag tränar för fullt på det här, Helst efter att han är trött.
Jämför inte hans framgångar med andras, det kommer bli fel, Men en lösning måste du hitta, testa att ha med honom på jobbet, Annars hitta annan lösning (om du kan). Det är jätte svårt.. Men har du möjlighet på ditt jobb att filma honom, har du provat alla dessa "lugnande medel" man kan köpa? Adapt eller vad den heter samt något piller?
Hur har du gjort när ni tränat på detta, vad är det som inte funkat, har du skrivit ner sådant, vet du det?
Du kanske måste tänka om, han kanske blir bättre av rutiner. han kanske blir bättre om han får spåra innan, han kanske blir bättre om han inte alls vet när det är dags, ja det finns många möjligheter.
Jag kan tillägga att min vän hade en hund som aldrig kunde vara ensam, en omplacering dock, hon var 6månader. Hon kunde inte ens 5minuter vad jag minns.. Kan du inte söka upp någon expert inom området?
Säger som #1. Ha inte bråttom! Vet att de är svårt och att man så himla gärna vill att det ska funka, men tyvärr tar det tid..
Vad är Dobbys favvo belöning matväg? Mjukost, skinka, ben? Har du en kong eller liknande kan du fylla med hans favvo belöning och låta han klura ut det medans du bara låter han hållas. Sen utan att han märker kan du smyga ifrån han en bit, gå in till ett annat rum, gå ut, osv. Men om han släpper de han håller på med skulle jag bara ignorera och fortsätta med de jag gör, så man lixom inte "ojar" det faktum att han fick lite ångest över att du nt var där. Så lixom ser du hur det går och därefter kan du öka sträckan du går och sen kan du kanske öka tiden du går iväg eller ut. Men sen skulle jag även vara noga med att det lixom inte blir så att belöningen/kongen/vad du nu än använder = matte går. För vår hund har fattat att när jag går ut med han för att sedan gå in och hämta min skolväska så betyder det att jag ska gå och då sätter han sig vid dörren.