Träna ihop med andra
Igår va vi och tränade agility, allt va frid och fröjd dom som va där höll på med sitt. Tills en ny tjej kommer in med sin hund för att träna. Hon frågar om det är okey att hon och en till bygger om hinderna till en bana. Javisst det går bra säger vi andra. Dom två bygger en bana som tar upp hela hallen och dom använder så gott som alla hindren. Tjejen går sen fram till mig och säger att hennes hund är reaktiv mot andra hundar, så att vi tänker på det, så att hennes hund inte skrämmer någon. Dom två börjar sen träna på sin bana, dom växlar med varandra. Det finns alltså varken hinder eller utrymme åt oss andra som är där. Vad gör man med människor som är så fräcka och som tar så mycket plats? Vad hade ni gjort om ni hade varit där?
Det handlar såklart om kommunikation. Låter på det du beskriver som hon frågade om lov och var trevlig. Upp till dig och ditt sällskap att bemöta på samma sätt och kommunicera hur ni vill ha det. Blev det någon form av missförstånd?
"På natten är alla katter svarta"
Ja, hon frågade om lov att bygga om. Ingen annan trodde väl att hon skulle ta upp hela hallen med alla hindren utan att sen släppa fram någon annan att träna. Vad tycker du om att hon talade om för oss andra att hennes hund va reaktiv mot andra hundar? Jag tycker att hennes hund är ju hennes ansvar och inget vi andra ska behöva oroa oss över. Om inte hon har koll på sin hund, då får hon ju boka hallen och träna själv eller med dom hunden känner.
Jag uppfattade inte i ditt första inlägg att hon hade motat bort er andra och nekat er att vara med. Det är ju oförskämt såklart.' Jag tycker det är bra om man informerar andra om ens hund har svårigheter som behöver tas hänsyn till. Gör träningen tryggare för alla. Jag tycker nog att man ska kunna samsas. Grundförutsättningen för det är ju att man pratar med varandra och berättar hur man vill ha det.
"På natten är alla katter svarta"
Jag tolkar ditt första inlägg som att hon trevligt frågade om hon fick träna och bygga bana. När ni upptäckte att hon tog alla hinder och all plats skulle ni i trevlig ton kunnat påtala att det nog blivit ett missförstånd angående platsen och frågat om hon kunde tänka sig att göra sin bana mindre så att ni andra hade plats och hinder att använda också.
Att hon sa till om hennes hund tycker jag bara är bra! Då vet ni andra ju att det kan hända att den andra hunden reagerar, men att de tränat på det och att ägaren är medveten om det och har kontroll. Jag tycker det tyder mer att hon HAR kontroll på sin hund än inte, och jag uppskattar alltid att andra hundägare berättar saker som kan vara bra för mig att veta medan jag tränar på samma plast.
Ja, vi andra blev undanträngda, en tjej åkte därifrån direkt den andra kom. Jag kände mig mest undanträngd, för att jag va rädd att min hund skulle bli biten. Det är svårt att hålla avstånd i en liten hall. Är det verkligen okey med reaktiva hundar på träning ihop med andra hundar? Är det inte ägaren till den reaktiva hunden som har ansvar att lägga träningstider när ingen annan är där? Vad tycker ni?
#5 Det verkar ju inte som att ni sa ifrån eller bad dem att ta mindre plats. Då kan de ju inte veta att ni andra kände er undanträngda. Man måste kommunicera och berätta för personen som gör fel att den har gjort fel. Ni verkade bara ge upp och låta den personen göra som den gjorde utan att ni sade ifrån. Då får man skylla sig själv tycker jag.
Ja, jag tycker det är okej med sådana hundar på träning om ägaren informerar när den kommer om att den har koll på sin hunds beteende och tränar på det. Nej, jag tycker inte en sådan ägare ska behöva träna ensam om det är så att den har koll och kontroll på sin hund. Hur ska man annars kunna träna bort det beteendet?
Det är ens eget ansvar att ens hund inte springer fram till andra tränande hundar oavsett om ens egen hund är snäll eller inte mot andra hundar.
#6 nja, jag håller inte med dig riktigt Jag tycker att det tillhör vanlig hyfs att inte roffa åt sig hela ytan och allt material som finns på plats. Det borde vara uppenbart för alla att dom som är där vill ju självklart träna. Men visst, får jag ta på mig skulden att jag inte sa till. (Jag tror att jag blev lite paff :) ) Nästa gång ska jag bättra mig. Att andra ska behöva vara oroliga för sin hunds säkerhet på träningsplan, tycker jag inte heller är rätt.

Hmm, alltså. En reaktiv hund behöver inte nödvändigtvis vara ett problem för andra så länge hunden faktiskt håller sig där den ska. Det är ju i så fall ett större problem med hundar som inte kan vara lösa utan att sticka fram och störa andra. Men reaktiv hund behöver inte vara detsamma som att den inte kan vara lös. Anledningen till att hon upplyste om sin reaktiva hund var kanske för att ni skulle tänka på att inte låta era hundar sticka fram för då kan den agera utåt? Angående det andra. Tränade ni aktivt när dessa kom in eller hade ni pausat/fikade? Det är naturligtvis inte okej att mitt i andras träning ta ifrån er alla hinder och smälla upp en bana över hela hallen. Men satt ni vid sidan om så tänkte de kanske att ni ändå inte tränade för stunden och att ni säkert skulle säga till när det var dags att börja igen. Sen tänker jag att det handlar om respekt åt båda håll. Var det öppen träning och ditt gäng hade haft hallen ett tag så är det väl inte helt fel att lämna plats åt ett annat gäng en stund, särskilt om hallen är av storlek mindre. Det är svårt att köra agility på en liten yta om det är för mycket hundar på plan samtidigt.
Hennes hund sprang fram till min. Ja vi tränade alla aktivt. jag och en till hade varit där 10 minuter, hon som gick, vet jag inte hur länge hon hade varit där inte heller dom andra som va där. Jag uppfattade hennes beteende väldigt illa Hon kom in, frågade om hon fick bygga om. Gick fram till mig och sa att hennes hund va reaktiv. Budskapet va. Håll er borta nu ska jag träna. Hon lämnade inte plats på banan åt någon annan. Hon sa till oss att ha koll på våra hundar, så att dom inte blev biten av hennes. Jag har en stor hund också, jag tycker det skulle vara fruktansvärt om övriga i hallen hade varit rädd för sina hundars säkerhet om jag tar med honom. Det är inte okey om andra är rädda att egna hunden blir skadad.

Då förstår jag och nej, det hade jag inte tyckt var okej. Öppen träning handlar om att alla ska kunna träna och samsas på plan samtidigt. Vill man bygga en bana som tar upp hela planen förutsätter det att alla andra också kan träna på banan eller delar av den, alternativt att detta görs när ingen annan vill träna, exempelvis vid fika. Det är respektlöst att ta upp hela hallen mitt under pågående öppen träning eftersom det är träning för alla. När jag har varit på öppen träning har vi ibland kommit överrens om att köra en och en (oftast när vi inte är så många), och att de som inte kör kan hjälpa till/vara störning. Men oftast kör alla samtidigt och då är det ju enormt viktigt att alla har koll på sina hundar och att man respekterar varandras utrymme, tex inte kör en inkallning rakt in i en pågående platsliggning.. Hundar som inte kan vara lösa ska naturligtvis också få vara med men då i koppel/lina eller att man som sagt kan passa på när ingen annan är på planen. Prata med henne/säg ifrån om det händer fler gånger :)
Ja, jag får nog säga till om det händer igen, men det är svårt. :) Vi brukar vara 6 stycken på plan och det har aldrig tidigare varit något problem. Antingen kör på små "banor" i var sin ände, eller så kör vi en stor bana och turas då om. Det händer ibland att en hund springer fram till någon annan, om hundarna är snälla så gör det ju inget.
Ja, jag får nog säga till om det händer igen, men det är svårt. :) Vi brukar vara 6 stycken på plan och det har aldrig tidigare varit något problem. Antingen kör på små "banor" i var sin ände, eller så kör vi en stor bana och turas då om. Det händer ibland att en hund springer fram till någon annan, om hundarna är snälla så gör det ju inget.
Vad ni kan göra om någon frågar om att låna hinder eller bygga om bana nästa gång är att säga ungefär "Ja, du kan ta det och det och det hindret, resten behöver vi till vår träning". Och därefter dela upp träningsplanen på två delar, så får ni varsin del att hålla till på. Kanske kan fungera?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag tycker att det är jättebra att hon förvarnade om att hennes hund var reaktiv. Tänk om ni varit lite halvloja med era hundar, så att hundarna möts. Och så helt plötsligt reagerar den andra hunden väldigt häftigt - utan att ni blivit förvarnade?
Nej, bättre att de förvarnar, så får man ha lite extra koll på sin egen hund. Men iom att personen har självinsikt nog att förvarna om att den är reaktiv (om ni kände er osäkra/otrygga hade ni här kunnat fråga på vilket sätt och i vilka lägen) så hade jag litat på att personen kände sin hund så pass väl att ingen annan var inom trolig fara, så länge som alla betedde sig normalt.
När vi påbörjade kursen så berättade jag för alla att min hund är reaktiv men att det mesta gått över "så, det spelar inte så jättestor roll - men har ni möjligheten att välja att gå på min sida eller Arraks sida förbi oss, så välj min" i princip. Det öppnade också upp för andra att berätta vilka som också hade problem. Då blev det plättlätt för oss att undvika/ignorera de som vi visste också hade problem, och istället rikta in oss på att träna på de icke-reaktiva/"snälla" hundarna - med ägarnas tillstånd dvs. :)
#13 Ja, nu vet jag hur tjejen gör när hon "bygger om" banor. Då är det lite enklare att vara tydlig från början med att dela upp yta och hinder :) Tjejen som gick direkt när när "banbyggaren" kom är en jättego tjej, hon kanske kände igen henne. Varför är det så svårt att säga till dom som tar för sig utan att visa hänsyn? Alla andra bara gick efter en stund kvar blev bara hon som tog all plats. Inte alls trevligt. #14 ja, på ett sätt är det bra att informera andra att ens hund är reaktiv, så att vi ibte släpper fram våra att hälsa. (Vilket ändå ingen gör i hallen) Jag tycker ändå inte att hennes reaktiva hund är andras ansvar. Hon ska ta ansvar över sin egen hund. Vi andra ska inte behöva oroa oss över att få vår hund biten. Det är ingen ursäkt att hon har informerat innan hennes hund biter.
#14 Bet hennes hund någon?
Nej den bet ingen En tjej gick ju direkt med sin tik. Jag höll min väldigt nära hela tiden och vågade inte släppa henne alls när den andra va lös (eftersom vi hade blivit varnade) jag vill inte att min hund skadas. Dom andra som va där gick efter en kort stund när hon kommit. Så, det fanns inte tillfälle att bita. Jag tycker bara det är fel att komma in på en öppen träning och varna för att ens hund bits Om jag går dit näta gång med min stora hund och varna henne att min hund kan bita hennes lilla fluff om den kommer fram och bjäbbar, är det inte okey heller. Alla ska kunna känna sig trygga på öppen träning.
Fast reaktiv betyder ju inte alltid att den biter direkt.
Jag tycker fortfarande att ni, när ni nu kände er väldigt otrygga, skulle ha frågat henne på vilket sätt hennes hund var reaktiv och i vilka situationer, så att ni hade kunnat känna er tryggare.
Jag hade inte känt mig så väldigt rädd för att hunden skulle bitas - då hade hon väl troligtvis inte kommit på öppen träning om det fans en övervägande risk att hunden skulle bli farlig. Hon ville väl bara skydda sig själv och er genom att få er att ha ett extra öga på er hund.
Tro mig, gör man det inte är det inte alltid att folk håller koll på sina hundar (kan släppa fram dem vind för våg, låta hunden släpa med sig ägaren fram till en, etc) - säger man det däremot så brukar det gå friktionsfritt, iom att den andra hundägaren tar större ansvar för sin hund.
#18 visst har du rätt i det du säger, självklart skulle jag har frågat hur hennes hund beter sig och i vilka situationer hon reagerar och om det finns risk att hon bits. Hon sa bara att hennes hund är reaktiv så vi vet, så att hon inte skrämmer någon. Varför varna om hunden inte bits? Hennes hund gruffade mot min på avstånd Min tik svarade då tillbaka, min tik gillade inte henne alls. Om dom båda hade varit lösa, vet jag inte vad som hade hänt.
#18 Min är reaktiv. Han vrålar i högan sky, reser ragg och gör gigantiska utfall om han blir ordentligt triggad. Det kan få i princip vem som helst att skita ner sig. Därför förvarnar jag - inte bara för ägarens skull, men även för en eventuellt osäker hund som kanske blir "förstörd" en bra tid framöver om de råkar gå förnära och han blir arg. (Nu så utsätter jag oss inte för en sådan situation där han blir så pass arg, men om jag ser att risken finns förvarnar jag, precis som den tjejen gjorde :) )
Eftersom att vi kämpat så hårt med Arrak, så att han nu är i princip reaktionsfri så hade jag varit jätteglad om någon förvarnade om att deras hund "bara" morrar eller skäller lite, för Arrak hade inte pallat det utan att backa i utvecklingen, så då hade jag tagit honom ur situationen :)

Som sagt, så länge alla ansvarar för sin hund och ser till att de håller sig där de ska så brukar det gå bra. Ingenting av det du skriver säger någonting om att hunden inte kunde vara lös med andra, däremot hade det kanske kunnat bli ett problem om andras hundar sprungit fram, men då ligger ju lika mycket ansvar på dessa hundägare.
Jag har väldigt svårt att förstå varför man går på en öppen agilityträning om hunden inte fixar att vara lös bland andra hundar, måste vara betydligt bättre att då hyra hallen till sig själv.
#19 Det är väl väldigt bra att varna även om hunden inte bits, men ändå reagerar mot andra hundar som kommer för nära. Hundar kan vara reaktiva på olika sätt och olika nivåer, och om hennes hund exempelvis reagerar med att skälla till tusen men inte bitas är det ju väldigt bra om alla andra vet om vad som händer.
Jag förstår din synpunkt, samtidigt som jag tycker det verkar som att hon hade koll och kontroll på sin hund. Under träning förutsätter jag att ingen hund springer fram till någon hund alls, utan att alla håller sina hundar till sig eller den man tränar ihop med. Även om min hund är supersnäll blir jag inte glad om andra hundar kommer fram medan vi tränar och sabbar fokus från det.
Det jag i så fall hade reagerat mot var om hon verkligen tog hela planen och alla hinder och inte alls respekterade om ni andra också behövde plats. Men då får man säga till och inte gnälla i efterhand.
Att gå fram till andra hundar under träning är helt förbjudet, jag håller med. Nu va jag dum nog att inte fråga när, hur och på vad hennes hund reagerade. Kanske det va så enkelt att hon ville att andra hundar inte skulle gå fram och hälsa. Bra, det har jag lärt mig nu, tack vare era svar i tråden. :) nästa gång frågar jag om någon annan talar om att dom har reaktiv hund. Visst är det väl ändå lite märkligt när någon tar all yta och alla hinder i en hall, där flera är igång med träning? Jag tycker bara det är svårt att veta vad jag ska säga till en sån person som inte begriper en så självklar sak själv. Och så ville jag väl gnälla av mig lite, för jag blev lite irriterad. :) Hur funkar träningstillfällena för er, brukar ni behöva säga till/ifrån där ni är?

Ja, det är märkligt men vissa människor verkar inte tänker sig för. Jag hade aldrig kunnat med att göra något sådant. Har själv en reaktiv hund och är alltid jättenoga med att aldrig vara i vägen eller störa (är jag även utan reaktiv hund…). Hade antagligen sagt till om det blivit något problem, har dock aldrig varit med om en sådan person (om jag tränar på öppen träning blir det dessutom på brukshundsklubben och där finns det ju mer plats!). Nu tränar jag inte heller agility särskilt aktivt längre och när jag gjorde det tränade jag oftast själv eller med vänner och då på brukshundsklubben när planen blev ledig. Kan tänka mig att det är vanligare inom just agilityn med såna här diskussioner eftersom det endast finns begränsat med hinder. Råkade skicka iväg mitt inlägg för tidigt men nu har jag ändrat klart!
Jag har heller aldrig råkat ut för något sånt här innan. Tidigare har jag gått kurs i hallen och då har det funnits ledare, då har allt funkat. Planen på brukshundsklubben är stor med många hinder, lite folk som tränar där har det inte heller varit något tjafs. På en klubb finns ju även många äldre som fasta regler hur det ska skötas. Vilket är bra och ofta nödvändigt. :)