Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4569 ggr
ennycc
0

Valp sova i ens säng

Hej!

Fick idag hem en underbar liten pomeranianvalp på 2 månader! Jag vill gärna sova med den i sängen, men sängen är ganska hög. Den går till mitten på mina lår när jag står bredvid (är  165 cm). Så då undrar jag om det är så säkert för valpen, om den kan ramla ner? Jag rör mig inte så mycket i sömnen men tänker mest om valpen kanske blir tvärvaken när jag sover och inte vill vara där längre? 

Sedan undrar jag om jag ska testa gå ut med honom ikväll, han uträttade sina behov inomhus kl 18. Så kanske han klarar sig under natten?

Många frågor som nybliven hundägare! ;)

hemul
2

På A svarar jag vet inte och på B svara jag ja, absolut! Jag tror det är bra att få in rutiner kring kisseriet även om man inte tillhör den abitiösa sorten som försöker undvika alla olyckor inne. Typ på morgonen och innan sovdags går man ut och kissar. Och valpen kan absolut inte hålla sig från 18 till i morgon bitti. Kan inte jag heller, för den delen. 🤫

Aristarcos
2

ojj en valpis klarar sig nog absolut inte så länge..är väl inte ens rumsren. En så liten hundras och speciellt en valp,  borde det vara rent utav farligt att sova i en så hög säng.. om den skulle trilla ner..

peafie
2

Min hund trillade ner från sängen i sömnen när hon var yngre. Hon såg helt bedårande förvirrad ut när hon sömnigt kikade upp på mig nedifrån golvet men sedan hade hon lärt sig det och det hände bara en gång. Lyfte henne upp och ner från sängen och hon var en ganska lugn och försiktig valp så hon kastade sig inte ner på eget bevåg.  Sedan brukar jag inte ha valparna i sängen innan de är någorlunda rumsrena av andra skäl…Glad

Bloggen     ○    Instagram

Karmatarerskanise
2

Jag säger nej till säng. Ha en madrass på golvet och sov där.

Och du måste ut OFTA med din valp. Även direkt då den kissat. Helst ska du avbryta den när den kissar genom att lyfta ut valpen. Du måste försöka ut så ofta att den inte hinner göra inne och berömma när den gör ute.

Annars får du inte den rumsren. Om du inte vet hur man gör så sök här på sajten med ordet "rumsren" så hittar du mycket information.

Momos
2

Min valp är 10½v nu. Tar ut honom kl. 11-12 på natten (men då håller han sig till att jag vaknar 9-11) Han behöver absolut gå ut innan ni går och lägger er! Annars kommer han inte ha en chans att hålla sig. När han precis kom hem så behövde jag gå ut med honom 6-7 på morgonen några dagar då han vakna tidigare.

Tänk på att valpar behöver gå ut ofta! t.om. var 15:minut ibland. Efter de vaknat, efter de ätit, efter de lekt & efter de har varit vakna länge, kanske 30min. 

Behövde gå ut med min var 15/30 minut eller så de första veckan, andra veckan likaså men han började kunna hålla sig lite längre. Nu är det mer likt en gång i timmen/varannan 🙂 Nu kissar han bara inne 1-2 ggr om dagen om jag har tur (kan nämna att han kissat varenda gång jag gått ut). Så om ni går och lägger er kl 9 t.ex. så bör han gå ut många gånger mellan 18-21 om ni inte vill ha incidenter inne…

Sängen kan jag inte svara på, min lilla fick sova i sängen i början tills han föredrog golvet, men han är ett litet 6kg monster :p

Joyous
2

Låter som en väldigt lång tid för en valp att inte göra sina behov. Å andra sidan, valpen kan inte hålla sig så den kommer antagligen gör vad den behöver ändå, men för rumsrenheten osv är det bra om du tar ut valpen oftare. Chansen till att ni får en god natts sömn ökar också om valpen inte vaknar för att den är kissig. Försök få in som rutin att ta ut Valp det sista du gör innan ni ska sova. Går du och lägger dig 20:00 får det ju bli vid den tiden, men är du ändå vaken till 23-00 finns det ingen anledning att inte ta ut den då.

Namiko
1

Dvärgpinschern jag hade fick komma ut vid midnatt, sov sedan i sängen och fick komma ut igen vid 6 (japp, jag sov endast 6 timmar per natt tills han kunde hålla sig längre än så, vilket tog några veckor). Sov han på golvet så höll han sig inte hela natten men det var inga problem när han sov i sängen och han ramlade aldrig ner utan sov tätt intill mig utan att vakna i 6 timmar. Under dagen var det ut upp till var tionde minut för att undvika olyckor inomhus. Det är ett väldigt springande ut och in med valpar och det blir mer spring ju mindre valp man har. Större raser lär sig snabbt att hålla sig en timme, små kan kissa ute 5 gånger på en kvart och ändå lyckas lämna en pöl inne på den tiden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Changrila
0

Jag skulle satsa på att lägga madrassen på golvet eller lägga massor av mjuka saker på golvet runt sängen (typ, ett hav av stora, mjuka kuddar). När min senaste valp var 8 veckor behövde vi gå ut ungefär varannan timme när hon var vaken + någon gång på natten. Inte ens mina vuxna hundar behöver hålla sig från kl 18 till morgonen utan får en nattrastning. Varför vill du inte gå ut med din hund på kvällen?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lord Vulcan
0

Har alltid haft valparna i sängen. Oftast kissar dom inte där dom sover. Alltså väcker dom mej när dom är nödiga😉

[gulapelsin]
0

Inte ens mina vuxna hundar skulle klara sig helt bra om sista rastningen inför natten var vid 18, visst dem kanske skulle hålla sig men det hade inte vart schyst och då måste dem ut extremt tidigt på morgonen och dem är 100 % rumsrena, tar alltid sista rastningen runt 22.00 en valp kan ju behöva rastas lite när som för att bli rumsren så man kan aldrig vara säker när som blir "sista rastningen" då iaf av min erfarenhet. Undrar samma som "#8 kring nattrastningen.

ennycc
0

Jag har absolut inga problem med att gå ut med honom på kvällen. Jag skrev att jag undrade om jag skulle gå ut med honom nån mer gång efter kl 18, så att han håller sig. Men förstår att det kanske blev otydligt. Sådana saker ni tycker är självklart är inte lätt att veta, det är somsagt min första hund! Dock känner jag inte igen det ni säger ang att de kissar väldigt ofta, idag har han bara kissat en gång och inte bajsat än. Han äter upp all mat och dricker, har gått ut med honom flera gånger men han tycker det är läskigt. Tips?

Instabeliebeer
0

Min valp rastas innan jag ska gå o lägga mig. Han väcker mig vid 5,6 tiden för att gå ut och sen kommer han inte och oftas sover han nån timme till.

Aristarcos
0

#11 om du hela tiden går ut med honom och ger en chans att kissa/bajsa när han vaknar, efter han har ätit, efter han har lekt så har du en bra grund för rumsrenhet. Har han alls fått gå ut och kissa överhuvudtaget när han var hos uppfödaren?  bara du är stöd åt honon när ni går ut, så kommer han säkert att tycka det är mer ok att gå ut efter en tid.

hemul
0

Det där med att han tycker det är läskigt att gå ut kan ju bero på alltmöjligt. Allt är ju nytt för honom nu. Går du ut med honom i koppel kan det ju vara det som är det läskiga.Eller det är trafik, stora läskiga träd, vad vet jag. Vet inte hur ni bor, men har du egen tomt eller om det finns nån gräsplätt utanför huset, prova att ta med en filt och sätt er en stund och kela. Kanske ta med maten ut också. Hans favoritleksak om han har någon än. Försök skapa en trevlig eller åtminstone lugn stund, så det inte bara blir kisspress. Forsätt gärna på något ni gjorde inne strax innan ni gick ut. Typ gosa en stund på sängen, sen ut och fortsätt på filten. Eller busa lite med nån leksak inne och fortsätt ute. Jo, jag vet att det i stora delar av landet inte riktigt är väder för picknick nu, men en liten stund pallar ni nog. En parkbänk eller en sten med valpen i knät funkar också om han gillar att sitta i knät.😉

Lilahnee
2

Köp gärna "Första valpboken" eller någon annan liknande bok och läs så snabbt som möjligt, så att du lär dig sådana grundläggande saker :) annars kan det bli väldigt fel! Var hunden ett spontanköp?

[thildaaaa]
0

Jag har en fullvuxen russkiy toy på 2kg, dvs samma storlek som pomeranian. Han sover i min säng, han hoppar inte gärna upp själv, men ner är inga problem(skillnad med valp dock, de ska ju inte gärna hoppa) Jag visar bild på det lilla "trappsteg" jag byggt till min vovve och ställt i fotändan av sängen. Jag tycker att de är viktigt att han ska klara sig själv och inte bli buren överallt, kan dock va lite skillnad när de är valpar. Tänk dock på att öva hunden på att den inte alltid får sova i sängen, det kan bli tillfällen sen då detta kan va bra att ha övat på, men vänta med att öva detta tills den är äldre och trygg med dig :) Många små hundar vill inte hoppa ner från höga höjder? Vet du om din valp gör de?

[thildaaaa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Glömde att lägga till bilderna haha!