Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 6391 ggr
Hildgrim
0

Schampo, allergivänligare hund?

Fungerar verkligen detta? Någon som testat?

http://www.allergenius.se/

Changrila
0

Känner mig skeptisk. Tror mer på att se över vad hunden äter i så fall.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Melonclementin
0

Intressant läsning och såg ut att vara en seriös hemsida där man kan kontakta ansvarig utgivare. Sen om det är helbluff eller ej det vet jag inte. Toppen om det stämmer och de är seriösa :-)

russin
1

Tror det var i senaste Hundsport Special som det testades på ett antal hundar som ägdes av allergiska människor och faktum är att det hjälpte ett flertal av dom. inte alla (vissa reagerade mer på saliv t ex och där hjälper det knappast) men övervägande antal.

Em_
0

Någon som vet om det har gjorts blinda studier så att det inte är placeboeffekten som spökar? Skulle också var intressant att jämföra med andra schampon och med en ordentlig ursköljning av pälsen, som ju också borde minska allergenerna.

Vixxen
0

Intressant!

[Forest]
0

Jag har bekant som inte tål hundar men äger en, hon badar hunden en gång i veckan och bara det hjälper hennes allergi massor. Nu får inte hunden sova i sovrummet men vistas överallt annars och vara med överallt. jag ska rek denna till henne helt klart🙂

Tror på det Russin tar upp hjälper vissa säkert medans andra inte alls

Lon@
1

#6, Kan du inte återkomma om din bekant testar schampot? Jag är visserligen inte ett dugg allergisk men tycker att det är intressant. Hade en kompis som var allergisk mot sambons hund men så länge de badade hunden ett par gånger i månaden (oftare vid pollensäsong) så funkade det.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Forest]
0

7 Jag återkommer om hon vill prova det tror säkert hon är villig att prova schampot. 😃

gabriella.b
1

Hej alla! Kanske kommer någon uppmärksamma att jag lägger till ett inlägg i den här tråden! Jag lyssnade precis på ett jätteintressant avsnitt av P4's podd "Vår bästa vän" om pälsdjursallergi, de intervjuade Hans Grönlund som forskar om pälsdjursallergi på Karolinska. Han berättade att särskilda schampon till hund radikalt minskar allergener men eftersom allergiker kan vara känsliga för så många olika allergener är det inte alla allergiker som märker någon förbättring. Nu till min fråga: har någon här testat ett schampo och upplevt att det funkar? I så fall vilket? :)

Em_
1

Experimenterade lite på pappa som är allergisk. Badade hunden med vanligt dogman schampo från ica. Jag sa inget till pappa och bara frågade hur man mådde efter ett par dagar. Han tyckte att allergin var bättre än den brukar vara när vi hälsar på. Så ett vanligt bad verkar hjälpa, sen kanske särskilda schampon ger ännu bättre effekt.

gabriella.b
0

#10 Kul att läsa ditt svar, Em_ ! Min pappa är också allergisk :/ Är det någon som tror att det är stor skillnad på sådana där "tvätta bort allergiframkallande ämnen-schampon" (som för övrigt är svindyra…) och "vanliga schampon" för hund? Det är lite det jag är nyfiken på att få veta.

Em_
0

#10, 11 Bara roligt att dela med sig :)  Borde ha sagt att jag inte bor hemma, utan vi hälsar på någon vecka ett par gånger om året. Pappa skulle inte klara av att bo med hund på heltid även om den badades ofta.

[Forest]
0

10 Vanligt bad hjälper oxå, jag badar våra innan sonen kommer hem för att han inte tål pälsdjur. Även han reagerar mindre om dom badas men vi har även katt som inte badas då han blir galen vid bad (har fått badat han en gång o gör inte om det). Sonen tar även allergitabletter för att må lite bättre, ett rum hålls helt fritt från hundar och katter :)

gabriella.b
0

Det finns väl många olika "knep" men det här med att bada hunden (vad man nu använder för schampo…) var nytt för mig! Sedan kan jag ju passa på att berätta att den här forskaren berättade att pälsdjur bär på så många olika allergener i kvalster, saliv, urin m.m. och eftersom det finns så stor variation inom varje kull valpar är et jättesvårt att veta vad olika allergiker klarar av och inte! Vilken djungel… :(

reverse
0

Allergen från pälsdjur är vattenlösliga. En nytvättad hund ger i de flesta situationer ett så litet extra tillskott jämfört med den allergenmängd som redan finns i den omgivande miljön, att det inte innebär en ytterligare hälsorisk för flertalet med hundallergi.

//Lina

Alexandra.S
0

Jag använder det schampot till min hund då vi har allergiska släktingar. Jag berättade inte för dem att jag testat detta schampo och efteråt sa alla tre allergiska att "vad konstigt att jag inte kände av något idag". Så visst har det funkat för oss :)