Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 1618 ggr
Joyous
1

Träning (Videotråd)

Hittar ingen tråd här på Hundar där vi kan dela med oss av träningen! Tänker mig en tråd där vi lägger ut videos för motivation, stöttning eller för att vi är stolta och vill skryta lite!

Kör!

jenmjao
0

Jag å pojken min är väl inte de bästa som finns, Långt ifrån. Men jag lägger ändå upp något här, Försöker lägga ut videor på instagram så ofta jag kan. 😃 

När han lyckades med apporten: https://www.instagram.com/p/BLPJjBmAk8M/?taken-by=jenmjao

Stadga med att slå i backen för allra första gången: https://www.instagram.com/p/BLV5VjrA_mN/?taken-by=jenmjao

Apporten första gången i rörelse (och första gången sens han höll den i första videon), Vet dock att jag måste arbeta bort tuggandet, men tänkte på att om jag rör mig så kanske han lär sig hålla den längre tid, Vilket förmodligen var för många steg framåt i träningen. https://www.instagram.com/p/BLYogYmg1i2/?taken-by=jenmjao

Joyous
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh, älskar grundträning och du jobbar så fint med honom! Det kommer bli super det där! Vill du ha ett tips angående tuggandet? På Humla har det fungerat bra om hon får dra i apporten och lägga lite vikt bakåt, det ger ett stadigare och hårdare grepp. Kom på att jag faktiskt har en video på när vi tränar detta, sänk ljudet för det är ett jäkla oväsen i bakgrunden. Slöträning framför tvn kallar jag det! ;)

jenmjao
0

#2 Älskar tassljudet när hon drar 😍
Tack så mycket, Jag avskyr grundträningen känns som att det är det enda vi gjort i snart 6månader 😴
Jag försökte på mig något liknande efter jag körde "gående apport" (eftersom han tuggade men höll i den längre), men han gnagde nästan ännu mer då? kanske bara var jag som upplevde det så, Jag ska testa på det igen! 
Körde lite igår och belönade när han slutade tugga, Men han är snabb med att haja "vad han gör" och när jag belönar ett felbeteende framför beteendet jag vill ha blir det nästan svårare att träna bort (jag råkade belöna en gång t.ex när han la sig iställe tför att ställa sig upp vid ordet "stå" efter det körde han "ligg-stå" för jag hade ju belönat en gång för det…).
Måste fråga visst ska apporten när träningen är klar ligga mellan huggtänderna? Eller är något annat accepterat?

Majken!
1

Har inget nyare klipp ännu så jag lägger in samma som i någon tidigare tråd. Ett ihopkok av träning inför start i AKL i slutet av månaden.

Majken!
0

#3 Den ska inte ha apporten mellan huggtänderna, den biter med kindtänderna. Annars kommer du ha en hund som knappt ens kan hålla fast apporten, det lär tuggas onödigt mycket.

jenmjao
0

#5 Så längre bak helt enkelt? Jag trodde den skulle ligga på platsen där "det går ner" i munnen, alltså mellan kind och huggtänder. 🤐

Majken!
0

#6 Är osäker på vart du menar, men hunden ska hålla ett fast och stadigt grepp utan att tugga. Exakt vart hunden vill ha apporten kan variera, men den greppar inte med huggtänderna.

jenmjao
0

#7 Nej menade bakom huggtänderna, alltså så huggtänderna "håller fast den". Svårt att förklara, får googla efter bilder och kolla på hur andra håller den, svårt att se på filmer när det går så snabbt.

belliiboii
0

Följer!

Joyous
1

#7 Hunden kan hålla apporten längre fram, precis i fickan bakom huggtänderna, eller längre in. Hur hunden håller är nog en smaksak och hunden hittar antagligen sig egen teknik. Själv föredrar jag dock om hunden har den längre in. Klippte ihop en liten video för att visa skillnaden som blir för Humla, beroende på hur hon håller. I första delen placerar jag apporten långt fram, antar att det är ungefär där du menar? För Humla fungerar det att hålla apporten så, hon kniper igen. Det som däremot händer är att hur hårt hon än biter får hon inget riktigt fast grepp. Vet inte hur bra det syns i videon men vickar jag på apporten så rör den sig upp och ner, den har även utrymme att röra sig fram och tillbaka. Det är inte nödvändigtvis fel av hunden att hålla på det här viset men för Humla inbjuder det till mer tugg och eftersom apporten sitter lite löst ger det lätt sken av att hon har ett lösare grepp. I rörelse är risken antagligen stor för att hon skulle försöka stabilisera och rätta till = tugg. I andra delen av videon biter hon längre in. Hon kilar fast apporten mellan tänderna vilket gör den helt orörlig. Vickar jag på apporten så rör sig hela hennes huvud, hon får helt enkelt en bättre kontroll på det hon har i munnen och ju hårdare hon biter desto hårdare sitter den = inget tugg. Vet inte om det gav svar på din fundering? :)

jenmjao
0

#10 Tack det gav ganska mycket svar på mina funderingar MEN klippet var privat så jag kunde inte se det 😭
Ska testa på hur apporten känns Nemos mun när han lärt sig hålla i den bättre och välja "plats" efter han. 
Har en fråga till om apport och det är vikten/storleken, finns det några gränser? Jag antar att en Chihuahua inte ska bära en 500g apport? Har själv en 400g apport nu, Men den är väl för lätt i längden? Eller är det en smaksak?

Joyous
0

Nu ska klippet fungera, tror jag… Men ja, testa er fram, det faller säkert på plats när han förstår ordentligt vad han ska göra! Hmm jag vet faktiskt inte vilka storlekar som gäller, är det just träapporten du tänker på? Låter någon annan svara på det. Däremot tycker jag det är bra att vänja hunden vid olika storlekar och inte glömma bort att träna på tungapport och metall! :)

jenmjao
0

Alltså gud så söt hon är, går under när hon tittar in i kameran 😍
Tunga träapporter? Metall måste jag införskaffa, försökte lära han hålla i en visp (metall) men han fattade ingenting 😂 Tack för svar och all kunskap jag fått samla på mig!

DoroteaC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ingen vid men en bild iaf. Har äntligen fått henne att sluta hata apporten.  hon är så otroligt ointressead av saker.  Men vad jag kan läsa av de ni skriver så är detta fel då eller? 😭 Har kämpat som en idiot och det är inte många sekunder hon håller den. Men hon gör de, tuggar inget och ser inte lika förfärad ut längre haha.

Jag vet att blocket inte är ''som de ska'' men då hon värkade tycka den här var mindre läskig en den större så får vi börja med denna. Tips på hur jag kan öva? Hon r otroligt känslig så man måste vara försiktig så man inte gör ''fel'' då blir de många baksteg…

Joyous
1

Nej #14 ! Det är inte fel och det var absolut inte min mening att sitta här och skriva vad som är rätt och fel. Jag ville bara nämna det eftersom frågan kom upp, att på min hund gör det skillnad beroende på hur apporten ligger i munnen. Långt fram ger ett ostadigare bett, för min hund. Men det behöver inte vara så för alla hundar och även om det skulle vara så är det viktigaste att hunden håller apporten utan tugg och utan att spotta ut den och där gör ju din hund det som känns bekvämast för den. Förövrigt tycker jag att din hund håller fint och helt "normalt", absolut inget fel där! Jag tycker du har jobbat svinbra som lyckas få din hund att hålla, utan tugg, trots att han faktiskt inte är särskilt förtjust i det! Och att gå in och pilla för mycket med en hund som redan tycker momentet är tråkigt är kanske inte rätt väg för er? Det du kan testa är lite det jag nämner i #2 alltså att se om du kan få ett fastare grepp genom att du håller i apporten, din hund får gripa och belönar när du känner lite motstånd bakåt (behöver inte vara mycket till en början). Eller så jobbar du på så som du gör, ökar tiden och bygger trygghet i uppgiften, kanske kan du använda dig av omvänt lockande? När du sedan känner att han är mer säker på uppgiften kan du testa att dra i apporten lite lätt och på så vis lära honom att det är viktigt att hålla ordentligt i apporten, annars kanske du tjuvar den. Men då är det också viktigt att han inte tycker uppgiften är obehaglig så han tappar självförtroende i det han gör.

Joyous
2

Humla och jag, fotgående, för några kvällar sedan. Tanken var egentligen bara att vi skulle leka lite efter kvällspromenaden och då blev det lite fotgående av bara farten. Vi börjar verkligen få till svängarna nu :)

jenmjao
0

#16 Så snyggt! Fin inspo för mig när jag ska iväg å träna nu 😍

Joyous
0

#17 Vad kul! Hoppas träningen gick bra igår! 🙂

jenmjao
0

#18 Den gick skit 😂 Fast när jag såg klippen efteråt var det inte lika skit som jag kände att det var när vi väl stod där.. 
Tog tyvärr med båda mina hundar till kennelklubben för första gången, var hundar överallt (brukar vara ganska dött där) och båda vart ganska hetsiga. 🤐
Här är ifrån igår: https://www.instagram.com/p/BLgrrJhBPiJ/?taken-by=jenmjao
Ville dock inte ens lägga ut film på tiken (som brukar vara sååå duktig), För hon var helt…galen. Sprang runt mig, tog leksaken i fel tillfälle, kom inte tillbaks med den och sen sprang hon rakt in i kameran 😭

JoannaLi
1

Ja… Det gick ju som det gick! En av-checkningsträning inför tävling om 16 dagar. Känns…. Inte jättebra. Men äsch! Äsch! Jag är peppad ändå. Det ska bli roligt att se hur han reagerar i tävlingssituation. 

Men jag är skitnöjd med fotgåendet. Han har - helt själv - kommit på hur man gör högersvängar. Vi har haft gigantiska problem med det, så nu har vi lagt ner fotgåendet helt i 3 veckor, och unghästvila är powerful stuff man! Det har bara klickat, och nu är han klockren. 

Vi fick lite pepp av Jenmjao, och skitbra tips från Anibaz över Instagram, så nu hoppas vi på att matte ska sköta sig bättre framöver :D

Joyous
4

Hundvärlden är ju för rolig ibland! La ut klippet nedan på instagram och fb, skrev om hur stolt över den här hunden och hennes resa i fria följet. Humla har gått från att hata ff, låg kroppshållning, tappat viljan vid minsta fel eller osäkerhet och inte jobbat för fem öre med kroppen. Till ett fritt följ där hon är glad, aktiv och trygg i sig själv. Inte långt efter får jag ett meddelande privat om hur mycket Humla tränger, sitter snett och slarvar, den här personen hade minsann inte varit nöjd. Liksom jaha? Konstruktivt? Visst är jag medveten om bristerna och jag är alltid tacksam för tips, av personer som vill oss väl. Men varför detta behov av att trycka till och uttrycka saker på ett sånt fruktansvärt tråkigt vis? Varför är det så svårt att glädjas för andra och hålla sina negativa tankar för sig själv? För ett år sedan hade jag blivit ledsen men ikväll är jag bara så oerhört stolt över min lilla tös! #19 och 20 Det är jäkligt roligt att följa er och det jobb ni gör med era rackarungar! Jämför er inte med andra utan se framstegen som ni gör. Tycker ni båda utvecklas väldigt fint med era hundar. Och JonnaLi, lycka till på tävlingen!

JoannaLi
0

#21 Men gud så tråkigt att folk ska vara negativa hela tiden! Jag blir alltid jättepeppad av att se er utveckling, för jag ser hur ni två kämpar på och trivs med varann! 😍

Hon är ju helt galet duktig! En liten dressyrvovve :D

Joyous
1

#22 Det är tråkigt men tyvärr allt för vanligt. Åsikter kan man ju ha men sen är det kanske inte alltid nödvändigt att vädra dem. Eller iaf fundera över om det är för att hjälpa eller om det endast handlar om att må lite bättre själv. Tack det är som sagt jättekul att se era framsteg också, är väldigt glad över instagram då det verkligen ger inspiration att se alla duktiga hundägare och hundar! Haha ja, jag börjar fundera över om det var ett smart drag att lära in/uppmuntra dessa dressyrben. Noll kontroll :D

Ambrose
2

#21 Visst, hon kanske tränger lite, och det kanske är pytte slarvigt, men vad sjutton gör det när hunden har en så fantastiskt härlig attityd som Humla har?

Jag ser mycket hellre en så glad och aktiv hund som henne, än en hund som går i "perfekt" position och ser ut som "snälla slå mig inte". Vilket tyvärr är allt för vanligt på lydnadsplanen.

Folk som inte kan prestera själva försöker istället dra ned andra till deras nivå för att känna sig mindre värdelösa. Det ska du inte falla för! :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

jenmjao
0

Alltså Humlas fokus och tassar 😍 Vill bara sno lite av hennes energi och ge till Nemo så han förstår något.

Alltid någon eller några i alla ämnen som är negativa, I hundvärlden lär man sig väldigt snabbt vilka människor man kanske inte ska lägga ner all tid på. Det är sorgligt att alla inte kan glädjas åt varandra speciellt när man tävlar/tränar för samma sak.

Jag har tyvärr bara instagram ifrån att länka, Jag använder inte youtube längre (vet inte varför) så här kommer ännu en "tråkig" länk: https://www.instagram.com/p/BLll4zxAur5/?taken-by=jenmjao

amela87
1

Liten träningsvideo från gårdagen. 😃 Vi jobbade  med apportering både på valpnivå och tävlingsnivå.  Laddar upp videos på Youtube med jämna mellanrum.

Joyous
0

#24 Ja men precis och tack! Jag är skitnöjd!

Det är ju lite så här med hundträning att det inte alltid går att hålla vågskålen helt rak, ibland måste den få tippa över åt det ena eller andra hållet. I Humlas fall hade hon en riktigt jämn och fin nivå i fotgåendet men det var tråkigt och jag vill inte att mina hundar ska ha tråkigt i träningen. I fotgåendet blir det dessutom väldigt tydligt eftersom det är ett krävande moment med många delar och en dålig attityd blir därför svår att dölja.

Det hade blivit svårt för mig att konsekvent belöna för härlig attityd om jag samtidigt krävde perfektion i alla andra delar. Sen kan jag inte heller lasta Humla för trängningar och sneda sättanden. Jag drar lite åt vänster i mina rörelser vilket gör att hon flyttar in sig för att kunna hålla positionen, när jag sedan går rakt fortsätter hon förflyttningen vilket ger trängningar. Detsamma gäller svängarna. Det ska JAG jobba på, om nu inte matte har blivit för gammal för att lära 😃