Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3615 ggr
doodlebreak
0

Vilket färskfoder?

Jag har bestämt mig för att min hunds julklapp ska bli att börja få färskfoder. Även om det blir knapert med pengar så sparar jag hellre in på mina onödiga köp så att han kan få bra mat. Han äter Acana Puppy & Junior nu (han är 9 mån) och fungerar ganska bra på det. Lite halvdålig i magen emellanåt, medan han andra dagar är väldigt bra. Pälsen är hemsk, den är tunn, torr och fäller, så den hoppas jag få bukt på (eller i alla fall få bättre). Jag har läst att många är nöjda med Voh, förutom att det inte innehåller rött kött, så de blandar i annat också? Och andra säger att vissa färskfoder innehåller spannmål? *förvirrad* Ni får förlåta mig om det finns massor av trådar av det här slaget…? Och istället för att googla på det bästa fodret så frågar jag hellre ni som vet, och där man själv får delta i diskussionen. Hunden är en "labradoodle" på 26kg, 60cm och 9 månader. Skulle nog säga att han är normalaktiv ändå. Supertokig och full av energi när han är ute, och lugn inne när han är trött. Kort och gott: Vad rekommenderar ni?

[Forest]
0

Jag ger voh är mycket nöjd med det utöver detta så ger jag alla möjliga råa köttben. Se efter vad som finns att köpa i din närhet är mitt tips, jag gav förut nordic som man sen fick åka 9 mil för att handla hem + att det var inte alltid det fanns den sorten jag ville köpa=(

doodlebreak
0

Föredrar du egentligen Nordic? För jag har tillgång till båda här i närheten. Råa köttben fick han hela sommaren som han låg utomhus och gnagade på. En klar favorit. Men tyvärr har han inte fått det på länge då vi bor i en liten lägenhet, och jag helt enkelt inte hittar nån bra lösning så han kan ligga på en plats utan att slafsa ner.  Men jag får tänka nytt, kanske stänga in honom i hallen… Hehe.

Hur är prisskillnaden mellan färskfoder?

Sedan är det ju himla svårt att veta hur mycket foder som går åt. Har ni någon aning om vad är hund av den här storleken kan gå på?

Idag är t.ex. rekommenderat intag (enligt förpackningen) 630g Acana per dag. Men han får totalt 350-400g per dag och håller sig jättefin på det.

[Forest]
0

2 nej vi föredrar inte nordic men våra hundar åt även det fodret med glädje. Priset är olika men räkna ut vad din hund ska äta och därefter räkna ut vad det kostar per månad. Man kan beställa stor korv tror den ligger på 5 kg och därefter dela upp den portionsvis jag skulle inte orka med dela så stor till våra tre små 😉 Men kg priset skulle  blir billigare

FjantYoda
0

Vi har testat Klass (äcklig konsistens och innehåller spannmål) VOH mest Exklusiv eftersom jag har en herre som går ner i vikt om man ger annat, han gillar det och funkar bra på det, brukar ibland ge annat kött eller ge kött med ben som han får gnaga på. 

Vi har nog provat alla Mush Vaisto köttbullar, en vägrade han äta totalt och dom andra var han inte jättewow över och tappade även vikt. 

Så ja vi är nog mest nöjda med VOH :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Mischa
0

Kolla vad för återförsäljare du har runtomkring. Det är ju värdelöst att få rekommendationer om du inte får tag i det.

≧◔◡◔≦

Fridaaaa
0

Jag har Nordic, supernöjd.

Men hålelr med #5, gäller att man ska få tag på det lätt också om man inte kan beställa vill säga.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Cookie Monster]
0

Jag ger VoH och både jag och vovven är supernöjda. Hon får nr 25 m lax. Nackdelarna är att jag "måste" tillsätta rött kött några ggr i veckan och att hon lätt blir hård i magen av VoH. Fördelarna väger dock upp nackdelarna med hästlängder.

Wellcraft
0

Jag ger VoH och det är verkligen toppen.
Vi ger honom alla sorter förutom den med lax i, då han ej tål lax.
Vi växlar flitigt mellan sorterna och hunden älskar det. 
Inga fel på honom öht, fin päls, starka leder och inga rinniga ögon osv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

doodlebreak
4

#5 Jag förstår inte varför det är "värdelöst" att fråga er vad ni anser är det bästa färskfodret, och därefter se om det finns i närheten…? Istället för att först ta reda på vilka märken och sorter som finns runt om mig, och därefter veta vad ni rekommenderar? Ni lär ju svara vad som är favoritfodret oavsett om jag talar om ifall det finns i närheten eller inte. Nu har jag överhuvudtaget inte nämnt att fodret måste vara lättillgängligt för mig. Jag vill ha det bästa oavsett om det inte ligger i omedelbar närhet. Men om det är viktigt för någon annan att det är lättillgängligt för mig, så kan jag lugna den personen med att det oavsett inte lär bli något bekymmer, med tanke på vilken stad jag bor i. Tack för att ni svarar i alla fall, även om jag inte radat upp vilka återförsäljare som finns häromkring. Det blir nog VoH!

Mischa
2

Jag kan inte riktigt se hur du kan tolka min text som att jag anser att det är värdelöst att du frågar, i vilket fall så ber jag om ursäkt om det lät så.

Det enda jag skrev är att det är värdelöst att få förslag på något man inte har tillgång till,  även om olika färskfodermärken har spritt sig explosionsartat så kan vissa märken vara ovanligare, vissa orter saknar återförsäljare på flera mils håll, och de som väl går att beställa online skickar inte alltid överallt.

Jag vet själv att det kan vara tradigt att behöva köra en bit bara för att fylla upp frysen, eller ifall det skiter sig för att den enda återförsäljaren står tom.

≧◔◡◔≦

sagat
0

Får jag bara fråga en liten fråga? Om ens hund har allergi är färskfoder ett bra alternativ? Är det någon här som vet om det funkar på mat allergier? Eller hudproblem i stort?

zickan
0

Min ena har varit känslig på spannmål. Testat de flesta färdigfoder. Bästa har varit Vom o Hundemat, Emzoo och pondus. Helt okej pris också på vad man får. Men även kört mycket barf.
Nu snål pga arbetslöshet en tid och testade fodax. Billigt och funkat bra det med, men kanske inte nått jag skulle kört på jämnt. Innehåller mycket vatten och spannmål. Men har funkat bra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FjantYoda
0

Min tål inte spannmål om han äter det så blir han gasig och får hemska stora typ finnar, syns direkt eftersom han inte har något hår alls nästan, på färskfodret han äter så blir han mycket finare i huden och slipper gaser och finnar, och har märkt att han har fått en betydligt bättre mage, när han åt torrfoder så kräktes han och hade diarré ca 1 gång i veckan så fort han hade fått i sig något som inte var riktigt bra, nu har jag till och med kommit på han med att rensa soppåsen då vi av misstag glömt den framme utan att få problem med magen.

Har även hört att hundar med allergi för kvalster mår bra av färskfoder.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Maja2
0

#11 En av mina hundar är kvalsterallergiker, och efter år av klåda, kortison, sprutor veterinärfoder osv. så började jag med färskfoder, och allergin försvann. Eller, åtminstone klådan och symtomen. Veterinären sa då, att det inte var ovanligt. Tyckte att hon kunde sagt det redan i början, då vi startade allergiutredningen, men det får de kanske inte göra.

Fialialej
0

Vi har bytt från sams field (torrfoder) till voh (med lax som grund men hon får andra sorter emellanåt också). Jag förväntade mig att det skulle bli dyrare, men det har visat sig att hon inte behöver ha lika mkt mat när hon äter färskfoder så det jag tillochmed blivit billigare än torrfodret! Pälsen är jättefin, tjockare och glänser. Hon verkar också piggare och lugnare på ett bra sätt - inte hyper utan mer med i huvet liksom. Förut bajsade hon stora korvar varje gång vi var ute, nu är det ca två mindre högar om dagen, antar att det handlar om att hon tar upp den här maten bättre. Hon får mycket olika typer av ben också utöver färskfoder,

"På natten är alla katter svarta"

[Akilles1]
0

Jag ger VoH som helfoder kombinerat med bravo + ox som jag ger till frukost våran hund fungerar kannon på den dieten men skulle nog rekommendera att själv se vilket din hund fungerar bäst på eftersom alla hunder är olika. Det är hunden som avgör vilsket foder den mår bäst på.

Frida B
0

Puttar upp! Funderar på att köpa en liten frys och börja ge Dobby färskfoder, men funderar på vilket färskfoder…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
0

Jag tycker allra, allra bäst om Pondus 3XP. 

Annars så är det Priima NK som gäller, och i sista hand VOM Active m. lax med tillagd Taste Lamm för rött kött. Skulle jag börja ge VOM igen tror jag att jag skulle blanda själv, VOM Active med lax, Taste Lamm och Taste Storfe. :)

Estelle13
0

#17 Bara intresserad av färskfoder? Annars tycker jag att Mush barf är kanon och bättre än många färskfoder innehållsmässigt då det bara är naturliga vitaminer och mineraler.

Har annars bara provat VOM av färskfodrena vilket inte funkade nå vidare. Är ganska vanligt att hundar får problem av just VOM pga bristande innehåll, ett exempel är för lite innehåll av järn och zink. Vill man ge VOM så bör man även tillsätta rött kött i kosten.

tiger tok
0

Four friends färskfoder korvar är bra tycker jag!!

Fridaaaa
0

#20 Det är itne färskfoder, det är blötmat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.