avvänjning
hej!
jag behöver lite hjälp..
jag har två väldigt glada hundar av rasen cocker spaniel och bor ibland hos min pojkvän och då följer de med. nu är det så att mina hundar har ett litet dåligt beteende genom att de är uppe och luktar på bordet efter mat hela tiden och ibland när man inte kollar så är de uppe på bordet och snor. sen är det även så med att så fort vi rör oss i soffan, köket eller i sängen så ska de upp och börja gå och då går de så länge tills man blir trött på det och verkligen säger till de att de ska lägga sig men sen råkar man röra på sig igen och då är de uppe på nytt och går rundor. jag har tippat på att det är för att de är rädda att bli lämnade eller för att de är rastlösa eller en kombo av båda sakerna. min hane är en väldigt glad hund som hela tiden skakar på svansen och väldigt hårt med och vi bor i lägenhet och tyvärr så är det så att han har noll koll på sin svans och slår i den överallt, på nätterna när man sover och råkar röra på sig så är båda två uppe och går och han slår i svansen i element och väggar och allt annat och väcker alla grannar och mina två största problem är att de är uppe på bordet och ska lukta efter vad som finns där och ibland även snor från bordet när man inte tittar och att de hela tiden ska vara uppe och gå. jag vill kunna röra mig utan att de ska upp och börja springa eller kunna ha mat på bordet utan att de ska upp och kolla och sno
någon som kan hjälpa mig med lite tips på hur man kan bli av med de problemen?
någon som har tips på hur man kan träna bort det med att det ska vara uppe med huvudet på bordet och kolla och sno och om det finns något man kan göra för att det ska få lite ro i kroppen och ligga kvar även fast vi rör på oss
Ge dem inte möjlighet att komma upp på bordet alls. Låt dem inte vara i närheten av bordet utan stäng av så att de inte kommer dit när där är mat framme. Sen kan ni börja med att låta dem vara nära bordet under strikt uppsikt och bryta så fort de tittar mot maten/bordet.
Hur gör ni när hundarna börjar gå runt när ni reser er? Ger ni dem uppmärksamhet? Min daghund är likadan och vi jobbar mycket med att jag ignorerar honom fullständigt när han gör så. Ger honom inte ens en blick och absolut inte några ord, klappar eller så. Sen har jag även börjat träna aktivt kommandot "ligg kvar ", som innebär att om han reser sig för att jag gör det så ger jag kommando om att han ska lägga sig igen och sedan stanna på platsen tills han får ok att följa mig.
när de är uppe och går brukar jag säga till de att de ska lägga sig för att min pojkvän tycker det är störigt och irriterande att de är uppe så fort vi rör oss
Min stora hund är likadan i tex soffan och flyger upp så fort han tror att nån ska kliva upp, jag brukar lösa det genom att lugnt säga stanna innan jag kliver upp. Det funkar bra på honom, att han får veta hur han ska bete sig innan han flyger upp som reaktion på att vi rör oss. Det blir ju kanske svårt på natten iofs. Har tyvärr inget bättre svar på det.
Och när det gäller det med bordet så resonerar jag så att det inte alls är ett acceptabelt beteende och det är inget jag daltar med utan jag är tydlig med vad som gäller. Min stora hund vet mycket väl att han inte får vara på bordet, och de få gånger jag ser honom där så säger jag ifrån ordentligt. Valpen är känsligare och lär sig fortfarande vad som är rätt och fel, honom blir jag inte lika förbannad på utan för honom blir det mer ett bestämt NEJ, eller bestämt "men gå ner", typ. När de är ensamma hemma är det ju dock svårt att styra vad de gör och då lämnar vi inget farligt eller ätbart där.
Min första tanke är om hundarna verkligen vet att de inte får vara på bordet och inte får röra er mat?
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
jag har alltid varit noga med att de inte får vara på bordet men av någon anledning så är de där ändå, sen vet jag även att mina föräldrar har gett de mat vid bordet vilket jag har sagt att de inte får göra men händer ändå, så det är väll lite oklart för de när det gäller bordet eftersom de inte får hos mig men hos mina föräldrar
#5 Fast hundar är rätt bra på att lära sig skilja på vart man får göra vad om man är tydlig med det. Jag tror du får börja från början och verkligen se till att de inte kan komma upp på bordet alls.