Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 5078 ggr
[thildaaaa]
0

Lära hund tomtgräns

Jag har lite svårt å lära min hund var tomtgränsen går. Vissa delar av tomtgränsen har staket eller täta buskar, men inte på att ställen. Han har varit hos mig ca 4 månader nu och han är drygt 1,5år gammal och han hade inte övat någon inkallning innan han kom till mig. Oftast funkar inkallningen, jag övar varje dag med honom lös i trädgården, men det har hänt några få ggr att han jagat en fågel, ett rådjur eller hört en hund skälla. Då har han stuckit igenom häcken och försvunnit in till närmsta grannarna. Senaste gången de hände (har hänt kanske 3ggr) så kom han tillbaka när ja ropa, men innan fick ja ta mig genom häcken och hämta hnm… Några tips?

m2studio
0

Det var mycket svårt för mig men i alla fall en av mina hundar lärt sig, genom att jag var ute med henne ett längre tag  (många dagar) och hade redan lärt henne vad betyder NEJ, då så fort hon skulle passera gränsen då hörde ett stort Nej från mig, och det bror på raset också, ex: min Jack Russell som är känd att vara envis går över gränsen fortfarande efter allt möjligt.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Lona
5

Sätt upp staket…?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kallaterrier
0

#2 Håller med. Det kan vara jättesvårt att lära in och eftersom hunden stuckit genom häcken redan vet den ju att det går att sticka. Men om du inte vill sätta upp staket så hade jag aldrig låtit hunden vara ute ensam, alltid haft koll och vid minsta tendens till att dra ut från tomten så hade jag stoppat hunden och belönat STORLIGEN när den stannar. Kanske kört med långlina på hunden om man inte är säker på att lyder ens stopp kommando. Det är ett väldigt självbelönande beteende så det är svårt att få stopp på.

CayKantos
1

Försök att sök på "Invisible borders - kikopup" på Youtube. Men som sagt staket är det säkraste valet!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[thildaaaa]
0

Svårt å få till staket tyvärr, rätt stor tomt Han är rätt bra på "stanna" kommandot, men inte om han sätter fart efter en fågel eller så…

panini
0
Lona
3

#5, Hägna in en del av tomten och ha honom i koppel på resten? Jag hade ärligt talat blivit rejält irriterad om grannhunden smet och sprang omkring hos mig eller om jag mötte den när jag var ute med mina hundar. Någon enstaka gång kan hända alla, men flera gånger tullar på grannsämjan.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[thildaaaa]
3

#7 de är som sagt väldigt sällan de händer, är ute varje dag i trädgårn fler ggr per dag och de har bara hänt 3ggr. Dessutom känner vi grannarna bra så de är knappast någon fara på den punkten :) Det har känts som om de blir stor skillnad att ha honom i hage eller koppel jämfört med lös, som om han fattar skillnaden liks haha, för han funkar bättre i koppel eller inhängnad, därför jag velat öva i trädgården…