Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1792 ggr
CissiD
0

Heelwork to music

Så nu har jag gått och blivit intresserad av ännu en hundsport! Men denna känns nu när jag läst och tittat lite på den så rätt. Men vilka röstkommandon ska man ha till de olika positionerna. Det finns ju 10 positioner i Htm. Jag kommer ha fot för position 1 som är hunden går på vänster sida. Och Heel för när hunden går "fot" på höger sida. Men alla de andra då? Någon som har bra idéer på vad jag kan döpa dem till? Vill helst undvika siffrorna det känns så tråkigt men kommer jag inte på något så får det väl bli så. 

Så alla idéer på kommandon är välkomna! Både Svenska och Engelska ord tycker jag fungerar bra. 

Sen om någon här inne håller på med Htm får ni gärna ge lite tips på vart jag kan hitta vettiga idéer för hur man lär in de olika positionerna. Fotgåendet har jag ju redan men de andra är jag lite osäker på hur jag ska få in.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Joyous
1

För en person som inte är insatt, vilka är de tio positionerna?

CissiD
0

#1 Jag är ny jag med jag hittade positionerna för ett tag sedan och kan inte lista ut några vettiga kommandon. Detta är de:

position 1 Hunden har sin högra skuldra vid förarens vänstra ben. 

Position 2 Hunden går framför föraren, med höger sida mot föraren (med höger skuldra vid förarens högra ben). 

Position 3 Hunden har sin högra skuldra vid förarens högra ben, vänd åt motsatt håll jämfört med föraren.

Position 4 Hunden går bakom föraren, med höger sida mot föraren (med höger skuldra vid förarens vänstra ben). 

Position 5 Hunden har sin vänstra skuldra vid förarens högra ben. 

Position 6 Hunden går framför föraren, med vänster sida mot föraren (med vänster skuldra vid förarens vänstra ben).

Position 7 Hunden har sin vänstra skuldra vid förarens vänstra ben, vänd åt motsatt håll jämfört med föraren.

Position 8 Hunden går bakom föraren, med vänster sida mot föraren (med vänster skuldra vid förarens högra ben). 

Position 9 Hunden går mellan förarens ben, med skuldrorna vid förarens ben, vänd åt samma håll som föraren

Position 10 Hunden går mellan förarens ben, med skuldrorna vid förarens ben, vänd åt motsatt håll jämfört med föraren.

CissiD
0

Denna filmen tyckte jag visade positionerna bra även om den är lite lång. 

https://www.youtube.com/watch?v=iKyvpE8hFoE

IngaTrnqvist
0

Enklast är väl att ha siffrorna på positionerna, på valfritt språk. Jag har helt andra ord till min blandras, men kommer förmodligen köra siffror med framtida berger som jag planerar att tävla med. Men jag använder egentligen mest inarbetat kroppsspråk och växlingarna i musiken. Positionerna lärde jag in ungefär som vanlig fot (med backa, sidosteg osv)

CissiD
0

#4 Vilka kommandon använder du på de olika positionerna? Visst hade siffrorna gjort att ingen annan (typ sambon) går in och använder kommandot fel. Men det känns så himla tråkigt med siffror som kommando. Position 1 och 5 har jag redan påbörjat och bestämt kommandon till så där vill jag inte ha siffror. Men det kanske bara är jag som ska krångla till det som med det mesta när det kommer till hundträning. 🤪

IngaTrnqvist
0

#5 (I ordning)
1 - fot
2 - fram
3 - li
4 - bak
5 - heel
6 - maf
7 - tof
8 - kab
9 - mell
10 - mellba

Så på de flesta har jag mest tagit ett ord och sent vänt på ordet när hundens näsa är åt andra hållet. 9 och 10 är lite för lika, men vi har bara 9/mell i vårat klass I-program så.. 😇 Sen har vi "ba" för att gå baklänges, "si/side" för att gå sidosteg (vilket han ibland förväxlar med tricket sidd/lean vilket jag inte riktigt vet hur jag ska göra med). Håller med om att det är så klurigt att hitta bra ord, haha!

CissiD
0

#6 Tack! Ja jag kan se att de kan bli ett problem med 9 och 10. Men det hjälper mig med lite inspiration! De med att ha sidosteg och kommando för när man går baklänges är ju väldigt smart. Använder du "ba" och si/side" på alla 10 positionerna när du vill gå baklänges eller att hunden tar sidosteg? :)

[Baltazar13]
0

Jag kör med siffror. Jag blandar lite olika språk för att få variation :-)

CissiD
0

#8 Ja olika språk kör jag också. Så himla svårt att få olika kommandon för båda sidorna annars. Men av någon anledning så känns siffrorna inte rätt för mig. Men det kan vara jag som komplicerar saker för mig själv som vanligt.  🤪