Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 8184 ggr
zakkris
0

Bra gårdshund

Funderar på vad jag ska skaffa mig för hund när min tjej börjar bli till åren. 
Vi hade planerat hund som skulle växa upp med våran nuvarande, men då hon har medfött hjärnfel som gör att hon är som en valp i beteende så är hon otroligt krävande. 

Men sambon vill så gärna ha schäfer medan jag inte tror den kommer må bra hos oss. 
Så tänkte fråga er här, vilka hundar passar som gårdshundar?

Vi har massa djur, det är katter, höns, kaniner och hästar. Men då det är mycket smådjur lämnar man inte gården så mycket. Därmot kör och rider jag (olika mkt beroende på väder) då är tanken att hunden skall följa med på de turerna. 

Finns det någon hund som skulle tycka om familjeliv mycket utevistelse fast mestadels på hemmaplan?

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Lia
0

Jag har en liten dansk-svensk gårdshund. Det är en jättebra familjehund, mycket lojal och lekfull och älskar att springa runt i trädgården. Det får plats mycket personlighet i en sån liten varelse. De har väldigt lätt för att lära sig nya saker och tycker det är roligt. De är extremt lyhörda och förståndiga, och kräver inte för mycket motion. Vi har haft två, och båda har varit helt underbara. Vår nuvarande älskar människor, men är också mån om att vi är trygga. Hon älskar att mysa i soffan, leka och springa ute. Och hon har mycket lätt att roa sig själv också. Den perfekta hunden att ha på gården helt enkelt!

Lilahnee
1

Av de mindre hundarna tänker jag på Dansk-Svensk gårdshund, någon av spitzarna, Kromfohrländer, kanske Västgötaspets eller Welsh corgi. Av de större tänker jag på Broholmer, Cane Corso, Eurasier, Grand Danois och typ Berner sennen, Pyreneer hund, St Bernhard osv. Tror många raser skulle trivas på din gård! Beror lite på vilken storlek, hur mycket vakt och ev. vallning du vill ha.

zakkris
0

Ingen vallning är tanken iaf :) jag vill verkligen ha en irländsk varghund, men då tar min sambo mc kort vilket ja inte vill så får tänka på annat haha

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Irmelinis
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Schapendoes är en riktig gårdshund. Väldigt hemma-kära hundar, de älskar att ligga på trappen och blicka ut över sitt "kungarike" 😃 Går himla lätt att ha tillsammans med andra husdjur och enkla att ha lösa på promenader. 

De vakt-skäller gärna om det kommer någon, och drar in en del smuts i sin päls (om man inte låter den ligga i hallen och torka efter utevistelse förstås), men pälsen i sig är väldigt lättskött annars. Eller så kan man ha den nedklippt, då ser schappen mer ut som en vorsteh :P

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[thildaaaa]
0

Vet att du skrev att du ej vill ha vallning, men har du kollat på border collie? Mina släktingar bor på en gård med massa djur och de har en sån, otroligt trevlig, lyhörd, lättlärd och älskar att springa på en gård eller med på ridturer. Om jag hade så mycket space hade jag nog haft en sån :) Litet tips är att inte välja en hund med mycket jakt i sig eftersom ni har andra djur. Men självklart är de möjligt med mycket träning :) jag har själv haft kanin tillsammans med både cocker spaniel och russkiy toy, inga problem så länge man övervakar :)

mejamylove
3

Sankt bernard, berner sennen, cane corso och leonberger