furunkulos - tips tack!
Min hund har furunkulos mellan tårna på framtassen. En liten böld. Hunden får ha krage annars slickar han som besatt på bölden och det bildas var.
Kan man göra något för att skynda på läkningen?
Klipper håret mellan tassarna. Han har alltid tratt. Jag smörjer med Tass-salva, men kanske finns det andra salvor som är bättre? Eller tvättar ni tassarna med något? Alcollösning blev jag rekommenderad, men det verkar göra himla ont!

Om du kan få tag på det, kan propolis fungera som stöd för läkning, men annars är det mest en fråga om att hålla det torrt. Det kan vara svårt, så kragen behövs nog.
När jag har stött på sådana problem har lösningen varit att ta bort håret och hålla området torrt. Jag vet inte någon salva som verkligen skulle hjälpa, men en propolis-lösning i sprit ger en skyddande hinna när det torkar, förutom att det är bakteriedödande i viss mån.
Har haft goda resultat av att tvätta med koksaltlösning eller klorhexidin, torka torrt och smörj med zinksalva som är uttorkande men mjukgörande.
≧◔◡◔≦
Tack för tipsen!
Propolis brukar jag köpa i små tuggbitar till mig själv i förkylningstider. Ska kolla efter propilis till hunden också.
Klorhexidin har jag nog hemma så det ska jag testa direkt!
Just nu ser- eller känner jag ingen böld men så fort jag tar av tratten så börjar han sitt maniska slickande…
Hur får man lättast bort håret mellan tårna/trampdynorna? Finns det något smidigare än sax? Han rycker mycket i tassen när man är där och grejar, han är nog både kittlig och samtidigt rädd att det ska vara något obehagligt.
Säger som #2 lättsaltatvatten/koksalt och på med zinksalva ger väldigt goda resultat! Testa det! Saltvatten är naturligt bakteriedödande lika så zinksalva, det kväver bakterier/svamp samtidigt som det är mjukgörande och fuktgivande. Upprepa dagligen, ibland flera gånger per dag. Måste du klippa bort pälsen? Tänkte desto mer du är där och irriterar desto värre kanske det blir.