Hund nummer tre?
Inte aktuellt på ett par år ännu, men jag vill ju ha span på uppfödare i god tid innan.
I huvudsak kommer det nog att bli tävlingslydnad. Men också agility för omväxlings skull. Och tanken är att tävla också.
En annan grej jag skulle vilja ha i nästa hund, är att den är glad i vatten. Jag vill testa vattenräddning. Och så skulle jag vilja träna apportering. Jag har lekt med tanken på att träna för sjöfågeljakt, jagar inte själv men kunde låna ut hunden åt familjemedlemmar som jagar. Har en bekant med flat som jakttränar och det verkar kul :)
Vet ju att allt dethär kanske inte går att få i en hund, men någonting ditåt iallafall :)
I övrigt vill jag inte ha en ras som har lätt för separationsångest. Sambon säger att det inte ryms fler än en hund (schappen) under skrivbordet på hans jobb ;)
Hunden skulle komma till en flock bestående av en tibetansk spaniel som gärna vill vara chef över allt och alla men innerst inne är en riktig mjukis, en halvgalen schappe och några katter. Anpassningsförmåga och socialitet är alltså viktigt ;)
En alltför mjuk och osjälvständig hund vill jag inte ha, jag tycker det är lättare att jobba med motsatsen. Något mittemellan vore ju bäst förståss.
Storlek och päls spelar egentligen inte så stor roll.
Och ingen arbetsmyra. Jag är aktiv med mina hundar, men det går i perioder. Jag vill inte att den går i taket om det blir en vecka med bara promenader. Bor på landet så möjlighet att springa lös finns det gott om.
Ideer om vilka raser jag ska titta på?
Någon retreiver
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag slår ett slag för Labrador Retriever! Eller någon annan retriever.
Säger som de andra: RETRIEVER!
Dock kan de vara ganska mjuka av sig men de stämmer in på allt annat. Typ. Sedan är retriever generellt ganska uppdelade i jakt, DP och utställning, men en hund jakt/DP-retriever skulle nog kunna passa.
Annars funderar jag lite på tollare (som ju också är en retriever), de är inte lika envisa av sig utan är mer kan "kan själv" på något sätt. Fast tollare är ju riktiga arbetsmyror, dock vet jag inte i vilken grad och hur mycket de kräver.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Oj, märkte nu att mitt inlägg blev smått rörigt, hoppas det går att förstå ändå haha.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Enhälligt svar :) jag funderade på bl.a. labbe som hund nummer två redan, men det var en sån djungel med uppfödare och linjer så jag kom liksom aldrig fram till något. Får ta tag i det, det känns nog som att en sån skulle passa. Tollare har jag hört är lite si och så med mentaliteten, ganska spretigt där.. Golden har jag också funderat på.
#5 golden och labbe är nog de säkraste valen. Kanske kan du hitta någon som har en hund du gillar och som har koll på raserna, så kan den personen hjälpa dig att reda ut det lite med kennlar osv? :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tror att både jaktlabrador och jaktgolden är fantastiskt roliga hundar att ha! Trevliga, glada och lättlärda är mitt intryck av de jag träffat. Upplever jaktlabradoren som lite mer "seriös" i personligheten än jaktgolden, så det beror lite på vad man själv föredrar.
varför inte en flatte? ;) underbara hundar!
Jag tror att jaktlabbe, jaktgolden eller en bra flat kan passa!
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Säljer en jaktlabbe/jaktgoldenuppfödare valp åt en som själv inte jagar och bara kanske ska jaktträna då? :P Jag får ta och infiltrera den lokala retrieverföreningen… ;)
Hade sakt jaktlabbe men de är ju oftast galet mjuka men i övrigt så sitter det på pricken! Dock med mer självständighet så kan en flatte passa om du klarar av flams haha
Rekommenderar helhjärtat lagotto.
Min har mycket driv men fin av knapp, han är dock ovanligt aktiv för rasen.
Föremålsintresset är otroligt stort, vattenapporten sitter.
Han är helt orädd, förig men har samtidigt förmåga att arbeta långt ifrån mig på egen hand. Han klarar sig bra på egna ben och är mycket trygg i sig själv.
Vi tävlar agility, ska tävla lydnad till sommaren, annars tränar vi bruks och en hel del annat.. Han är en stjärna på allt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund