Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1236 ggr
neko
0

Sussex spaniel

Någon som har ägt/träffat eller har erfarenhet av sussex spaniel?

tiger tok
0

Träffat några, trevliga glada vänliga hundar, som de flesta spaniels!

Emellaya
2

Jag har aldrig sett någon men har läst om dem. Bland annat den här svenska bloggen http://blog.sussexspaniel.se/#home. Det är ju ingen typisk spaniel på alla sätt. Den ska ha mer tuff mentalitet och kräva mer i uppfostran, vara mer självständig, dvs vill den inte träna så kommer det bli svårt med att övertala. 

#1 I vilka sammanhang har du träffat rasen? :)

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Wellcraft
3

Träffat några få på mydog. Fanns då bara 5-6 individer i Sverige?
De är mer reserverade än andra spaniels och har mer skinn på näsan, enligt de jag pratade med.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild jag tog på en av dem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tiger tok
0

Träffar på stora Stockholm tex

Emellaya
0

OK! Jag ska nog ta mig dit i år. :)

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Lona
2

Jag kan i princip inget om rasen men kikade som hastigast på Rasdata som har samma info som Hund- och Avelsdata men i betydligt mer lättillgänglig form. Ligger dock lite efter SKK i uppdateringen. HD-resultaten gör mig verkligen mörkrädd!!! Få röntgade hundar och av de som är röntgade ser statistiken faktiskt förjävlig ut. Även om det storleksmässigt är en ganska liten ras så är de ju inte nätta precis, jag kan mycket väl tänka mig att de får problem av en C- eller D-höft. Dock är de flesta av resultaten ganska gamla, det finns bara en kennel som haft valpar de senaste åren, Pelydryns (2012 och 2013). Det är möjligt att någon kull fötts i år men inte hunnit in på Rasdata ännu. Avelsbasen i Sverige måste ju vara minimal men jag har ingen aning om hur det ser ut i hemlandet?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com