Ni som utfodrar med torrfoder, vilket?
Ni som utfodrar med torrfoder
vad för foder får din hund? hur funkar den på det? Berätta gärna mer :)
vill gärna att tråden håller sig till min fråga, jag vet att vissa kör på annat än torrfoder men nu vill jag att tråden inte ska gå så mycket off topic. Tack 😉
Min valp får protection dog maxi junior. Det funkar toppen!
Jag vet inte vad jag ska berätta, Jag är nöjd men hade nog hellre haft ett "billigare" torrfoder (det jag köper kostar 500kr för 12kg så det är inte superdyrt). Jag provade med magnussons och han fick utslag över hela magen så avbröt det direkt.
#1 500 kronor för 12 kg är väl ganska bra pris? svårt o hitta billigare om man inte ska tumma på kvalitén tycker jag x') men man kan ju ibland hitta bra torrfoder i alla möjliga prisklasser. Hur länge utfodrade du med Magnusson? har hört både positivt och negativt om det fodret men mest negativt. Tack för svar.
Ger Mera dog när jag inte kan ge färskfoder.
Jag har testat flera olika foder (inklusive färskfoder) men nu äter alla åtta hundarna Halla torrfoder, dock får de lite olika varianter beroende på ålder och aktivitetsnivå. Valpen får valpfoder, jakthundarna får "Medium" under icke jaktsäsong och "Aktiv" när de jagas med. Mina två (labbe på 6 år, kastrerad cairn på 2,5) får för närvarande lamm och ris vilket är lite magrare. Jag gillar även innehållet bättre i det, är medveten om arseniklarmet men tycker att risets fördelar överväger riskerna. Hundarna funkar fint på det; sedan jag bytte till ett magrare foder är de mer nöjda med mättnadskänslan. De är pigga och glada, fina i päls, hud och trampdynor, sätter muskler fint. Har dessutom bra värden vilket jag kollat i samband med andra saker hos veterinären. Att Halla dessutom ligger bra i pris är förstås också positivt även om det inte är anledningen till vårt val av foder. Vi beställer en hel pall åt gången då har vi foder för 5-6 månader. Ytterligare plus är att det är svenskt och relativt närproducerat. Nackdelen är väl att Halla även är en minkfarm vilket känns lite sisådär ur etisk synpunkt. Det gäller ju å andra sidan tyvärr många av de svenska (färsk)foderfabrikanterna. Det är spannmål i men faktum är att i alla fall mina hundar har funkat bättre på foder med det i än på spannmålsfritt där de ständigt var hungriga och dessutom känsliga i magarna.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#2 Magnussons kostar ju 359kr för 14kg 😕 Så det är ju en bit billigare för 2kg mer. Kanske bara var 10kg i min påse? jaja hahah har ingen vidare koll sålänge jag har maten hemma är jag nöjd 🤐
Jag prövade bara magnussons nyligen, har sett att det finns en spannmålsfri variant (kanske är ute och cyklar) och jag ska testa den senare, I värsta fall får tikskrället äta upp torrfodret (eftersom hon tål allt). Jag tror jag gav torrfodret i 2-4dagar innan hela magen var prickig och kliade, Så jag slutade ju ganska direkt, Jag var ju i en "övergångsperiod" så jag gav inte mycket ungefär 20-30% magnussons och resten av det gamla fodret.
Men alla hundar är ju olika, Tiken har inte reagerat alls på magnussons.
Jag försökte kolla upp innehållet på både magnussons (just den jag köpte) och den jag redan har men jag förstod mig tyvärr inte på beskrivningen i magnussons hemsida, Såg dock idag när jag köpte mig en ny av protection dog maxi junior att den var vete fri, Så kanske är det som spökade i magnussons torrfoder för just min hund.
Jag ger min hund Standardt Normal.
Hunden håller lagom hull och fin muskelmassa (kastrerad hane), har fin päls, starka klor och fin-fina gaddar. Mycket nöjd. 🙂
// Harley
De gånger jag inte ger färskt så blir det standardt normal. Anledning till valet av just det torrfodret är för att det är ett rent foder med kort innehållsförteckning och bra innehåll.
#4 Ooh, har du valp? Det har jag missat! 😍
Jag ger Purizon Lamm och Lax. Billigt foder ur bättre-kategorin. Sen ger jag även olika fodersäckar med röda lappar på. Just nu är belöningsgodiset en blandning av Taste of the Wild kattfoder, TofW valpfoder och Orijen röd vuxen, och så Purizonen då.
När jag inte ger färskfoder ger jag Magnussons. Fungerar bra.
Mestadels ger jag hundarna färdig BARF, men kompletterar med torrfoder till tiken och då blir det Canagan(Country game eller Scottish salmon). Bra innehåll och drygt. Håller vikten trots hård dragträning.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Mina får ett mål färskfoder och ett mål torrfoder varje dag. Som torrfoder ger jag Standardt normal och är nöjd med det, både innehållsmässigt och prismässigt.
Vår CsV tik får Wolf of Wilderness som är så naturligt foder som det kan bli för en varghund.
De förra ägarna gav Halla vilket är skit och det tog ett tag innan det blev ordning men nu är hon toppen i magen och trivs med det nya fina fodret. De har även blötmat (wolf of wilderness) vi köpt hem för att ha i kongen och vid speciella tillfällen då vi blandar ut i fodret på helgen och på högtider och hennes födelsedag. Vi ger även annan naturlig föda från frysdisken.
12kg kostar runt 550 kr via zooplus och de har även sina fina ekonomipaket 2x12kg för 999kr.
Varför vi valt våran mat? Ja, vi vill inte ha massa konstiga tillägg i maten och vi vill ha det så naturligt som möjligt gå.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Min hund äter tre torrfoder samtidigt, magnussons för att jag tycker att det är bra, doggy för att hon älskar det och one som jag strör ut över golvet när jag går hemifrån så att hon har något att göra en stund.
#8, Valpen är inte min egentligen utan ingår i vår "storflock" eller vad man nu skall kalla den (vi är tre personer som bor mer eller mindre ihop). En jaktlabbe på fem månader :-) . På bilderna är han förstås lite yngre <3
#18 Nämen! 😍
#12, Jag tror att Bitiba.se har WoW men till något lägre pris än Zooplus (samma koncern på något vis, brukar ha snäppet lägre prissättning). Tänk på att Johannesört interagerar med många läkemedel OM hunden skulle bli sjuk och behöva medicin. Tror dock inte att det gäller såpass små mängder som det är i fodret utan mer när man tar Johannesört som naturläkemedel :-) .
Har Acana (varierar mellan sorterna), Simpsons Premium och Magnussons Meat & Biscuit som godisfoder.
Acana och Magnussons har hundarna ätit i flera år. Simpsons i ungefär ett år för ena hunden. Alla fodren har fungerat mycket bra. Tidigare hade vi Magnussons som helfoder och det funkade också väldigt bra.
Har valt dessa foder för att jag gillar råvarorna. Livsmedelskvalitet i Acana och Simpsons. Enbart svenska råvaror i Magnussons. Inget ris i något av fodren. Alla foder med ris går bort. Alla foder med anonyma råvaror går bort.
tack ni som svarar är intressant att veta
Jag ger Brit Care venison & potato. Funkar utmärkt.
#16 Ah! Tack ska kolla in sidan och se om de levererar snabbare. Att vi tar från Zooplus är mest att de har våran mat och grejer till gerbiler med till vettiga priser också. Allt på ett ställe.. men visst letar man alltid efter där det är billigare 😃
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
jag beställer från animail går alltid väldigt smidigt för mig:)
Ska säga vad jag själv ger också Utfodrar nu med Carrier grain free lamb, har inte superkoll på vad som är bra torrfoder men ser hur hundarna mår och utgår därefter kompletterar med färskfoder/mjukmat/ägg varje vecka. Ska nog testa en annan torrfodersort snart men de är ok detta för mina hundar, bajsar inte så förfärligt mycket och de ser bra ut.
Innan jag bytte till färskfoder så gav jag torrfoder från acana.
Nimbus äter purina EN då det är det enda som funkar till hans känsliga mage. När Dobby går över till vuxenfoder tänkte jag försöka gå över till samma. Dobby äter four friends av samma anledning :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Mina äter Four Friends Sensi Dog High Calorie. Funkar utmärkt och jag är mycket nöjd!
Helt ok pris, lätt att få tag på. Alla mina funkar så himla bra på det! Bajset är nästan som färskfoderbajs, något oftare och luktar kanske lite mer men mörkt, hårt, små högar och nästan doftfritt. Proteinkällorna kalkon och anka passar min ras utmärkt. Det höga energiinnehållet passar mina energiska hundar som inte är särskilt matglada och lätt faller ur. Svart på vitt kanske man hade önskat en kortare lista med ingredienser osv men huvudsaken är att hundarna funkar bra, då är innehållet inte så viktigt.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com