Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1226 ggr
SummaSummarum
0

Dalmatiner vs KH Collie

Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med en sak jag klurat på 🙂

Jag är i hundköparplaner (första hunden) och efter att ha skannat SKK:s hundraslista några gånger så har jag fastnat för Korthårig Collie och Dalmatiner. Men när jag läste på om dom så tyckte jag att dom kändes väldigt lika? Liknande storlek, pälstyp, mentalitet, aktivitetsnivå… Eller är jag ute och cyklar? Jag skulle gärna vilja höra mer om raserna från de av er som har erfarenhet utav dem! Så jag lättare kan lista ut vilken som skulle passa mig bäst (eftersom jag tycker dom är lika fina utseendemässigt 😇)

Det som vore intressant att få svar på är…

• Aktivitetsbehov. Vilken ras kräver mest, fysiskt & mentalt? Jag vet att collie är en brukshund men jag har förstått att det inte är på schäfer-nivå t.ex..

• Mentalitet. Vilken är mest passande för en första gångs-ägare? Hur svårt är det att hitta en "bra individ" av resp ras (har ju hört om dålig mentalitet osv… rädslor.. hur avskräckt bör man som gröngöling bli?)

• Pälsvård. Båda hundar är ju korthåriga men hur är det med fällandet? Fäller de året om eller periodsvis och vilken fäller mest?

• Jaktlust. Har någon ras mer jakt i sig/svårare att ha lös?

• Vakt. Är någon ras skälligare än den andra?

Det kan ju vara att raserna är princip exakt likadana i något/några av ovanstående punkter och då får man gärna säga det med, såklart! Och om det finns något annat som är bra att veta, jag uppskattar allt 😃 Jag är ute efter en hund som är lite mer än bara "aktiv sällskapshund" (typ Pudel..) eftersom jag vill träna hundsport (rallylydnad och lydnad men sök verkar häftigt…Dock svårt) men som inte är lika krävande eller mentalt svår som t.ex. en Schäfer eller Malenois eftersom jag är nybörjare. Tror ni Dalmatiner eller Collie kan funka då eller är jag fel ute?

(Ps. Jag ställer samma fråga på ett annat hundforum också så om du tycker dig känna igen inlägget vet du varför ^^)

apportbocken
2

Kan inte tillräckligt mycket för att kunna berätta utförligt om någon av raserna, men jag har hört att dalmatiner är himla jobbiga när de fäller, stickiga små hårstrån som verkar finnas i hela ens hus. 

Dalmatinern borde även ha mer jaktlust med tanke på att vi trots allt finner den i rasgrupp 6. 

Mentalt gäller det att vara noga med val av uppfödare av båda raserna. Har hört en del dåligt om dalmatiner med rädslor, aggression att de är svårtmotiverade mm, men vet inte om allt stämmer. Collien är ju lite för vacker för sitt bästa men om du hittar en bra collie så har du hittat en BRA collie, om du förstår vad jag menar?

Nu vill jag bara be om ursäkt för andra redan svarat det jag skrivit i tråden, jag har pausat lite medan jag skrivit inlägget.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

mejamylove
0

Dalmatiner kräver väl också mer fysiskt än mentalt medan collien är lite tvärtom

Wellcraft
3

Dalamtiners kan vara jäkligt tuffa och hårdhudade.
KH collie är mjukare, oftast lättare förstahundar än dalmatiner.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

crins
0

Vet en som har dalmatiner nu! Livliga hundar, och är tydligen en vakt hund också, men verkar glada.. Collie är indevider så det finns både starka och svagare indevider mentalt! Men en underbar ras! Min första collie satte alla andra raser på plats! Men det är krav på MH- på hundarna, så jag tror det är en smaksak, då collie också kan vara livliga.

CayKantos
0

Från found är det ju två helst olika linjer av hund du än inne på :) Collien är ju en vallhund och har alltså fortfarande en del av dom egenskaperna i sig även om den inte blir använd till vallning speciellt mycket längre. Dallen är originalt en jakthund och blir fortfarande använder till detta. Så det är en del skillnad pga av deras ursprung. Kommer inte ihåg vilken sorts vallade collie va men tror dom hade skallmarkering. Så dom kan ju ha lika lätt till skall som en Dalle. Många vallhund är "skallglada". Vallhund ar är även mjukare och har den egenskapen att kunne jobba självständigt men utan att bryta någonsin bryta samarbetet om du förstår? Dalle är ju jakthund och en lite "hårdare" hund. Dom kan också vara ganska självständiga. dom fokuserar på den uppgift som blir gett till dom och försöker lösa den på bästa sätt, tar inte alltid hjälp av matte/husse. (obs. Har mest skrivit utifrån hur generellt det är med jakthund och vallhund och då blandat innan lite av det jag vet om collie och Dallen! Men tänkte det var bra att skriva andå, hoppas det hjälpte!) En Dalle ska ha mer jaktlust medan en collie kanske inte har lika mycket. Har oxå hört att dallar fäller med dom där jobbiga stickig hårstrån. Men ofta beror det på hane el tik hur dom fäller. Tikar fäller mer säsongsmässigt medan hanar fäller typ året runt. Det finns mycket negativitet inom både raser angående mentalitet. Med kh collie har jag även hört om en del fysiska problemer. Men hittar du rätt och bra uppfödare kan du få några fantastiska individer från båda raser. Som någon skriver ovan är kh collie en ras som behöver mer mental stimulation jämfört med Dalle som kan klara sig ganska bra på mestadels fysisk aktivering (det betyder inte att man inte alls ska ge mental stimulering!).

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Paxxa
1

Du har redan fått ett svar av mig på ett annat forum, vill bara påpeka att vissa av svaren här är fullständigt felaktiga. Du får gärna skicka ett PM till mig, här eller där, om du vill prata dalmatiner. / Uppfödare av dalmatiner

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

CayKantos
2

#6 Vill jättegärna höra om dallen oxå om du skulle vilja dela med dig. Jag beskrev ovan bara vad jag har hört från andra och vad som jag allmänt vet om rasgrupperna. Så om detta är fel vill jag ju bli klokare :D

Instagram

Paxxa
10

För det första är det ingen jakthund och rasen ska inte ha någon jaktlust alls enligt rasstandarden, dock är det individuellt. Mina 2 födda i Norge och Sverige har ingen jaktlust medan min ryska jagar, förmodligen har hon blivit släppt på kaniner och fått "fixa sin egen mat" i Ryssland. Det är vakthundar ja, de varnar med något enstaka skall men är i övrigt inte alls skälliga. Däremot pratade de endel. Inte direkt svåra hundar, passar absolut som första hund, huvudsaken är att man passar ihop med rasen. Man bör vara bestämd och konsekvent. Säger man ner från soffan så betyder det NER NU! Ger man lillfingret så tar de hela handen, låter man den göra som den vill så kommer den ta det till nya nivåer hela tiden. Kräver framförallt motion före mentalträning. Funkar till de flesta sporter på låga nivåer, men collien är ett säkrare kort om man vill satsa på tävling. Hårar massor, oavsett kön och årstid. Främst är det en väldigt spretig ras uppbyggd av individer. Olika linjer är totalt olika både mentalt och exteriört så det viktigaste är att hitta en uppfödare med samma åsikter och föräldradjur som man själv anser vara bra hundar. Det är mina åsikter i kort :)

CayKantos
4

Jaha du! Jag måste ha blandat helt ihop dallen med något annat när min hjärna sa det var en jakthund! Jag ursäktar mina fel :) Bra att bli rättat så man inte för samma fel igen ;)

Instagram

Paxxa
7

#9 Helt OK att ha fel, som tur var så fanns jag här och rättade nu. Tips till nästa gång är att kanske läsa rasstandarden en extra gång innan man försöker hjälpa någon med raser 😉

Anibaz
2

#9 Dalmatiner har använts till jakt också så du är inte helt ute och cyklar.

Paxxa
2

#11 Bakgrunden för dalmatiner är mycket diffust. Det finns målningar med prickiga hundar i jakt och därför reggades de som jakthundar när det först blev en ras av dem. Dagens dalmatiner ska inte ha någon jaktlust och den mest troliga bakgrunden är att det är vagns- och vakthundar men som även fick hjälpa till att jaga in mat.

Anibaz
2

#12 Innebär inte det att de använts till jakt? Tydligen används några till det även idag.

Hime
2

#13 Fast är det så i avels programmet  man strävar mot noll jaktlust kan man inte klassa det som jakthund. Har träffat många dalmatiner genom åren (en av mina favorit raser) och  flesta Chihuahua har mycket mer jaktlust.

Citat ''Det är en utpräglad sällskapshund med låg jaktinstinkt.''

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/dalmatiner/

Anibaz
2

#14 Säger bara att de som trodde det var en jakthund inte är helt fel ute eftersom dom faktiskt använts till jakt. Och att vissa exemplar fortfarande gör det. Sen att dom inte klassas som jakthundar och inte ska ha jaktlust har nog alla förstått nu.

Paxxa
6

Fast bara för att ett fåtal individer jagar så betyder ju inte det att "dalmatiner används till jakt"? Det är individer som används till jakt då, inte rasen.  Dessutom orastypiska individer eftersom rasen inte ska ha någon jaktlust. 

Men absolut, rasen är allround och ganska spretig, dessutom lättlärd, så visst finns det individer som kan jaga. Men ja, det är ju inte vad man strävar efter.