Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1288 ggr
[AnimeV4]
0

Belöna eller ej?

Hittade ingen bra tråd och gör en ny.

Jag är kluven. Ni som haft valpar eller icke rumsrena hundar. Berömde ni när de gjorde ifrån sig ute eller ej?

-Varför? Hur?

-Varför inte? Hur gjorde ni istället?

-Fördelar och nackdelar?

-Hur blev de som äldre? Förväntar de sig fortfarande belöning? Kissar de på kommando?

Wellcraft
2

Belönar ordentligt men enbart med rösten

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annette
0

Japp, berömde rikligt med rösten och ibland en godisbit.  Han blev rumsren rekordsnabbt och det har aldrig hänt olyckor inne. Numera förväntar han sig inte belöning men efter att vi kommit in brukar vi göra några små konster, tex rulla runt och då får han en leversnitt. Han kan kissa på kommando under rätt förutsättningar, tex vid ett träd eller stolpe.

Kallaterrier
5

Vad är du kluven över? Är du rädd för att hunden ska gå och hålla sig och enbart kissa för belöning?

Vi berömde gladeligen vår valp när den kissade ute för då gjorde hon ju rätt! Det beteende man vill ha, det förstärker man tycker jag. Hon kan kissa på kommando idag och när hon lyder ett kommando får hon beröm oavsett vilket kommando vi ger. Hon kissar även utan kommando, jag tror inte kommandot och berömmet har stört någonting alls.

Lilahnee
0

Ger ni godbiten under tiden hunden kissar eller precis när den är klar? (kommer vilja berömma min framtida valp men är rädd för att störa den när den kissar).

Kallaterrier
0

#5 Körde enbart med röstberöm, ett lugnt och fint beröm när hunden kissar, kanske lite bus och lek efteråt.

Frida B
0

Körde också enbart med röstberöm, men det funkade. Nu går han oftast och kissar om man säger "gå och kissa" eller är han nödig sätter han sig vid dörren och väntar på oss haha.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tiger tok
0

Men tänker om man berömmer, tror inte hunden att den är duktig även om den kissar inne??

Kallaterrier
1

#8 Beröm när den hunden kissar ute eftersom att den gör rätt, om man inte säger något hur ska den då fatta? Det är ju bara att låta bli att berömma när den kissar inne, hundar är smarta, de fattar att det inte bara är själva kissandet som belönas utan att den gör det på rätt plats.

tiger tok
0

#9 om den man ser till att den kissar ute och nästan ingenting inne (om det går) så fattar den ju att den ska kissa ute? Aja, tack för ditt svar, då vet jag 😊😊

Kallaterrier
2

#10 Jo, det är klart, men det finns ju en aspekt till. Om hunden gör det som man vill att den ska göra, varför ska den inte få reda på att den är duktig då? Vi har ibland en tendens att ta för givet att hunden ska göra rätt utan att berömma den, lite trist tycker jag.

tiger tok
0

#11 det är klart man ska belöna, men bara spekulerar här!!

Karmatarerskanise
0

Belönade med både röst och godis.

jenmjao
0

Min senaste (8månaders hane) lärde jag in "kissa" jag sa kissa precis när han ställde sig för att kissa, När han började kissa sa jag "braaaa kissa, duktig.." med en lugn röst och direkt när han var klar blev rösten pipig och han fick godis. Han får inte godis längre 😉 Däremot berömmer jag båda hundarna när dom kissar, det sitter fast, så röstbelöning får dom varenda gång ute.
Tiken är 5(väldigt snart 6)år, På henne hade jag också lärt in kissa kommando, Och det var sist vi var hos veterinären (hon hade någon liten böld på sin kissemurra) som vi behövde urinprov och jag insåg att kommandot kissa var det bästa jag lärt in.. Eftersom jag kunde säga kissa och sätta skålen rakt under henne och fick kisset.. 
Har även kommandot ifall jag har bråttom någonstans, eller bara behöver kissa dom snabbt mellan något.

[Nalle-]
0

Jag berömmer med rösten när han kissar ute :) Han är 11 veckor nu och det blir allt förre olyckor inne, men han är långt ifrån rumsren ännu. Min äldre hund var i princip rumsren vid 12 veckor, han lärde sig otroligt fort! Gjorde lika dant med honom. 

Oj, insåg att jag missade typ hälften av frågorna. Nej, han väntar sig ingen belöning längre. Och han han kissa på kommando, men tror inte det hade med att jag belönade honom som valp att göra. Mer att jag har sagt "gå och kissa" när han varit kissnödig, och med tiden har det blivit som en signal.

Karmatarerskanise
0

Missade också resten av frågorna.

Anledningen var för att visa att det var rätt att kissa ute. Och det var ju fördelen. Fanns inga nackdelar. Dom väntade sig inte godis sen eftersom jag bara gav ibland. Och dom kunde kissa på komando.

[AnimeV4]
0

Vad roligt med många svar! Tack!🙂

#4 Jag är inte ett dugg orolig. Det är bara det att jag tänkte på att man vill låta bli att berömma vissa saker som kommer att vara naturliga ex. ignorera/låtsas som ingenting när man ensamtränar och kommer tillbaka. Att inte göra en grej av det så att det skapar en stress, helt enkelt☝️

Jetaime
0

Jag berömde med ett "bra"/"duktig tjej" när hon kissade/bajsade ute. Hon förväntar sig absolut inte någon belöning när hon gör något ute längre.. Men hon kollar gärna på mig medans hon kissar/bajsar så jag kan ibland säga "duktig tjej", framförallt när hon bajsar för hon är sååå dryg med det och måste verkligen hitta ett speciellt ställe som duger.. 🤪 

Hon kan kissa på kommando, det fick hon lära sig redan som liten valpis. Väldigt smidigt när man pendlade mycket med valp. för att undvika ev olyckor..  ;)

densomundrar
0

I början belönade jag när min hund gjorde det i huvudtaget, även fast det var inne Det tog 1 dygn för honom att kissa (inne) och 2 dygn innan han bajsade (inne) trotts att jag var ute och hade tråkigt med honom hur mycket som helst, så för att han skulle känna att det var ok att kissa och bajsa även fast han inte längre hade sin gamla miljö och gamla kompisar berömde jag allt med rösten. Därefter började jag vara berömma ute, när han fått igång systemet, och absolut aldrig fy när han kissat på fel ställe. Berömde med lugn röst när han kissade eller bajsade men upptäckte att han vart lite störd av det, så direkt när han slutat kissa eller bajsat så berömmer jag massor med rösten och det verkar fungera bättre. Detta är inget jag har slutat med även fast han är över året och rumsren, kommer fortsätta berömma då beröm är något som jag tycker att hon förtjänat även om "vi ser det som självklart". Att kissa och bajsa på rätt ställen är lika mycket värt för mig som alla andra saker han gör för en "normal" vardagslydnad/samarbete. Jag berömmer mycket och ofta sådant jag vill att han gör, även de små sakerna :-)

Kallaterrier
2

#17 Vad som orsakar stress hos en hund är så individuellt. Vår hund har aldrig blivit stressad av att vi sagt att hon varit duktig när hon varit ensam och" passat" huset, hon har ju gjort vad vi bett henne om.

Men jag tror det är svårt att framkalla stress när det gäller kissandet om man är lugn och fin själv i situationen oavsett beröm/belöning eller inte.

[AnimeV4]
0

#20 Förstår vad du menar!