Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1731 ggr
kajsa_johansn
0

Eran erfarenhet av Eukanuba?

Uppfödaren vill att vi ska utfodra med Eukanuba men när jag läser känns det som det är väldigt mycket vete i det, vad är eran erfarenhet av det fodret?

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

Changrila
0

min äldsta åt det hos sin förra ägare. Hon pruttade hysteriskt mycket, bajsade mycket och hade helt glanslös päls. Min vän gav eukanuba till sina hundar förut, det var likadant där. Kommer även ihåg hur det stank(!) om bajset… När hon plockat upp bajset i bajspåse så gick jag inte närmare henne än 15 meter förrän hon slängt påsen, för det var en så fullständigt vidrig stank. Själv ger jag inte euknanuba ens som belöningsgodis, tackar nej till provpåsar och om jag skulle vinna deras foder på tävling så hade jag sålt det eller gett till hundstallet.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

kajsa_johansn
0

#1 Det var ju inte bra, våra nuvarande hundar äter vet-foder så vi är inte beroende av att de andra äter nåt speciellt, helst skulle jag vilja ge färskfoder men det känns lite väl dyrt, men i alla fall ett vete-fritt foder skulle vara bra att ge, vi får se vad som händer när valpen kommer.

nouw.com/vovveloo

[Natchie]
0

Jag har ungefär samma upplevelser av eukanuba som #1 skriver, min förra hund åt det fodret en period men jag bytte ganska snabbt av samma anledningar 1 beskriver, min hund kliade sig även mkt över hela kroppen när hon åt Eukanuba.

[Nalle-]
0

Mina föräldrars hund har ätit eukanuba hela livet, han gillar det och har inga problem alls med dålig mage :)

Growing Nerves
0

Mamma ger sina det, jättefin avföring, jättefin glans i pälsen. Jag tror faktiskt det beror på hund lite hur dem reagerar. Är ju så med alla foder. Själv ger jag inte det, och skulle inte göra det just pga mycket spannmål.

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

tiger tok
0

En hund jag känner får det, hon bajsar mycket men inget övrigt problem!!

crins
0

Beror nog vilken "typ" av ekanuba foder, dvs det finns ju olika sorter inom ekanuba med, tjocka hundarhundar t.ex, äter light variant! Då kan det ju vara mkt spannmål, högenergifodren är ju mera protein! Inom torrfoder finns det också olika märken!Och fodermärken som inte inehåller spannmål. Annars går det ju ge färskfoder om man vill det! Ekanuba har fått bäst i test på kattsidan, har jag läst! Men på foderpåsarna för ekanuba finns ju både frisk och sjukfoder!

Changrila
3

Det foder som är billigast att köpa per kg är inte alltid det foder som är billigast att ge… Dessutom är det (åtminstone enligt mig) väl värt att lägga några kronor extra per kg mat för att få något riktigt bra som hunden mår utmärkt av än att köpa något som hunden "mår ok av".

---------

thenewbreed
0

Jag ger Eukanuba Large breed adult med kyckling, tror den heter så. Min hund är en Flatte och han har helt glansig och len päls. Han bajsar 3 gånger om dagen, morgon, lunch och kväll. Bajset ser helt normalt ut, luktar hundbajs men inte någon extrem lukt. Uppfödaren ger det till alla sina hundar och det var alltså Sigges startfoder. Eller ja, valp-verasionen då. Men vi har kört vidare för jag har tyckt det har fungerat men hade egentligen plan på att byta till Acana. Men som sagt, det funkar bra så ser ingen anledning att byta.. än i alla fall.

Medarbetare på bildredigering! :)

kajsa_johansn
0

#7 Jag skulle ge Puppy Medium i sånna fall.

nouw.com/vovveloo

crins
1

#10, prova det fodret, om uppfödaren rek. det, det är bra att följa uppfödarerens rek, så man inte måste byta i onödan, det kan göra valpen dålig i magen, ska man byta ska det ske sussisivt, så man blandar det gamla med det nya fodret! Tycker du sedan puppy medium gör att valpen bajsar mycket, så byt då foder! Min tik åt doggy som valp som uppfödaren gav hon bajsade 5ggr/dag, bytte till högenergi foder och hon bajsade varannan dag! Så prova fodret din uppfödare rek.

kajsa_johansn
0

#11 Självklart ska vi börja med det för våra hundar har aldrig ätit det så har ingen aning om fodret, de har ätit det mesta annat istället.

nouw.com/vovveloo

Hiro
0

Min labrador åt Eukanuba Puppy medium som valp och gick över till Eukanuba Labrador när hon blev vuxen. Bra bajs, fina klor, tassar, glansig päls, bra aptit. Inga problem helt enkelt

[Forest]
1

Är det en foderhund du har eller varför vill uppfödaren att du ska ge detta foder som du kanske inte tycker är så bra? vet många hundar som äter det märket och har bra magar mm.

kajsa_johansn
2

#14 Nae, vi ska köpa en  valp och jag har två hundar sen innan. Uppfödaren vill att man ska ge det märket men jag är skeptisk.

nouw.com/vovveloo

Jetaime
2

Mina föräldrars labbe åt det innan, men verkade inte tåla det riktigt då hon nästan alltid var dålig i magen. Själv ger jag inte gärna foder som innehåller mycket spannmål. Finns ju olika sorter inom eukanuba, men tycker alla verkar innehålla ganska stor del spannmål och annat onödigt.

hundtok
0

Min ena åt det som valp. De bajsade mycket och konsistenses var sådär samt de fes hela tiden o luktade skit så enligt mig var det en tumme ned

Changrila
3

#15, det man får komma ihåg är att uppfödare (förhoppningsvis) är proffs på genetik och hur en hund av deras ras bör vara. Det betyder inte att de kan allt om allt och har de inte lagt tid på att specifikt lära sig massor om foder, då har de inte mer kunskap om det än vanliga hundägare. Troligen då kör de på något som de upplever att fungerar ok, inte allt för sällan sådant som de vinner på tävlingar. Fungerar det ok enligt dem så rekommenderar de såklart det till valpköpare också. Det är därför som tex royal canin och eukanuba är så vanligt, just för att de sponsrar hysterisk mycket hundtävlingar. Fodren i sig är egentligen inte bra, men med bra reklam går det att sälja vad som helst.

---------

kajsa_johansn
0

#17 Så känner jag också, att de helt enkelt "funkar" och då rekommenderar de det. Men vi får testa, annars blir det Acana tror jag.

nouw.com/vovveloo