Äntligen äter han (BARF)
Jag har haft stort problem med min hund och mat. Han tvärvägrar att äta om det inte luktar, är mjukt och superduper gott. (Jag har aldrig träffat på en sådan hund förut.. Och jag har varit jourhem åt över 120 hundar.)
Vi gav bara torrfoder i början. Men han vägrade äta det. Så då hade vi i vatten, men likaså, vägrade. Så vi köpte blötfoder, då åt han lite. Så vi testade blötfoder, vatten och torrfoder och han åt lite bättre då, men han skippade ändå några måltider.
Nu har jag börjat gå över till BARF, på grund av att han äter kött mycket bättre.
Så jag tog 50% BARF MUSH, 50% torrfoder och han slukar det som en normal hund gör. Allt borta. <3 Nu hoppas jag han fortsätter hålla.
Men ett litet problem. Han gillar inte ben. Han gillar inte att tugga på dom, även om dom är fyllda med kött. Någon som har tips på hur kan få honom intresserad?
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
När Tinja var yngre så visste hon helt enkelt inte hur hon skulle tugga på köttben. Det var krångligt tyckte hon, och så ignorerade hon benet.
Så jag höll helt enkelt i det, uppmuntrade henne och hon började tugga. Nu kan hon tugga själv, och har en väldigt bra, lugn takt när hon tuggar. Jämfört med Benji som krossar och tuggar i sig ben på 5 sekunder.. Ingen bra taktik.
Har försökt det faktiskt, men då drog han bara bort köttet men hatar att få gegg runt munnen märker jag.
:/
Är det köttiga ben han inte gillar, eller alla tuggben överhuvudtaget? För rent näringsmässigt så behöver han ju inte köttben om han äter Mush, om han får helfodret? Sen är det väl bra om de får tugga lite ändå :) Har du testat annat färskfoder? Mina fick Mush en period, sen bytte jag till Nordic färskfoder och de är mkt gladare i maten nu! Han äter inte kycklinghals? Det är det enda köttigare som mina tuggar i sig med glädje, kanske lite på ngn kycklingvinge. Allt annat är för hårt.
Han gillar köttet, men inte själva benen. Han gillar inte hårda saker (Torrfoder, hård godis, ben m.m) Trodde först att han kanske hade fel i munnen eller att han hade ont i någon tand, men blev konstaterat efter ett veterinärbesök att det inte var det. :/
Helfodret är det, men han har så mycket tandsten (Jag får borsta hans tänder nu) Skulle vilja att han käkade lite ben så det kanske blev lite bättre.
Har köpt kalkonvingar, köttet älskar han. Men han äter det endast om jag skär bort det från själva benet.

Ta bort torrfodret helt och ge bara barf. Om han inte vill tugga på ben alls, testa att ge stora köttbitar, senor ed. Prova att banka sönder benet i en vinge med hammare. Kanske går det att vänja in honom med att tugga och jobba mer med maten.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jo.
Började för bara någon dag sedan så vill göra det mer försiktigt och inte bara pangbom nytt foder. Så tanken är att han ska sluta med torrfoder när han vant sig mer med BARFET
Det måste jag prova! :)
Herregud! Han tar godis, och han jobbar för det också! Han har ätit sina första ben och är inte alls kräsen längre. Jag märker att han njuter av maten nu för tiden och inte tvingar sig i den. <3 <3