Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1379 ggr
densomundrar
0

Nyser

Kan hundar bli förkylda och nysa så som oss människor? Har aldrig varit med om att min hund eller tidigare hundar nysit såhär intensivt.. Hunden har i grund och botten bakåtvända nysningar och de senaste typ två dagarna har han även börjat nysa utåt en massa, därför funderar jag på om det kan vara förkylning för han ser inte hängig ut och han äter och dricker som han brukar. Avtar det inte eller att hundar helt enkelt inte kan vara förkylda ringer jag självklart veterinären, så ni behöver inte förtydliga det för mig :-)

AnneN
0

Hundar kan bli förkylda precis som oss, men din beskrivning tycker jag låter mer som att hunden har noskvalster. 

Ring veterinären för att få undersökning och behandling och håll hunden borta från andra hundar ca 3 veckor efter avslutad behandling. Noskvalster är inte farlig men mycket smittsamt och irriterande för hunden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

densomundrar
0

Är det dom bakåtvända nysningar du tänker på så kollade jag upp det förra vintern när jag hämtade honom och fick då information om denna åkomma och att den är helt normal på små hundar och att det inte rörde sig om noskvalster som jag först var rädd för. Det som tillkommit är ju dom "vanliga" nysningarna.

[Nalle-]
0

Innan jag såg din kommentar tänkte jag också noskvalster, ofta har de ju inåtvända nysningar då men min fick det förra vintern och då nös han bara utåt. Nyser han extra mycket när du tex går ut? 

Kan ju också vara något som fastnat som irriterar, så det låter klokt att låta en veterinär kolla upp det om det inte blir bättre :)

densomundrar
1

Nej, jag kan inte se något samband mellan nysningarna och vad som händer under dagen, iof har han ju bara haft dom vanliga nysningarna i någon dag. Tänkte ringa och iallafall rådfråga imorgon, får se vad dom säger.

densomundrar
0

Ringde för rådfrågning nu på morgonen och dom tyckte inte att det lät som något akut men att vi kunde kolla upp det ifall att, fick en tid om en vecka så får vi se vad dom säger om det :-)