Polishundar
Såg nyss en video på Facebook där en av polisens hundar får en sten kastad på sig av en demonstrant. Blev riktigt ledsen av att se det, poliserna har skydd för ansiktet/kroppen och hundarna har munkorg.. Så jag började tänka att varför hade de hundarna med sig? För att skrämma folk? Är det någon som har insikt i det här? Jag är riktigt upprörd och besviken över polismyndigheterna efter detta..
Jag började tänka samma (i Hundar gruppen va?), VARFÖR har dom med sig hundarna, som inte kan skydda sig själva (när dom har munkorg) på en sådan plats? VARFÖR?
Länk till videon OM någon är intresserad av att se den: https://www.facebook.com/Stodsvenskapolisen/videos/647737588728486/
Munkorg tas av när polisen vill använda hunden. Ofta har man med hund för att avskräcka och ibland för hjälp med att gripa folk.
Det är ju inte polisernas fel att någon idiot kastar en sten. Missriktade känslor.
För att det är ett effektivt sätt att skingra folkmassor. Det är ett gammalt klipp, hunden blev återställd väldigt snabbt och fortsatte i tjänst tills han blev pensionär av ålder. Det är pappan till min förra tik, en fantastisk hund med rejäl skalle och arbetsmoral. Det är också därför hundarna inte knäcks av en sådan händelse, de skakar av sig och går vidare.
Och anledningen till att hundarna har munkorg är förstås för att de inte ska bita människorna som ska motas bort.
#2 tycker det är fel att använda hundar till att avskräcka. #3 Polisen kan finna andra effektiva lösningar för att skingra folk utan att ha med djur som far illa.
#3 Det kan du tycka, så länge hundarna tycker de lever de ballaste liv som finns så är uppoffringen rätt liten anser jag.
Så du tycker att pappan till din hund likaväl hade kunnat få ett skott i huvudet? Eller en större sten som hade kunnat skada rejält är en liten uppoffring?..

Fast i vilka situationer/platser anser ni det då vara okej att ha tjänstehundar med sig? I lugna miljöer där hundarna aldrig riskerar att bli skadade?
Humlas uppfödare berättade det att hans ena malle blev ordentligt slagen med ett järnrör. Okej? Nej, naturligtvis är det aldrig okej, men är lösningen att inte använda hundar i tjänst? Denna hund var med honom och arbetade en lugn kväll då detta hände. Personen gick på hunden istället för föraren. Naturligtvis var det ingen trevlig händelse för varken hund eller förare men hunden hämtade sig bra och inga kvarstående rädslor. Den jobbar fortfarande.
Som jag ser det ligger inte felet hos polisen. De gör sitt jobb och har bra hundar som gör ett fantastiskt jobb, annat kan man väl säga om vissa andra i videon.
#7 Hur gammal är du?
#5 Och det har du rätt till att tycka.
Personligen tycker jag det är bra att polisen kan ta hjälp av hundar. Poliser behöver all hjälp dom kan få i vårt sjuka samhälle.
Sök/spår? Det var de jag trodde de främst användes till, att se videon fick mig att skaka av besvikelse. Men verkar som att ni har hum om detta och att det tydligen är helt okej. Men jag har tappat respekten efter videon tyvärr. Majken, tror inte det spelar någon roll om jag är 12 eller 58? Jag är hundägare och det räcker gott o väl för mig att se en sån video för att bli upprörd. Är inte av den argumenterade typen så tackar för jag fick svar varför de gör som de gör, även fast jag inte gillade svaren :(
#11 Det spelar roll för mig och för hur jag skriver till dig, det är därför jag var nyfiken på din ålder. Är du ung så förstår jag varför du resonerar som du gör och då tar jag mig gärna tid att utveckla mina svar.
#11 Tappat respekten för vem? Polisen?
Om ditt svar är ja tycker jag det är sorgligt. Och överdrivet. Bli arg på rätt personer istället. Dom som skadar polishundar och poliser.
Jag anser själv att använda hund kan vara väldigt praktiskt av polisen, Men jag undrade över hela munkorgen, i situationen och kände att hela situationen var hemsk, Och undrade därav varför hundarna var med just då, Och inte senare/tidigare (kan ha sett likadant ut då, eller annorlunda). Nu fick jag svar och tackar för svaren, Läste även innan detta att hundar med munkorg (som hoppar på som dom är tränade för) känns som ett jädra slag, Så att även det kan användas som ett "vapen" eller vad man vill kalla det för. Så jag är nöjd i allt jag fick veta efter min kommentar, Men filmen får mig att vilja gråta, Har nog sett den för många gånger nu, och ingen djurvän vill väl se ett djur skadas..
Hundar kan försvara sig även med munkorg på! Pratade med en väktare som har fyra schäfrar, och hundarna kan springa mot en människa och t.e.x bryta ett revben (eller något annat) på människor även med munkorg på!