Valp har sprutdiarré
Måste bara få skriva av mig lite! Jag är så himla orolig för min 12 v valp. För två veckor sedan var han superdålig i magen, sprutdiarré, svullen och pep för att han hade ont. Nu har det kommit tillbaka igen och jag är så otroligt ledsen. Veterinären är på väg för att hämta honom och ta honom till kliniken för dropp och sedan får han följa med henne hem, underbara Solsidans Djurklinik! Det sista jag vill i världen är att denna lilla kille ska ha ont, varför kan allt bara inte fungera? :( Han har en parasit i magen/tarmen (kommer ej ihåg namnet) som det inte finns någon medicin mot utan när hunden blir äldre försvinner den. Denna ligger troligen bakom problemen från början. Vi bytte foder för några dagar sen men har slutat med det nu direkt när han blev dålig. Är orolig för bestående men och framförallt för hur han ska klara detta - och hur min ekonomi ska klara det! Senaste räkningen gick på över 11 000 kr, och eftersom vi inte haft försäkringen "tillräckligt länge" finns det stor risk för att Agria inte ersätter. Försäkringen ska ha funnits i mer än 21 dagar och detta inträffade självklart dag 20 och 21. Att städa undan ändlöst med diarré kan jag hantera, men denna oro är hemsk.
Jag vet inget för att lugna din oro, men min tanke är att det kanske går på Dolda fel försäkringen. Det vill säga om det är så att parasiten redan fanns när du köpte valpen?
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Förstår VERKLIGEN din oro. Tänker därför dra en liten historia, som fortfarande är pågående.
Skkulle hämta Dobby när han var 9 veckor gammal. Kvällen innan ringer uppfödaren och säger att han fått kliande utslag på magen, och vill inte släppa iväg honom än.
Hämtar honom vid 10 veckors ålder i tron om att det var rävskabb. När han kommer hem har han även diarré, som kommer att pågå i 2 veckor. Klådan fortsätter, vi börjar fundera på om det verkligen är rävskabb.
Diarrén upphör, två dagar efter åker han på världens öroninflammation. Får behandla för detta i två veckor, klådan har lugnat sig men inte slutat helt.
Örat blir bra, han slutar klia sig, magen är bra. I några veckor. Nu har jag fått beskedet att flera andra i kullen börjat klia sig igen, och jag tycker Dobby kliar sig lite också. To be continued…
Just det. Tecknade försäkringen i tron om att det var rävskabb, men nu är vi mer inne på allergi. Har jag väl egentligen alltid varit… Så var osäker på om försäkringen någonsin skulle ta någonting med klådan att göra. Nu gjorde dom ju det….
Så, det jag vill säga är att jag förstår din oro. Och du är verkligen inte ensam. Det känns som om man är ensammast i världen om det, och tanken "varför just min valp?" hemsöker en dag som natt. Du är inte ensam!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Funderar om du kanske kan ge canicur? Men kanske inte som hel kur! Det ska gå kombinera med tex antibiotika! Det finns pro- canicur också! I bland kan det räcka bara ge 1-2 tabletter! (Det går naturligtvis på vikt) men jag menar i bland behöver man inte ge en "hel kur" canicur! Men du kan ju alltid fråga din veterinär också!
#0 och #2, Vad säger era uppfödare om saken? Lycka till med båda valparna, hemskt när de är sjuka :-(
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Oh nej, håller tummarna för er!!
Är väldigt nyfiken på vad för parasit i magen det inte finns medicin mot ? och som ska försvinna när hunden är vuxen - det har jag aldrig hört talas om. Parasiter försvinner inte bara !
JAg är inte mycket för dietfoder, men Royal Canin har ett veterinärfoder som ska vara mycket bra för riktigt dåliga envisa magar. Canikur på det är bra.
Min kille var rejält risig i magen två gånger som valp. Fick tips om "egen" dietmat (kokt vit fisk/ris) men han blev värre av det. Hos vet sa de sedan att vissa individer kan reagera och bli sämre på det? (hur vida det stämmer vet jag dock inte). Jag köpte med Royal Canins Gastro Intestinal burkmat+torrfoder, vilket hjälpte min otroligt bra.
En tesked blötmat varannan timme tills magen stabiliserat sig, sedan mindre portioner. Efter några dagar fick han några torrfoderkulor och sedan fortsatte vi trappa upp. Gav även canikur, full dos, under hela tiden på vets inrådan 🙂
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
Canicur är jätte- bra😀 för många år sedan, vae det receptbelagt! Min hund (vuxen) hade sprut diarre, det gick inte få stopp på! Gav medcinskt kol, risavkok, kom till veterinären hunden fick dropp och canicur, som är som "lera" och hunden svarade direkt och blev frisk! Man kan också koka risavkok på "gröt ris" som är snällare för magen, den informationen fick jag i allfall av veterinären! Men canicur kan man ju ha som ett litet kosttillskott på sidan om!😀 som jag beskrev tidigare!
#1 Det skulle det faktiskt kunna göra… uppfödaren kommer ta avföringsprov på sina hundar och om de visar sig aty de har den så bör det ju gå som dolt fel! Speciellt eftersom han var fullt avmaskad. #2 Näe fy så hemskt. Lider med dig, vi har ju lite samma problem! Hoppas att stackars Dobby kan få va frisk nu, liten :( Just exakt de tankar som du uttrycker är de som jagat mig! #4 Min uppfödare tyckte att hans första behandling var "konstig" men jar nog större förståelse när vi hittat orsaken! Hon tycker att det är väldigt ledsamt och hoppas också såklart att han ska må bra snart igen! #6 parasiten heter Cryptosporidium och kan även drabba människor! Till alla er andra som jag inte svarat, tack för alla råd och tips! Valpen är hemma nu och har fått antibiotika, ska få canicur kur samt kokt ris i maten, han äter torrfodret Gastro Intestinal Junior och var fin på det innan magen började knasa igen. Nu kan jag bara hoppas!
Cryptosporidium lät ju inte så kul :-( . Vet du om det är den sorten som ger zoonoser (smittar mellan olika djurarter) eller om den bara går på hund? Nu är jag bara nyfiken men har ni fått några speciella anvisningar med tanke på smittrisken? Ska ni ta prover med? Krya på vovven nu <3 !
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Men usch, låter inte alls roligt! Hoppas valpen kryar på sig snabbt! 🌺
#11 Faktiskt ingen aning om vilken han har, men vi fick info om att det kan smitta människor. Uppmaningen var att tvätta händerna så fort vi hantert hans bajs, inte mer än så. Antar att det blir prover om våra magar blir tokiga men inga symptom än så länge :) <3 #12 Tack! ❤️