Billig foderbehållare?
Letar nu akut efter en prisvärd fodertunna eller något att ha hundmaten i, då vi fått nån ohyra som även är intresserad av hundmatpåsarna.
Rekommendationer? Till 8 kg mat. Eller om det finns nåt liknande man kan använda.
Jag har en plåttunna från ikea.
Jag körde med en låda som liknade en sån här tills locket gick sönder, sprack längs med för att hunden hoppade upp på den 🤓Dumma hund.
Annars så var den jättebra, förslutningsbar och inte ett åbäke. Finns ju i olika storlekar.
Har du dollarstore i närheten har de billiga plasttunnor med lock som är väl förslutna. Förvarar djurfoder i stallet i dem utan problem.
Jag kör komposttunnor.
Om det är för ohyrans skull så måste ju tunnan vara helt tät. Inget problem för t.ex. en pälsänger att ta sig in i en behållare med löst pålagt lock som en komposttunna.
Nu kanske det är lite stort för dig, men Granngården har ju ljusgrå plasttunnor med lock (fodertunnor?). Bra i djurstallar.
Vad är det för ohyra? De flesta typer av foderförvaring är möjligen skadedjurs- och hundsäkra men få är "ohyresäkra". Jag hade mjölbaggar för några år sedan, enligt Nemor/Anticimex så är det i princip bara Tupperwareburkar och liknande som håller ohyra borta. Plåtburkar och annat hjälper inte. (Av någon synnerligen underlig anledning så hade jag dock mjölbaggar i hela lägenheten - UTOM i skafferiet och i hundmatsskåpet…) Det finns ju dock fukt- och vattentäta lådor som rimligtvis även håller ohyra borta, till exempel en sån här; http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/forvaringslador-korgar/forvaringsbox-662085/ Fördelen med den är att den ingår i en serie med andra lådor/boxar som finns på många ställen, tex ICA Maxi, Rusta, Jysk och så vidare. Går att kombinera på olika sätt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Och vi har tidigare haft stora problem med pälsängrar i huset där jag bor (jodå, det gillar torrfoder jättemycket). Finns det en springa på en tiondels millimeter så tar de sig in. Det gäller förstås alla småkryp.
Såna där konserverburkar i glas med bygellock är safe. Har du inget emot att dela upp det på ett par burkar säljer de 5-liters för en femtilapp styck här. Snygga är de ju också.
Vi har en som liknar denna källsorteringslåda från Ikea. Det finns lock till. Funkar alldeles utmärkt! http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30204623/
Hinner inte svara alla nu, är på jobbet. Men det är vivlar som invaderat. De är väldigt små. Nu är alla torrvaror i köket borta så de söker sig till vad som helst annat, trodde först de bara åt ris.
Vet att man kan köpa du # 2 har, men pga platsbrist skulle jag behöva en stående. arken zoo har på nätet några, inte så billiga, men borde inte de klara ohyra annars?
Nä nu måste jag nog beställa nåt eller bestämma mig för nåt då detär brådskande.
Denna verkar tät eller? http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Foderutrustning/Fodertunnor/Fodertunna-med-lock%2C-46-l/p/1240035_BASE
Eller den? https://www.arkenzoo.se/brit-fodertunna-i-plast-c150467
Ni som har riktiga fodertunnor från zooaffär, är de täta? glasburkar via nätet vill jag nog inte beställa, inte såna som kan vara otäta heller. dollarstore finns intehär.
Den på arken zoo ser ut som om den kanske är tät. Den på granngården gör inte det, tycker jag. Du måste kolla om det är packning i locket och locket måste klämmas fast, inte bara ligga löst på.
#11 Jag har den på granngården och den är tät. Är jätte nöjd med den, får plats mycket foder i. Går lätt i 18 kg som jag brukar köpa.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Granngårdens är inte tät. De flesta är INTE täta såvida det inte specifikt anges att de är vatten/fukt- eller ohyresäkra. Med tanke på att du redan har ohyran så hade jag kört på ett garanterat säkert kort, de flesta av mina burkar och förvaringsgrejer fick underkänt av Anticimex. En vanlig Big Pack glasspaket är till exempel inte tillräckligt säkert även om en del faktiskt är vattentäta om man satt på locket ordentligt.
#14 Enligt deras egna beskrivning ska den vara tät och skydda mot ohyra.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#15, Ok, vi har en sån i stallet och den är inte 100% tät men det lan ju vara ett måndagsexemplar :-) .
# 16 aha har du en sån själv. Trodde den var tät. Få se om man åker till arken eller granngården imorgon.
dubbelpost
Jag har i backar från dollar store, kostar runt hundringen (rymmer säck på 12-16kg) så en en mindre är ju betydligt billigare :)
Halvt offtopic, men ni som hade ohyra och hade sanering av anticemex, bodde ni kvar med hunden då eller fick ni inte bo hemma under en period pga kemikalierna? Tror inte Anticimex är ett alternativ här, har för många djur och vi är inte flyttbara.
Har tyvärr inte dollarstore här.
De sprutar numera inte med starkare medel än man kan bo kvar. Man kan lika bra använda Radar själv (sagt av tjänsteman på Anticimex). Men så nyttigt tror jag inte att det är.
Vi har problem med pälsängrar i mitt hus. En gång skulle det sprutas, fast det var frivilligt iom att vi visste att det inte var effektivt. Jag sa nej. Sen en dag gick jag om kring och mådde lite småilla. Sen kräktes katten. Och sen kände jag lukten. De sprutade i lägenheterna runtikring.
Vet inte hur det är med vivlar, men ängrar är nästan omöjligt att få bort. Nu har de tack och lov till slut flyttat ut av sig själva. Varför förstår ingen. Hittar bara någon enstaka om året. Förut fick man vidta specialarrangemang för smutstvätt o.s.v. annars hade man hål i kläderna.
# 21 Vet vad du menar om pälsängrar.
Ifall någon annan behöver en tät fodertunna, den från Brit är inte tät, har springor i locket. Jag hittade en tät men den behövde man vara väldigt stark för att kunna öppna och stänga locket på, mycket trög. Köpte den ppå granngården, 50/50 om den är tät eller ej.
Dessa kräk hittade jag nu längst ner i foderpåsen, de verkar kunna komma in underifrån. Slängde lite mat, frös in lite.
Varför överväger ni inte mitt förslag med glasburkarna med patentlock? Jag fattar att större är bättre, men å andra sidan är de här så snygga och man gott kan ha en framme på bänken. Och de är täta.
Jag hade ju mjölbaggar, det var omöjligt att få bort dem själv men enligt Anticimex hyfsat lätt för dem. Jag var inte hemma när Anticimex kom men de strödde något pulver längs listerna och i de värst drabbade skåpen. Man fick inte vara där på tre timmar men sen var det ingen fara för vare sig mig eller hundarna då medlet inte går på den typen av djur. Jag valde att sova borta den natten ändå men kände inget när jag var i lägenheten för att hämta grejer, vare sig någon lukt eller påverkan (yrsel, illamående osv). Tjejen från Anticimex hade heller inget särskilt skydd förutom handskar när hon lade ut medlet. Det är väl olika preparat beroende på vilken ohyra det är, mjölbaggar är som sagt relativt lätta att bli av med. (Jag blev dock lite nojig när jag i samband med en flytt tre år senare hittade EN mjölbaggsjävel som var vid liv, de andra dog ut inom någon månad.)
Nä ska försöka få skjuts till Jula och kolla där och returnera den jag köpte. Ett par insekter kröp på den och gjorde mig bara orolig för om den håller.
Vi hade sådan tur att vi fick en tunna som rymmer ca 14 liter, gratis på djurmagazinet 😇
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
En sån här då?
http://www.zoo.se/pet-food-container-the-vittles-vault-fodertunna-gra-15-kg.html
Fast jag skulle fortfarande hellre köpa 3 glasburkar.
Mycket smart men inte särskilt snygg #27:-)
# 27 kollade på glasburkarna och det var flera skäl til att jag inte beställde, från tyskland skulle leveransen ta tid, orolig att glaset kanske går sönder i frakten, och frakten skulle också gå på drygt 100 kr. Osäker på om öppning på burken skulle vara stor nog för skopan hemma.
Såg den på zoomarknad och den verkar bra men inte för min plånbok, för dyr. Tror jag har bra behållare och burkar nu.. Från jula.
#29, Vad blev det till slut :-) ?
#28 Därför jag skulle ha köpt glasburkarna. 😛
#29 Det går inte sönder och kostar under 250 SEK för 3 burkar ink frakt (då kan du lägga till mer för samma frakt ifall du behöver nåt annat). Har inte just de burkarna, men massor av andra stora patentburkar. På samtliga får jag med lätthet ner ett decilitermått och den där burken ser bredare ut i formen än de jag har. Tror inte frakten tar många dar heller efter vad jag hört (har inte beställt än själv, men har bekanta som gjort). Det tar ju tid att hitta en vettig plastburk också som det verkar. Så bättre satsa på något som garanterat funkar. Så skulle jag tänka.
Men jag fattade inte riktigt förut, har ni tagit dit Anticimex? För i så fall borde väl vivlarna vara borta.