7 mån och besatt av dofter
Valpen har hunnit bli 7 månader och är numera besatt av dofter. När vi är ute springer han med nosen i marken. Han är inte ohanterlig när det gäller att dra i kopplet, men hans fokus ligger på dofter och inte på mig. Igår kom han t ex inte på inkallning, vilket han tidigare gjort utan problem. Det tog en bra stund innan jag fick honom att avbryta och komma till mig.
När vi är ute försöker jag aktivera honom lite under promenaderna. Vi gör t ex övningar i form av sitt eller ligg och stanna kvar. Han får gå balansgång eller klättra på stenar. Jag har provat att lägga enkla spår åt honom och vi gör sökrutor med mat eller föremål flera gånger i veckan. Han aktiveras även inomhus. Beroende på var vi går så har jag antingen halsband och koppel eller sele och flexikoppel eller en lite längre lina fäst vid selen.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till hans nosande och intresse för dofter. Tacksam för tips.
Vad är det för ras?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Kleinspitz.
Använd det som din fördel! Träna ditt och säg varsegod å låt han dofta. Älskar han det är det ju bästa belöningen! Använd också ett "avbryt" kommando när ni går i koppel, Alltså han luktar och du väntar ut när du ser att han är påväg att röra sig därifrån säg ditt kommando, Jag använder "kom". Tillslut kan du säga det mitt i nosandet och då avbryta det, belöna mycket när han avbryter och sen kör ditt å låt han nosa igen (om ni ej har bråttom)

Jag ska testa att "bestämma" lite över honom. Innan han får gå fram till hundlatrinen ska han ta kontakt med mig och invänta ett varsågod. Det är iofs inte hundlatrinen i sig han vill fram till, utan en yta på ca 10 kvm runt om den.
Min hane var också nosig i ungåren.
När han drog mot en doftfläck eller liknande så gjorde jag så att jag tvärvände och gick åt motsatt håll och hittade på något helt annat.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
https://youtu.be/Ahq8x6-AEr0 Om att använda det hunden vill till din fördel! :)