Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 701 ggr
Krimalin04
0

Är den lämplig för mig?

Hej. Jag är en tjej på 12 år som skulle vilja ha en schäfer eller någon liknande vakthund. Men jag cyklar till skolan 8 och slutar 14:00. Så jag undrar:
Vilka vakthundar är lämpliga att lämna ensamma hemma vissa dagar i 6 tim? (raser)
Är en vakthund lämplig för mig?
Hur mycket motion behöver den?

Karmatarerskanise
7

Det är en brukshund som behöver få jobba både mentalt och fysiskt för att må bra. Så du borde fokusera mer på vad du kan erbjuda en hund för liv än att leta efter "vakthund".

Är dina föräldrar hund intresserade?  Huvudansvaret kommer nämligen ligga på dom. Du har många år av skola kvar och dessutom ska du bli tonåring då mycket förändras. Kommer dom ta hand om hunden när inte du kan i 12 år framåt?

tiger tok
6

Dom flesta vakthundar är även aktiva brukshundar!! Har du tid ork och erfarenhet nog för det?? Betalar dina föräldrar? Vad händer om hunden inte kommer kunna vara ensam? Jag tror inte det är nyttigt för någon hund att bli lämnad 6 timmar varje dag som rutin!!

Maria
1

Jag gissar att dina föräldrar kanske jobbar heltid och än så länge har du ganska korta skoldagar men det ändras och dessutom så kanske du vill göra något efter skolan och då kan man inte alltid ha med sig en hund.

/Maria

tiger tok
0

Juste ja #3 skoldagarnas tider ändras!! Ganska drastiskt!!!

Aleya
0

Får jag undra varför en som är 12 vill ha just en vakthund? Hundar behöver stimulans som flera andra skriver. Och sen så ska även någon kunna rasta den under dessa timmar som den behöver vara själv. Tänk dig själv att inte kunna kissa eller bajsa på 6 - 8 timmar. Nu vet jag inte hur er situation är hemma. Men det kanske är bättre med ett mindre krävande djur. För du som 12 kan knappast ha ett så stort ansvar för en hund helt själv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Krimalin04
2

Tack för alla svar <3