Åka långt för att hämta valp?
Jag har ev. hittat en valp jag ska ta.
Men det är nästan åtta timmars resa till den. Alltså blir det ca 16 timmar tur och retur.
Hur löser man det på bästa vis? Åka väldigt tidigt och köra hem (självklart med rastningspauser på vägen).
Ta in på hotell under natten? Eller sova en stund i bilen?
Hur har ni löst det? Tillägger att vi är flera chaufförer såklart.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Åker på kvällen innan, bor på hotell utan valp, hämtat den på morgonen och sedan kört hem.
#1 Men så smart.. Att jag inte tänkt på det 🤔
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag hade gjort som #1. Vi hade 5-6 timmar för att hämta får valp, vi åkte kl 4.30 på morgonen och var hemma igen vid 19, skitjobbigt men det funkade 🙂 Blir ju dock en annan sak med 8 timmar. Kan ju vara ett alternativ att sova hos uppfödaren också en natt om det känns bra och funkar.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Helt OT, men får man fråga om ras och ev. kennel?
Tass Josephine
Det är en blandras, omplacering förstås.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ingen bil eller körkort , så det blev 55 minuter med valp hos mig i kabinen på flyget :)

Jag lurade med mina föräldrar, vi var 3 som kunde växla med att köra. Hade 75 mil enkel resa, startade aptidigt på morgonen, spenderade 2 timmar för att hinna med snabb fika, prat med uppfödare och skriva alla papper, sen vände vi och körde hem. Vi hade matsäck med, så vi kunde äta i bilen. Lilla Ingrid skötte sig exemplariskt, tuggade lite på ett ben eller sov mesta delen av tiden.
När vi kom hem fick hon kissa lite på gårdsplanen med föräldrarna medan jag gick in och hälsade på de 3 hundar som bodde inne då. Sen fick hon komma in och heja på dem lite snabbt. Delade av sovrummet med kompostgaller så att de vuxna fick sova ifred, sen sov vi.
Det är prick 4 år sen idag.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Mina hundar kommer från en kennel 12 timmars resväg härifrån. När jag hämtat hundar så har jag åkt tåg dit, sovit över på kenneln och sedan åkt tåg hem igen. Det har fungerat bra.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Nu har jag haft turen att ha hittat bra uppfödare max 10 mil ifrån där jag bor. Men min kompis hittade en av sina uppfödare nere i Skåne, vi bor uppe i Norrland. Dom fick åka ner, sova över hos uppfödaren och köra hem dagen därpå :)
// MT ♥
#5 vad härligt att du hittat din omplacerings hund som får "bo i stan"😂😉 , kram! Det går nog bra!!!!!
#10 Tack ska du ha! Den här tjejen verkar bra, sen tog jag kontakt via facebook denna gång och min profil skvallrar ganska fort om hur hundnördig jag är hehe..
En ung tikvalp också av raser jag tycker om (även om blandraser kan bli hur som).
Skulle tro att denna mix lätt blir "vandringspokal", har tränat ett par problemhundar av liknande mix, så känns skönt att ta henne tidigt så hon inte behöver omplaceras mer i sitt liv.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#11, <3 Det längsta vi har åkt för att hämta valp var 50 mil enkel resa och det var faktiskt lite mastigt att ta allt samma dag även om man turas om att köra (fast man vill ju sitta med valpen själv :-) ) Det blir stressigt och jag vill gärna ta god tid på mig hos uppfödaren så när jag hämtade Nikka (som dock var vuxen) på samma ställe så sov jag över där. En hotellnatt innan hämtningen är väl spenderade pengar! Dessutom är en del valpar inte så bekväma med att åka bil och kan behöva pausa, min första hund gallskrek konstant från att jag reste mig med henne i famnen hos uppfödaren tills vi kom hem tre timmar senare. Jag var nog i och för sig mer i upplösningstillstånd än valpen efter den turen…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com