Tips på raser
Jag har tänkt mig skaffa min första egna hund nästa år så letar för fullt efter en ras som passar mig.
Saker jag söker i hunden:
- 45-55cm stor
- Inte för lång päls och inte kräva mycket pälsvård
- Kunna träna spår/eftersök
- Kunna träna/tävla Agility
- Klara av väder bra då jag vill kunna vara ute i skogen/campa
- Motionskompis
Några tips? :)
Jag tänker på en tollare när jag läser din beskrivning :)
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/nova-scotia-duck-tolling-retriever/
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Eurasier? Schnauzer?
// Harley
Pudel?!
Tänkte spontant att pudel skulle passa som handen i handsken utifrån de aktiviteter du vill hålla på med synd bara att pälsvården hindrar.
Är väl inte så mycket pälsvård om man snaggar dem?? Inte på dem jag känner i vilket fall! Lagotto romagnolo då??
Tollare är ju väldigt söta men de jag har träffat har känts något nervösa och så. Eurasier är för mycket päls och schnauser är jag inte heller så förtjust i, samma med pudel känns inte rätt med pälsen
Welsh springer Spaniel? Wachtel? Jaktlabrador?
Isländsk fårhund?
Kromfohrländer?
// Harley

Vad är dina ambitioner inom tävling? Träna och tävla kan du ju göra med många raser men vill du även konkurrera får du kanske titta på raser med lite större motor och vilja att jobba med dig. Skriv gärna lite mer om vad det är med exempelvis schnauzer som inte tilltalar dig och har du några raser som du redan tittat lite på? Jag funderar lite på lapsk vallhund, en ras som säkert skulle älska att hänga med på tur, tälta och motionera, storlek och päls stämmer också in bra på dina önskemål. Däremot faller den kanske som tävlingshund?
#9 Har tittat mycket på lapphund, men verkar vara svårt att få tag i valp vid rätt tidpunkt så tittar efter fler. Tittar mycket på Kelpie nu.
Skulle vara kul att inte bara ha agilityn som tidsfördriv men behöver inte tävla på elit-nivå om man säger så.
Jag är aktiv inom hemvärnet, som sjukvårdare för tillfället, men har funderingar på att bli hundförare där, så en arbetsmotiverad, smidig och tålig hund är väl det jag söker :)
Tror också Kelpie kan passa, även kooikerhondje, labbe och cocker spaniel. Kelpien är lite stirrig kan jag tycka men du kan ju träffa föräldradjuren och se hur dom är innan du bestämmer dig. (gäller oavsett ras men speciellt kelpie)
Pinscher såklart! Klarar allt du frågar efter, men kan vara känslig för regn och kyla. Klarar dock sommar- och höstfjäll bra.
#11 Jag ska träffa en som har kelpie kanske nästa vecka. Får se vad jag tycker om rasen då :) #12 Är den känslig för regn och kyla känns det inte som rätt ras för mig faktiskt
#13 Kul! Träffa gärna fler så du inte bildar hela din uppfattning på just den individen, men det tänkte du nog inte heller 🙂
#13 men den är extremt bra på allt det andra…och vem vill campa i dåligt väder🤔
#14 Nädå ;) #15 Jo fast om den ev. ska funka som patrullhund senare så måste den ju tåla lite, har vi en uppgift att lösa så får inte vädret hindra oss :) Sett att kelpie faktiskt används i hemvärnet så de borde ju funka till det tycker man
#16 som patrullhund med militära uppdrag faller pinscherns tunna päls, så är det, varför schnauzer kan vara ett alternativ…
#17 Men där har vi istället pälsvården, visst verkar det inte vara mängder men den har ju ganska mycket päls i ansiktet som behöver mer vård än en korthårig, står även att den ska trimmas 4 gånger/år. Skulle föredra en hund med kort päls, därför jag tittar på kelpie.
@5 lagotton kräver pälsvård. @7 Wachtel är renodlad jakthund och går bort. Welsh Spaniel kan passa, de är någorlunda vädertålig men vet inte hur mycket som krävs av en patrullhund. Welshen vill nog gärna jogga med dig då den har mycket energi men den är inte lika lugn som den engelska varianten. Den engelska springer spanieln är nog lättare att träna in moment med då de inte är lika envisa och flamsiga samt att en welsh kan ha mycket jakt och svårare att få till inkallningen därmed.
Jag tror att norska buhunden skulle passa in! Den norska buhunden är en korthårig spetsras som passar mycket bra för spår/eftersök men även agility kan jag tänka, då det är mycket energi i den hunden. man ska veta att det är en ras som behöver arbeta för att göra av med sin energi. kan tänka mig att det är en relativt lättlärd spets.
En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja
#19 Tack för svar! Tittat lite på norsk buhund, men efter att ha träffat lite kelpies och pratat med olika ägare så är jag helt fast. Tycker den känns perfekt! Och kelpie har visat sig flera gånger passa som patrullhund. Så blir det en hund lär det nog bli kelpie :)
Det låter härligt! Lycka till! Vill bara tillägga att även buhunden är utbildad eftersökshund och lavinhund i Norge.
En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja
#21 Tack! :)