Dräktig eller ej?
Hej vi har en lhasa apso/ papillon tik hemma som vi parade för 62 dagar sen. I vecka 5 mådde hon illa å kräktes samt diarré så då gav vi henne vätske ersättning, å hon blev bra på några dagar. Hade då kontakt med vetrinären som också trodde att hon va med största sannolikhet dräktig. Men nu sitter vi här på dag 62.. Å vi tycker inte att de syns nåt, kan känna som "bubblor" lite varstans på magen men de kan ju vara tarmarna/magen med som jobbar. KollaDe tempen igår då va den 38.3 å idag 38.1 Hon brukar ha runt 38.1.. Min fråga är om de är någon som har erfarenhet av dräktig tik där man inte ser på tiken? Hon har ju större juver än förut, och har betett sig som hon är dräktig. Men hon kan ju lika gärna vara skendräktigen. De har hon varit förut å fått mjölk men detta är första gången hon blivit parad. Tillägger att de inte blev någon hängning. Men har läst att de ibland kan bli valpar ändå.. Kan ta bild på henne och lägga upp så får ni se också. Tacksam för att ni håller god ton. Givetvis ska vi till vetrinären om de inte blir någon de kommande dygnen. För att kolla å kontrollera.

hon ser ju inte så dräktig ut
You can't spell Bitchy without Itchy
Nej precis. Men har också läst att de finns undantag som de inte syns på.
Varför inte ultra henne? För att vara seker? Det kan finnas en överaskning där inne. Och om den inte kommer ut blir det ju iga bra. :(
Som jag skrev så ska vi kolla upp hos vetrinären om de inte händer något nu dom kommande dygnen. För att kontrollera så de inte blir tokigt.
Ta till veterinären, gör ultraljud, låt dom känna och titta, kan vara döda valpar, kan vara endast 1-2valpar, eller inga valpar (kanske tillochmed kan vara något värre, sjukdom eller dylikt)
Japp hade ju tänkt de. För man blir ju lite orolig…
Hon ser inte alls dräktig ut och att juvren blir större är vanligt även vid skendräktighet. Däremot brukar själva spenarna bli mycket större och mer "rosa" vid dräktighet och på din verkar man inte se dom alls. Tyvärr tror jag inte alls hon är dräktig.

ser definitivt inte dräktig ut, ingen mage eller fyllda juver
You can't spell Bitchy without Itchy
Nej, jag vet det. Men hon har som sagt haft alla tecken. Kan va skendräktig. Kanske oxå va något annat. Ville veta om någon här inne har haft erfarenhet utav en tik som är dräktig men som de inte syns på, eftersom de förekommer.. Men kanske är bättre å gå till vetrinären istället för å får svar som jag redan vet :p Men tack iaf. Vill inte vara otrevlig.. Men tyckte ja va rätt tydlig med å skriva att de inte syns något.
Tycker inte heller hon ser dräktig ut. Inget som tyder på det. Skulle det vara valp där skulle hon vara väldigt duktig på att dölja det ;) vet flertalet tikar som enbart fått en valp och de gångerna har man ändå sett tecken på dräktighet. Men ta henne till en veterinär så dom får kolla upp henne.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hej. Okej, tack för ditt svar :) Så de har synts trots de bara varit en. . Får väl kolla upp henne så får man svart på vitt :)
Ja de gångerna har jag trott att de skulle bli fler valpar då det var en markant viktuppgång och de var rätt så tjocka i midjan. Sen brukar det synas på tuttarna. Speciellt dom bakre brukar som "Svullna" upp och vara mjölkfyllda. Uppdatera gärna hur det gick hos veterinären :) alltid spännande att höra!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Okej. Jag tror ju hon har gått upp lite men är inget som syns.. Är bra mer er utomstående som inte ser henne varje dag.. Man kanske inbillar sig mycket. Absolut återkommer jag med hur de har gått :)
Jag kan ju säga att din tiks mage till och med ser plattare ut än min Tinjas mage. Tinja är 14 månader och bare lite skendräktig efter sitt första löp. Skulle gissa att din tik inte är dräktig..
Filmade lite.. Någon kanske ser nåt som jag inte ser. 😊
Okej. Hon är säkert inte dräktig. Men ska ändå uppfölja med vetrinären så de inte är nåt annat tok.
Nej hon ser inte dräktig ut, man brukar märka väldigt väl om tiken är dräktig redan några veckor innan det är dags för valpning. Svullna rosa juver, minskad matlust och riktigt känna hur det sparkar i magen även fastän antalet valpar kan vara få. Båda gångerna som våran tik fått valpar så har det även varit hängning. Hon gick tom första gången vi parade henne men då var det ingen hängning med i bilden.
Ja, jag vet det att man inte ser. Å hon har dräktighets beteende men de syns inget.. Vet att hon säkert inte är dräktig men sen har jag också kollat upp att dom kan bli dräktiga utan hängning och utan att de syns även om chansen är liten så finns de såna undantag :p Men tack ändå 😊
#9 - ser inte ut som dräktighets-tuttar. Spenarna ser små ut 🙂
Nej, tiken ser inte dräktig ut. Men sen är det något som flera skrivit, att hennes juver är för små och att hon därför inte verkar dräktig, det är långt ifrån avgörande! Rutinerade tikar släpper ofta mjölken innan valpningen medan förstagångstikar inte alltid gör det. Min tik hade till exempel inga juver alls, helt platt, och fick åtta valpar. Först då släppte hon mjölken.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#23 - juver ja, men även förstagångstikar brukar få större spenar om dom är dräktiga.
Har tiken haft någon slemmig äggviteflytning ? är vulvan fortfarande mjuk ?
Hej. Än så länge inget som hänt å 63 dagen har gått. Aha där ser man, tack för de svaret lizelda. Men tror dessvärre att våran lilla zelda inte är dräktig. :( Har inte Sett någon äggviteflytNing vad vi tänkt på iaf. Brukar de synas jättetydligt? Tycker att vulvan har hållt sig mjuk å lite större än vanligt hela vägen efter löpet. Kollade temp i morse. 38.1. Får kolla imorgon igen. Annars får vi kontakta vetrinären å rådfråga å även kanske boka en tid. 😊
Den flytning som ser ut som äggvita (alltså som rå äggvita) brukar komma från vecka 5 och fortsätter till och från hela dräktigheten i stor sett. Hos vissa syns det tydligt (främst efter dom kissat) hos andra mindre. Hundar med lite päls brukar det synas tydligare på då lite brukar fastna i pälsen, men sen beror det på hur duktigt tiken tvättar sig.
Hmm okej. Tror inte att vi sett nåt. :/

Jag tycker att juver inte bara blir större och rödare, utan att pälsen släpper runt dem. Hela magen blir så gott som kal på våra tikar inför valpningen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hur har det gått?
TS hur går det?
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!
De visade sig att hon bara var skendräktig. Ursäkta för sent svar.. De har varit en hel del. Nu hoppas vi på nya glada nyheter.. Denna gången blev det en hängning.. Även om vi hoppas så är vi såklart inte säkra ännu är bara på mitten av vecka 4.