Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 1016 ggr
Vattnadal
0

Hitta hem på 4:an

Skrev nyss till tittarombudsmannen de har. Visst kan jag reagera och bli arg på hundprogram på TV, men har hittills aldrig gjort mer än att muttra hemma i soffan.

Idag omplacerades en huskytik till en familj som redan hade en husky. Min uppfattning var att hundarna var rena sällskapshundar hos dem. De pratade om att gå någon kurs på bruks med den nya tiken. Hon gick inte att ha lös, var svår eller omöjlig att få kontakt med ute, samt drog massor i kopplet.
När det var "återbesök" hos dem, såg jag att de hade anti-dragsele på henne hela tiden. Jag gillar inte dessa, då de går ut på att linor skär in i huden vid frambenens armbåge. Om det fungerar, dvs gör så ont att hunden slutar dra, är det väl på något vis bra. Tyvärr är det stora risker att hundarna skadar sig om de fortsätter dra.

Sedan kommer ett klipp där husse ska cykla med henne. En sekund eller 2 hann jag vara glad. Tänk vad bra att hon får dra, så att hon fpår göra det hon är född till, samt få utlopp för all energi så att de får lättare att bygga upp sin relation.
Sedan ser jag att han har ett flexikoppel i handen, och att det sitter fast i samma anti-dragsele, samt att tiken drar när de cyklar iväg. Evil or Very Mad

Jag skrev till Tittarombudsmannen att jag vill att de först och främst kontaktar failjen och ser till att de får veta att selen de har är skadlig, samt ger dem en riktig dragsele. Vidare att de informerar tittarna om hur en antidragsele fungerar.
Visst är det snällare metoder än de stackel och elhalsband Ceasar Millan kör med, men det är ändå i USA, i det här landet bör folk ha lite sundare hundhållning!

Så, nu har jag fått gnälla av mig här oxå, snart kanske det känns bättre!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

Har missat programmet, men det är ju bra att du gör ngt åt det :)

kerstinjoh
0

Brukar inte titta på programmet. Men en eloge till dig Elin för att du bryr dig och gör något åt det!

Vattnadal
0

Fick ett svar idag av janne (TOM) han skulle framföra mina synpunkter, så jag känner mig nöjd. Nu kan jag bara hoppas att de inte skiter i det…

MVH Elin

Eazyy
0

Vilken dag och tid är programet "Hitta hem"? x)

Rommel
0

Vattnadal: Åh, jag såg inte det programmet. Men det var kanoners att du reagerade. Jag är själv emot att vad selar heter. Såvida det inte är en spårsele, där hunden "vet" att den ska jobba när den får det på sig.

Att sätta en anidragsele på en hund är bara att dölja problemet inte lösa det. På sin höjd kan jag gå med på halvstryp och jobba bort dragandet istället.

SaraC
0

#4 Programmet går Mån-Tors kl 19.30 på 4:an. Om jag inte minns helt fel ;)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
0

Skrewv även till hundstallet, och fick faktiskt ett svar tillsist.

Hej Elin!

Tack för dina kloka iakttagelser.

Familjen med Huskyn, använder absolut inte anti-drag selet normalt när de är ute och cyklar. Vi ringde upp dem och kollade efter ditt mail. Filmteamet var med på promenad, där familjen använde selet i ett inlednings skede eftersom hon drar massor, de tränar självklart att gå fint parallellt också. Filmteamet ville ha en cykel bild där av det snabba upp hoppet på cykeln utan att hinna hem och byta koppel. De cyklade endast en kort bit för att få lite bilder.

Vänliga hälsningar Ulrika Ek, Hundstallet

MVH Elin

gejsa
0

#7# Vad bra att du var så uppmärksam. Men det är ju oftast så då dom spelar in. Dom kommer väl på varteftersom och då är det bara att köra på. :)

Sandra
0

Oj, det där missade jag. Jag brukar titta på Hitta hem. Har blivit kär i hunden Texas, men kan inte ha en sån hund tyvärr =( Hoppas att familjen fått rätsida med tikens dragande nu så de slipper använda selen!!!

Vattnadal
0

Hon kommer nog att dra till hon får börja jobba, gissar jag! En husky som inte får jobba fysiskt blir aldrig lugn och sansad!

MVH Elin