Semesterslut -> 6månader
Undrade lite vad ni gör under tiden hunden fortfarande är för ung till att va på dagis, men er semester har tagit slut?
Jag skull allra helst vilja ha dagmatte lixom permanent. Utan behov för hunddagis. Men har ingen aning vart jag ska leta :S
Vart hittar ni dagmatte? Och har ni andra förslag på vad man kan göra under denna tiden? :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Dagmatte kan du annonsera efter på olika forum (tex här på HiF), det finns säkert grupper på Facebook; kanske tom för din ort/kommun, sätt upp lappar i (djur)affären, fråga andra hundägare om dom har någon att rekommendera, besök Brukshundsklubben och fråga runt där/sätt upp lapp.
Tills du hittar någon dagmatte/husse så kanske du har en släkting som kan hjälpa till eller som känner någon annan som kan?
// Harley
Har du förslag på några andra forum? Känner bara till detta och vovve.se :)
Tyvärr har vi typ inga affärer häromkring. Men vi har ju en, och då en djuraffär lite längre bort man kan försöka på. När tycker du man bör börja fråga runt? När man vet man ska ha valp? När man fått hem valpen? Lite jobbigt om man är sent ute och man inte hittar ngn :/
Jag skulle origianalt ha haft hund just nu, då hade flera kunnat ställa upp. Men nu när det blir vår/sommar är det inte säkert. Jag har en kompis som bor hemma vars mamma skulle "kunna ta hand om" honom. Men inget jag vill göra varje dag, men mera som en nödlösning då dom hundarna inte alls rastas och dom kan vara ganska tuffa för en liten valp/unghund. Då vill jag inte heller han plockar upp en massa dårliga manerar (som lätt händer med dom hundarna😂)
Då har jag en annan kompis med, men det beror på om hon hunnit flytta till gbg's området innan jag väl behöver ngn att passa hund. Just nu bor hon på Marsstrand :/
Mamma skulle kunna "ta hand" om hunden. Den skulle få lov attgå runt lös i huset utan att vara ensam, om hon går ut skulle den få va i långlinja spikat i marken eller ngt. Inget jag heller önskar skulle vara en vardag för min hund. Men ok som nödlösning eller då och då. Hon kommer inte heller gå med hunden, hon kan inte pg.a. sjukdom.
Instagram
Jag och min sambo kommer ta hjälp av dagmatte som vi erbjuder betalning (kommer sätta upp lapp i trapphuset då vi har många hundälskande pensionärer här) + familj tills hunden börjar på hunddagis. Kommer nog inte sätta upp lapp förrän valpen kommit p.g.a. vi kan få 12 veckor semester tillsammans med valpen innan vi behöver hjälp ca en månad.
Ahh! Smart! "Tyvärr" bor jag i hus och eftersom vi nyligen flyttade hit känner vi inte rigtigt grannarna så bra. Jag känner typ bara det äldre paret, vet dock att dom inte skulle kunna ta på sig en hund. Då har grannen tre hundar jag helst inte skulle vilja min gå ihop med, av samma anledning som min kompis' hundar. Men don känner jag åtminstone mycket väl. Får la skriva upp lite här på I fokus och sätta upp lappar när jag väl är stensäker på det bliver valp c:
Instagram
Jag tänker också sätta upp lappar i lokala trapphus+prata med vänner, bekanta osv för att hitta dagmatte/husse. Vet att det bor en hel del pensionärer i området som säkert skulle kunna vara intresserade av sällskap under dagarna, det vore ju en riktig win-win. Och jag betalar nog hellre en person som jag kan komma bra överens med, och hunden får en stabil situation, än ett hunddagis som kan bli lite si eller så.. Visst lite symboliskt kanske summan skulle bli, men upp till 2-2.5k i månaden iaf skulle ju även det bli ett bra tillskott i kassan för en pensionär säkert som även får mer sällskap!
Ja. Jag söker dock gärna hellre en yngre person som vill hålla på lite. Ska alltså kunna gå dom där promenaderna. Såklart inte just vid valp/unghundsstadiet. Men omkring unghund /vuxenstadlet. Tänker mest att det iaf ska bli en bra promenad, gärna med dom"reglerna" jag vanligen själv kommer använda på promenaden. Som i inget koppeldragande och sånt. Eftersom om man håller på att träna men dagmatte bra låter hunden göra vad den vill är det något av ett bakslag :/ Men får kolla! En äldre person skulle funka fint till vlp/unghund.. om dom orkar med en Kelpie valp asså xD Men dom äldre grannen här går rykten ärr inte. Dom hej gård och inte tid att passa en hund:)
Instagram
Jobbig situation! Du har ingen kompis med hund som kanske kan ta din hund också? Mot en summa?
Bara den ena kompisen som jag berättade om ovan. Men det är ju lixom inte hennes hundar. Hon är inte speciellt hundintresserad :/ Jag får se hur det blir! Om värst kommer till värst får jag helt enkelt hitta ett annat jobb eller säga upp mig. Ska ändå börja på utbildning till sommaren/hösten så några månader utan lön klarar jag nog eftersom jag fortfarande bor hemma :)
Instagram

Kolla om det finns någon lokal köp- och säljgrupp på facebook där du bor. Testa att annonsera där. Det är möjligt att du når en annan målgrupp än om du sätter upp lappar. Du kanske kan hitta en student el dyl som har möjlighet att ta hunden om du tror att en pensionär inte riktigt orkar med den?
#9 vad menar du för grupper? :) (Använder inte så mycket Facebook så är inte så insatt :b)
Instagram
Jag annonserade på Blocket när jag ville bli dagmatte, så hittade jag min daghund som jga haft i snart ett och ett halvt år nu.
Vad kul! Blocket hade jag inte ens tänkt på! Mitt största problem är att jag bor lite jobbigt. Ska ev jobba i gbg så skulle kunna släppa av hunden innan jag går till jobbet däromkring men jag får la hoppas det löser sig :D
Instagram
Grannar.se finns också. Sajten funkar dock dåligt, gamla annonser ligger kvar o.s.v. Skulle i så fall sätta ut annons själv och sålla bland svaren snarare än att svara på annons från någon som vill bli dagmatte. Många unga tjejer som annonserar för att hundar är så gulliga eller de vill tjäna lite extra. Men sen finns det personer som jag själv som brukar kolla annonserna ibland för att se om det dyker upp nåt som skulle kunna vara av intresse för mig.
(Förklaring av mitt beteende: Har varit dagmatte åt gammal och sjuk hund, varje dag, tidiga mornar, osäkra hämttider o.s.v. Det var inte värt det, även om jag så klart kom att tycka om hunden och blev väldigt ledsen när hon dog. Nu skulle jag bara göra det om det var en ras som intresserar mig, en pigg hund som jag kan göra grejer med så att jag inte blev så bunden och om ägaren antingen bara behöver hjälp ibland eller att jag har hunden dygnet runt när ägaren reser i jobbet eller liknande. No more plingeling på dörren 7 på mornarna. 😉)
Det finns, ärligt talat, rätt mycket puckon där ute som har alla möjliga konstiga idéer om hundar och hundträning. Om du inte hittar en dagmatte/husse som verkligen känns klockren så är mitt tips helt klart att du låter din mamma passa valpen. Den kanske inte får så mycket stimulans, promenader och så vidare men du kan å andra sidan vara säker på att ingen hittar på några dumheter med den. Har du bil och körkort? Det underlättar ju betydligt om du kan "leverera" hunden utan att vara bunden av cykel/buss etc.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Facebook är bra både för gruppernas skull och att du kan slänga ut en förfrågan på din vägg som alla dina vänner ser.
Sen behöver man ju faktiskt inte skaffa en valp heller. Att skaffa en hund på några månader (eller över året) underlättar på den punkten. :)
Tack så mycket! Ska försök hitta några grupper på Facebook då det ju är en v dom storstad sociala medier :p #14 har tyvärr inget körkort nej, men det är helt enkelt inte en möjlighet för min mamma att ta hand om han när han är så ung. Hon är sjukskriven med fibromyalgi och är inte ngt hon nästan varje dag ska behöva ta hand om. Blir värken roligt för henne eller resten av familjen. Vissa dagar är det inte ens säkert hon kan psykisk eller fysisk. #15 Ja men det blir valp för min del. Skulle gärna vilja ta in en omplacering en annan gång men inte denna gången;) Ska som sagt testa grupper, tyvärr har jag typ inga vänner i Sverige så det får jag nog inte ngt utifrån. Speciellt då dom inte är hundintresserad:P Men kan skriva ut på rasgruppen och på hund gruppen på facebookc:
Instagram
Jag bor i gbg:s området och har innan varit på jakt efter hundvakt flera gånger, jag ha hittat folk på blocket och på grannar.se har inte haft några större problem med någon av de jag har anlitat det har fungerat bra. Sen finns gruppen Hundvakt i Västra Götaland på Facebook som är riktigt bra också så försök titta där :)
Kom även på att man kan kolla på TassPass.se som är en riktigt bra sida för att hitta hundvakt också :)
Lycka till!
Codeavalone.blogg.se
Tack så himla mycket!! :D
Instagram
#16, Aha, jag missuppfattade det där med din mamma lite <3 .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#19 inga problem ;D
Instagram
Jag hittade min på fb när jag skrev ut akut på typ alla grupper… 😂 Eller rättare sagt en härifrån kände igen mig och skrev till mig på fb :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad roligt! Känns som Facebook och lappar är set som fungerar bäst :3
Instagram