Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 5528 ggr
densomundrar
0

Torra klor

Upplever att min hunds klor är ganska torra när jag klipper dom, typ porösa och nästan smular sönder, för att överdriva det hela. Finns det något att göra åt detta? Är det något som kan saknas i hans kost? Hans trampdynor är mjuka och fina, inga torrsprickor…

JoannaLi
0

Jag hade provat lägga till kalcium i kosten. Standardt har ett kalk-pulver man kan prova. 

Annars är det generellt laxolja som rekommenderas, men iom att du upplever trampdynorna som fina… :)

densomundrar
0

Tack, får kika på det :-) Ja, trampdynor upplever jag är mjuka och fina.

lizton
0

Det finns en sjukdom som heter SLO som ger både sköra kloroch gör att hunden kan bryta och tappa klor. Omega-3 och Omega -6 kan vara till hjälp. Kaciumtillskott ska du inte ge på egen hand. Jag tror inte din veterinär kommer att ordinera det. Håll klorna välklippta och använd en riktigt bra kloklippare. Kloklippare  blir fort slöa och ger trasiga brottytor. Köp en ny då och då. Om det är längesen du köpte en ny så kan det vara dags . En ny ger fina brottytor. Du kan också slipa av lite med nagelfil eller fint sandpapper efter att du klippt klorna om det behövs.

Om du misstänker att hunden håller på att få SLO ska du kontakta veterinär. En bakomliggande annan sjukdom kan ge SLO. Läs om SLO här:

http://www.agria.se/hund/artiklar/forskning/forskning-kring-sjukdomen-slo/

Estelle13
1

#0 Jag skulle testa att tillsätta nån slags fettkälla, någon animalisk då det ger bäst effekt :-) kalcium kan du tillsätta lite i taget tills full giva är nådd, är det för mycket så ser du det på avföringen och då är det bara att minska. Kalcium är en naturlig vitamin källa som alla hundar är i behov av och är inget som måste godkännas av vet då det är något som SKA finnas i hundens kost och i ibland är det inte tillräckligt mkt för just den individen i fodret den äter och då är det bra att ge extra.

JoannaLi
0

#4 Tack för det, jag har försökt klura på hur jag ska formulera mig i en timme nu :D 

Om #3 är orolig över kalciumöverskott, så ska jag göra motsatsen till att lugna - allt kan överdoseras, och definitivt omega-oljorna. Det handlar bara om olika mängder. Därför förstår jag inte varför det är så lättvindigt att rekommendera fiskolja, men helt otänkbart att rekommendera kalcium? 

Alla hundar är individer, precis som alla djur. Alla individer har något olika behov av olika näringsämnen. Det finns inte en mall som passar varenda hund i världen, så det känns väl inte så himla konstigt att man behöver tillsätta något litet ämne till ett helfoder för att få det att passa just sin individ? 

#0 Behöver hunden mer kalcium kan det ses skillnad fort om man tillsätter det. Min kompis hund hade exakt samma problem, varpå hon provade extra kalcium. Jag tror att det var inom första veckan, men definitivt inom de första 2 veckorna som skillnad sågs. Ett dödligt överskott känns mycket svårt att bygga upp inom 2 veckor, särskilt om du använder "riktig" och inte mjölksyrad kalk, för då bajsas överskottet ut :)

densomundrar
0

Tack för informationen, det uppskattas. Jag ska kika lite på de tips jag fått, samt byta klosaxen även om den inte är så gammal, för säkerhets skull :-)

Zvintos
0

Min hund hade samma problem, med väldigt porösa klor (en blev i motsats nästan lite svampig). Han får tillskott av biotin och fiskolja, då han i december 2013 blev diagnosticerad med klokapselavlossning (SLO).

Maleficum
0

Jag har märkt att det är mycket enklare (och mindre risk för sprickor och söndersmulande av klorna) att klippa efter att hundarna blivit badade eller varit ute i blött gräs länge så ställer ibland (speciellt labben som har stora klor och är lite kluriga att klippa) dem i tassbad en stund innan. Kanske något som kan hjälpa tills du hittat vad som är fel med klorna och fått hjälp med det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

densomundrar
0

#8 smart, ska försök tänka på det :-)

lizton
1

#5 Om man följer doseringsråden är lite extra fiskolja ofarligt att ge. (Dock inte inför en operaton p g a blödningsrisk.)    Nivån omega-3 som står angiven ska finnas i en nyöppnad säck, men hur länge håller den? Fiskolja/linfröolja ska förvaras i kylskåp och det gör man inte med torrfoder. Jag ger lite linfrölja dagligen till hundarna.  Tidigare gav jag fiskolja, men linfröoljan ger blankare päls.

Laxolja och biotin brukar vara råd vid sköra klor. Biotin är ett vattenlösligt B-vitamin och överskott kissas ut, så det är inte så farligt om veterinären ordinerar det.   

Kalciumtillskott ska man inte ge utan veterinärs ordination. Ett par exeperter skriver:

Så här skriver veterinär Ylva Trygger: …” de relativt få individer som inte hade en korrekt sammansatt kost var de som gavs ett helfoder PLUS extra vitaminer och mineraler! Tillskotten gjorde att hundarna fick i sig för mycket vitaminer och mineraler och det kan i värsta fall ha skadliga effekter….

…"Det är kvoten mellan kalcium och fosfor som är det viktiga. Kvoten bör vara ungefär 1.2-1.4, vilket innebär att fodret bör innehålla 20-40% mer kalcium än fosfor. Rubbas balansen medför det en ökad risk för skelettproblem, framför allt hos en växande hund. Om man tillsätter kalkpreparat till ett helfoder kan man själv vara en bidragande orsak till hundens skelettproblem.”

http://blogg.haromi.se/artiklar/ylva-trygger-veterinar/540-2

Så här skriver Marie Sallander, agronomie doktor, MSc & PhD, Expert på kost , motion och träningförhund & katt& sjukdomar

”Redan på 1970-talet (ÅkeHedhammar, doktorsavhandling från Cornell university, USA) kom man i studier på växande Grand Danois fram till att det var skadligt för skelettet med stora mängder kalcium, innan trodde man att man bara kunde vräka på. Skillnad då hunden är vuxen, då kan den skita ut överskottet. Näringsnormerna ändrades, och man anser sedan dess att vid vid ca 1,8-2% kalcium (ts-halt) eller högre så skadar detta skelettet kraftigt. Observera också att kalcium ska ges i balans med fosfor, vilket ej sker i detta foder här heller, kvoten bör vara ca 1-1,2 (kalcium/fosfor=1,2, i detta fodret är kvoten 1,5 vilket är lite för högt).”

http://www.sallanderconsulting.com/empty_72.html

Om kloproblem hos hund:

http://www.petmd.com/dog/conditions/skin/c_multi_nail_nailbed_disorder

Estelle13
0

#10 De vanligaste foderrelaterade orsakerna som givit hundar problem är fel sammansättning. Dvs många gånger för lite kalcium, jod, järn , fett och vitaminer. Det är väldigt ovanligt att en hund skulle bli sjuk pga för mycket vitaminer och kalcium. Tycker att du alltid överöser folk med struntsaker som sällan eller nästan aldrig existerar. Men jag vet ju vid det här laget att alla dina inlägg handlar om att alltid vara tvärtemot fastän vi är flera styckna här på iFokus som har bevis på vad som egentligen stämmer och gjort våra hundar friska. Well well du får hålla på hur mkt du vill :-)

Hiro
0

Mår hunden bra övrigt och som du skrev fina trampdynor hade jag inte brytt mig om det så vida det inte har kommit till en punkt där hunden på något vis kan skadas pga torra klor

[Forest]
0

Jag ger fiskolja med omega 3 o 6 det har gjort susen på våran som även vi upplevde torra mer spröda klor. Att klippa klorna när dom är våta visst är det enklare men problemet kommer troligen kvarstå tyvärr.

lizton
0

#11 Sök i  pub med och läs massor av forskningsrapporter om störd skelettutveckling hos hundar orsakad av för hög nivå kalcium/kalciumtillskott. Du kan också läsa om att för högt intag kalcium orsakar hjärtrytmrubbningar, nervskador, njurskador, urinstenar mm

Även tillskott av D-vitamin kan ge skador, eftersom D-vitamin gör att upptaget av kalcium i kroppen ökar. I pub med finns rapporter och doktorsavhandlingar från universtet runt om i världen. Även från svenska SLU.  Länk till pub med:  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

Eller läs vad dr Karen Becker skriver om utfodring:

http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2013/05/31/large-dog-feeding-mistakes.aspx