aktivitetstips för lätt rörelsehindrad hund
nu står det helt still i skallen, vill hitta på ngt roligt med min vincent, men alla roliga aktiviteter att hitta på kräver mer fysiskt och balans än han tyvärr har
lite förklaring, han blev påkörd av en bil som liten valp, och de var tvugna att ta bort en bit av benet i vänster bakben, så han har ett ben som är ett par cm kortare och som är stelopererat, och har därför lite taskig balans och svårt att hoppa mer än 50cm
han gillar att arbeta med nosen, så har försökt med lite nosework, men tyvärr blir han lätt distraherad av andra saker som kan vara mycket roligare för stunden
om ngn har tips på roliga aktiviteter att hitta på som inte kräver balans eller mycket hoppande, så snälla ge förslag :)
You can't spell Bitchy without Itchy
Rallylydnad?

Den här boken verkar vettig.
Anita Axelsson - Trick som aktivering, 99 tricks du kan lära din hund
http://www.bokus.com/bok/9789197542784/tricks-som-aktivering/
Författaren hade en sheltie som behövde rehabilitering i stillhet under ett par månader.
Klarar Vincent spår i passande terräng? Kan han tänka sig sökrutor? Du kan lägga mat i en sökruta och låta honom leta efter en del av sin dagsranson eller lägga ut föremål eller leksaker och låta honom leta efter det. Sökrutor kan göras inne eller ute.
Du kan ju köra spår på plana ytor eller i snäll terräng. Man behöver ju inte lägga spår över de värsta hindren och spår på hårda underlag som grus, asfalt och betong är rejäl mental stimulans för en hund, kanonaktivitet! Men gräsytor och andra snälla terrängtyper borde ju fungera finfint också.
Vilken sötnos <3 ! Det kanske skulle vara bra med Vincent-parkour? Alltså parkourinspirerade övningar men efter hans förutsättningar och villkor? Jag tänker att det skulle kunna öka hans balans och kanske även bygga självförtroende om det behövs? Till exempel hoppa upp och balansera på låga, breda saker; sätta framtassarna mot en sten eller liknande och så vidare. (Det står still i skallen just nu men parkour går ju att utveckla enormt, gör det till en utmaning att hitta och anpassa bra idéer som funkar för er? Förutsatt givetvis att han inte får ONT av att röra sig! Kan han springa utan större problem? Någon form av skoj-agility skulle i så fall också kunna funka; tunnlar, slalom (eventuellt med längre avstånd mellan pinnarna än vanligt), hinder som är väldigt låga eller där pinnarna till och med ligger på marken och så vidare. Apportering? Den behöver inte ske med fart och fläkt givetvis utan fokusera på att hålla fast och att kunna ta alla möjliga typer av föremål; små, stora, tunga, av metall eller som "rör sig" (tex ett hästbett), rått ägg?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

#1 tyvärr tror jag att jag själv skulle tycka att det var tråkigt :(
#2 jag har testat att gömma en del av hans mat, men han är så pass kinkig så han äter det inte så länge det inte serveras i hans skål 😟
#3 problemet är att han lätt blir distraherad av allt annat som folk, spännande lukter och annat som kan vara roligare (mycket harar & rådjur i närheten)
#4 hästbett ? rått ägg ?
#5 Du börjar i "liten skala" på platser som inte har så mycket störningar, har en bra belöning i slutet och berömmer honom mycket när han klarat av spåret som inte behöver vara mer än 10 meter rakt fram de första gångerna så du kan bygga upp hans intresse och koncentrationsförmåga. Ha honom i kort lina, typ koppellängd i början så ger du honom mindre chans att göra fel.

#6 jo jag har testat det ute på kvällen på en plats som inte riktigt används av andra spec mkt, men det var alltid något roligare att fokusera på, trots att jag hade lagt ett spår med hans absoluta favoritgodis
#5, Ooops, mitt mest intelligenta inlägg här ever?! Större delen av inlägget försvann när jag postade :-D :-D :-D Ska tota ihop ett nytt sen som förhoppningsvis verkar lite vettigare :-P
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com