Självständig sysselsättning
Har ni tips på hjärngympa som man kan sätta hunden med när man själv inte har tid eller lust att träna? Brukar lägga godis i toarullar eller lägga på en handduk och rulla ihop den, men skulle vara kul för honom att få testa något nytt!! Han tycker det är läskigt med muggar och flaskor så det är inte ett alternativ att lägga godis i något sånt.
När jag är sjuk brukar jag stänga in hundarna i badrummet medan jag gömmer godis i hela lägenheten, några på lätta ställen och några på lite svårare. Sen får dem söka upp dem. Brukar uppskattas och kräver inte så mycket av mig. Annars funkar det att slänga ut maten (torrfoder åtminstone) på gräs så blir det aktivering när hunden ska äta.

Jag har en taggig boll med en snöre i. Bollen är ihålig och man kan lägga godis i den och stoppa in snöret i öppningen. Hunden har att göra en stund med att pilla bort snöret och tömma bollen på godis.
Tror att det är en sådan här http://www.granngarden.se/Sortiment/Djur-%26-Foder/Hund/Hundleksaker/Repleksaker/Hundleksak-Granng%C3%A5rden-Taggboll/p/1241806_BASE Om inte så ser den likadan ut, men är ihålig istället för solid.
The muffin tin game! Lägg godisbitar i en muffinsform, lägg på bollar och/eller leksaker och låt hunden plocka fram godiset. Kan väljas om man vill ha godis i varje eller bara i vissa.
#3 Det lät roligt!! Har dock inte så många bollar hemma 😕

# 4 Har du något JYSK i närheten så brukar de ha billiga tennisbollar. Det kanske finns på fler ställen. Någon som vet? Annars kan du ta hopknölade strumpor eller vad du nu har till hands. Bollar är att föredra, eftersom det ökar svårighetsgraden lite.
#4 Hon i klippet använder väl också annat än bollar, typ leksaker. Man kan ju blanda efter vad man har. Behöver ju inte heller fylla varje hål med godis och boll, det räcker ju med några stycken framförallt i början innan hunden riktigt fått grepp om vad den ska göra.
Ja jag kanske kan tejpa ihop papper till bollar
Att ta ut en rad engångsmuggar eller plastmuggar under 1 eller 2 finns det godis, hunden ska lära sig som 3 visar under vilken finns det belöning. Har man mindre hund som vi så finns det äggkoppar i plast att köpa (köpte på ÖoB) men finns säkert på fler ställen. Man kan försvåra detta med ha mer muggar och ställa dom en bit ifrån varandra. Man man även dra godiset lite mer under "gömman" eller längs kanten på muggen/kpppen utan att lägga ut godiset under.
Jag brukar gömma godis inne, men även lägga ut ett spår genom dra godiset i snöre och sen låta hunden leta.
Eller så kan man lägga ut toarulle vika kanterna och knyta på ett snöre, peta under den en möbel se till att snöret ska kunnas nås, trixet är att hunden ska dra i snöret för att få godiset inte ta rullen. Vik upp toarullen när hunden gjort rätt för ge godiset och gör om det. För visa tydligt att man gömmer godiset i rullen kan man visa det hela för hunden och visa tydligt att man gömmer den.
Denna kan man variera en del, att stoppa in rullen i kökslåda med snöret utanför här ska hunden lära sig dra i snöret. Man kan även lägga upp den högre upp, dock ska hunden nå snöret.
Tyvärr krävs det vissligen att man är med, men är man lite sjuk så tar det inte så mycket på krafterna tycker jag ändå ;) Dessutom är det kul o se hur dom tänker. Vissa hundar försöker krypa under soffan/möbeln för att nå rullen :D
Läste att det var en som använde en dörrmatta i svart gummi som har en massa cirklar som hål och hon hällde hundens torrfoder över den så fick hunden plocka upp dom i sin takt.