Canicross
I Europa är det vanligt med sporten canicross. Det är en sport där man i ekipage springer tillsammans med hund i terräng. Sporten verkar särskilt stor i Spanien och Frankrike och utövas av "proffs" och amatörer. I Sverige har vi några få motionslopp (hundlöpet bl a), men jag undrar om någon verkligen satsar som de gör i andra länder (kolla tuben, sök canicross)?
Det finns många som tävlar i canicross 🙂i Sverige också. Bland annat har du ju Emzy husky (Vildmannens drag) som tävlar i canicross med bland annat Hedda som debuterade nu under Hapimag i Jönköping.
https://www.instagram.com/p/BKh5bP3AQAr/?taken-by=emzyhusky
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Kul! Men då hundlöpet väcker viss uppmärksamhet på den här sidan verkar det inte allt för vanligt? Finns där någon "canicross-kalender" för tävlingar i Sverige? I Europa är många tävlingar väldigt avslappnade med i stort sett alla sorters hundar och alla former av löpare…fränt!
Är man intresserad och håller sig uppdaterad verkar det hända en hel del, och jag uppfattar sporten som snabbt växande. :)
"På natten är alla katter svarta"
Detta vill jag göra!!
#2 Kika in på Svenska Draghundsportförbundet, där finns en hel del information. Här i Sverige kallas det dock linlöpning och hör till barmark, det växer för varje år och blir större och större. Det är öppet för alla men hundarna delas in i tre olika klasser beroende på vilken ras/raser de är. Det finns även fb-grupper för drag med flera tusen medlemmar, ibland ordnas även träningstävlingar. Så visst finns det här också, men de gör inte så mycket reklam.
Kalender med tävlingar - http://www.draghundsport.se/kalender/default.aspx
Men vad bra #5! Och kul att det växer, för det är ju nåt som många hundekipage kan ägna sig åt. Man får alltså ge sig iväg och kolla någon tävling…
Testat canicross med mina några gånger 🙂
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
#6 Ja, det är väldigt roligt att det växer såpass. Förhoppningsvis innebär det alltfler tävlingar i södra Sverige också. Kan tänka mig att det traditionellt i Sverige finns en stark dragkultur när det gäller släde och skidor. Det finns trots allt snö i en stor del av landet - det går att syssla med både släde/skidor och barmark. Kan tänka mig att det ner mot medelhavsområdet inte finns så mycket annat än barmark att välja på om man är dragintresserad ;)
Jag bor i Frankrike och det är sant att det är en väldigt vanlig sport här. Definitivt något jag tänker testa på så fort min hund är gammal nog.
Kul med någon från Frankrike! Nä r jag kollar filmer från event i Frankrike och Spanien verkar det väldigt välorganiserat men ändå skönt avslappnat. Har man olika "serier/cuper" för olika nivåer av utövare, och hur väl syns dessa tävlingar i media?
#10 Tyvärr är jag inte så insatt i det ännu. Vet att det även finns Canivtt som är samma fast på cykel samt Canimarche där man promenerar. De anordnar tävlingar men det är nog mest känt bland hundfolk, inte lika mycket i allmänhet skulle jag tro.